اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سایت رادار سوباشی یکی از سرپنجه‌های مقتدر در برابر دشمن بعثی بود

فرمانده گروه پدافند هوایی شهید بابایی با بیان اینکه سایت راداری سوباشی پدافند هوایی یکی از موثرترین سایت‌های پدافندی در طول هشت سال دفاع مقدس بود گفت: بروز رخداد حماسه گونه حضور تا آخرین لحظه، جاودانه بودنشان را تضمین کرد.

سایت رادار سوباشی یکی از سرپنجه‌های مقتدر در برابر دشمن بعثی بود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوایی مرکزی شهید نصر اصفهانی، محسن عباسی با گرامیداشت پنجم مردادماه سالروز حماسه سوباشی اظهار داشت: سایت راداری سوباشی پدافند هوایی یکی از مؤثرترین سایت‌های پدافندی در طول هشت سال دفاع مقدس بود، این سایت نوک پیکان حملات دشمن بود؛ بیش از ۱۳ استان کشور را پوشش می‌داد و برای این استان‌ها در جنگ تحمیلی اعلام وضعیت می‌کرد. 
 
فرمانده گروه واکنش سریع افزود: پیش از آغاز تجاوز منافقین به خاک کشور، در تاریخ پنجم مرداد سال ۶۷ سایت راداری سوباشی بمباران شد که باعث شهادت ۱۹ تن از دلاورمردان پدافند هوایی ارتش شد که راز جاودانه ماندنشان حضور تا آخرین لحظه بود. 
 
وی تصریح کرد: موقعیت راهبردی این سایت در طول جنگ تحمیلی به نحوی بود که اعلام وضعیت خطر قرمز و سفید ۱۳ استان توسط آن انجام می شد، همچنین هدایت تیز پروازان نیروی هوایی برای حمله به مواضع دشمن و درگیری با هواپیماهای مهاجم، هدایت و کنترل صحنه نبرد هوایی و مدیریت ایجاد برتری هوایی در طول جنگ تحمیلی و کنترل آتش سامانه‌های پدافند هوایی با این سایت راداری حساس بود تا جایی که ژنرال سعید شعبان فرمانده وقت نیروی هوایی در مصاحبه با رادیو بغداد با عصبانیت می‌گوید اگر خلبانان عراقی نتوانند سایت راداری سوباشی را هدف قرار دهند، افتخار نابودی آن باید نصیب خودم شود. 
 
عباسی در تشریح اهداف ارتش بعث برای بمباران سایت رادار سوباشی ادامه داد: ارتش بعث به دنبال دو هدف بود، نخست با انهدام سایت سوباشی سعی در رفع عقده سال‌ها شکست خود در برابر پدافند جمهوری اسلامی ایران با ناجوانمردانه‌ترین شیوه نبرد بود، دوم تسخیر آسمان منطقه عمومی نبرد برای تسهیل پیشروی نیروهای سطحی منافقین و پشتیبانی هوایی از مزدوران رجوی. 
 
فرمانده گروه واکنش سریع شهید بابایی به اتفاقات روز پنجم مرداد سال ۱۳۶۷ اشاره و بیان کرد: مورد اصابت قرار گرفتن ۱۴ فروند از هواپیماهای دشمن بعثی فقط در عملیات مرصاد یکی از شاهکارهای افسران پدافند هوایی حاضر در سایت راداری سوباشی بود که باعث شد هواگرد‌های دشمن جرأت پشتیبانی نزدیک از نیروهای منافقین را به خود ندهند.

وی ادامه داد: همین شکست راهبردی نیروی هوایی عراق در قائله منافقین و از دست دادن برتری هوایی در این عملیات و در طول دوران دفاع مقدس باعث می‌شود تا هواپیماهای عراقی تمام تلاش خود را برای از بین بردن این سایت راداری انجام دهند و با استفاده از موشک لیزری از فاصله دور سایت رادار سوباشی را مورد اصابت قرار دهند. 

عباسی در پایان گفت: سایت رادار سوباشی و کارکنانش به وضوح نشان دادند که رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس جان می‌دهند، اما خاک نه.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ر/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول