اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سایه ورود به سیاه‌چاله جمعیتی بر سر ایران/ جزئیات تشویق‌ها و تنبیه‌های طرح جوانی جمعیت

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح جوانی جمعیت در صورتی که در این ۷ سال اجرایی نشود ایران وارد سیاه‌چاله جمعیتی می‌شود و ۲۰ سال دیگر ایران جز ۳ کشور پیر دنیا است.

سایه ورود به سیاه‌چاله جمعیتی بر سر ایران/ جزئیات تشویق‌ها و تنبیه‌های طرح جوانی جمعیت

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیرحسین بانکی‌پور فرد پیش از ظهر امروز در نشست خبری طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده اظهار داشت: یکی اصلی‌ترین مشکلات ما در کشور در بیشتر حوزه‌ها این است که روش حل مسأله نداریم و تمرکز روی یک کار مشخص نداریم، در مجلس از روز اول این پیشنهاد را داشتیم که حداقل ۳۰ نماینده روی ۳۰ موضوع اصلی کار کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس این ایده من از روز اول ۷۰ درصد وقت شبانه‌روز خود را روی طرح جمعیت گذاشتم، این طرح با یک عقبه قوی شروع شده است همچنین نوع مواجهات کارشناسان با این طرح و مفاد آن بسیار مثبت بوده است.

وی گفت: جلسات کارشناسی این طرح بیش از ۵۰۰۰ نفر ساعت بوده است، برخی از این جلسات تا ۱۲ ساعت ادامه داشت؛ سند این طرح ۱۰ سال پیش از این دو بار وارد دو مجلس شده و به نتیجه نرسیده بود.  

بانکی‌پور در ادامه بیان داشت: اولین طرحی که در مجلس یازدهم به آن اهمیت داده شد طرح جمعیت و خانواده بود، حدود ۴ ماه در کمیسیون فرهنگی جلسات متعددی گذاشته شد طرح ۳۷ ماده‌ای در این جلسات به بالاتر از ۱۰۰ ماده رسید. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: سپس این ۱۰۰ ماده در اختیار جامعه نخبگان گذاشته شد تا بررسی کنند، امکان اجرای آن وجود دارد یا خیر، اثر بخش هست یا خیر و اینکه پذیرش نخبگانی و مردمی دارد یا خیر، در پایان حدود ۵۰ ماده رأی آورد. 

وی گفت: بر اساس اصل ۸۵ مجلس طرح‌های مشمول این ماده قانونی در صحن بحث ندارد و اختیار آن به دست کمیسیون است؛ این اصل به ندرت پذیرفته می‌شود که درباره این طرح اعمال شد؛ در آخر هم این طرح را بیش از ۸۵ درصد از نمایندگان پذیرفتند که به کمیسیون برود سپس یک کمیسیون از ۹ نماینده کمیسیون‌های مختلف تشکیل شود. 

طرح جوانی جمعیت  به شکل ۷ ساله اجرایی می‌شود

بانکی‌پور افزود: با توجه به مشغله‌ها و بررسی‌ها کمیسیون مشترک حداکثر می‌توانند سه جلسه تشکیل دهند اما این طرح با ۷۳ جلسه رسمی با کمیسیون رسمی برگزار شد؛ این طرح ۴ ماه در کمیسیون فرهنگی و ۵ ماه در کمیسیون مشترک بررسی شد، ۱۵ جلسه  به بررسی ۵ ماده گذشت و طرح از ۵۶ ماده به ۷۴ رسید و تصویب شد، و نهایتاً اجرای طرح در صحن مجلس با رأی بالای ۸۰ درصد  به صورت ۷ ساله رأی آورد. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: این طرح دارای چندین مشوق و طرح‌های مختلف از قبیل ۸ طرح تسهیلات مسکن، ۱۴ طرح حکم شغلی، ۶ طرح حکم مشوق‌های مالی، ۱۰ طرح سیاست بهداشت درمان، ۷ طرح  آموزشی و ۱۴ طرح  فرهنگ‌سازی است. 

بحران کاهش جمعیت جوان خطرناک‌ترین بحران تاریخی ایران

وی در خصوص سیاه‌چاله جمعیتی در آینده ایران بیان کرد:  در قرن ۲۰ عمده کشورهای دنیا نگران انفجار جمعیت بودند و در قرن ۲۱  نگران پیری جمعیت بودند، در قرن ۲۱ در کشور ما بجای اینکه به سمت سیاست افزایش جمعیت برویم به سمت تهدید جمعیت رفتیم، طی این ماجرا کشور ما ۲۱ سال از دیگر کشورها عقب افتاد، از ۱۰ سال پیش رهبر انقلاب تذکرات جدی در این زمینه دادند ولی علی‌رغم صحبت رهبری آمارهای غلطی از سمت برخی افراد ارائه شد که موجب نگرش سیاست کاهش جمعیت شد.

نماینده مردم اصفهان گفت: سال ۹۸ میزان ولادت ۱۲ درصد کمتر از ۹۷ بود، در حال حاضر نرخ باروری ما نزدیک به ۱.۶ است،  این در حالی است که در رهبری در سال‌های اخیر ۴۰ مرتبه در این مورد تذکر دادند؛ در سال‌های قبل  نرخ باروری حدود ۲.۲ بود.

وی افزود: سیاه‌چاله جمعیتی به مراتب از بحران کرونا خطرناک‌تر است همچنین از تمام بحران‌های ایران‌زمین خطرناک‌تر است زیرا تمام بحران‌ها با گذشت ۱۰ سال قابل‌حل بوده ولی این بحران ۱۵۰ سال به طول می‌انجامد این طرح هم در صورتی که در این ۷ سال اجرایی نشود ایران وارد سیاه‌چاله جمعیتی می‌شود؛ ۲۰ سال دیگر ایران جز ۳ کشور پیر دنیا است.

مسأله جمعیت کاملاً فراجناحی و ملی است

بانکی‌پور افزود: یکی از حسن‌های این موضوع این است که یک موضوع فراگیر و فراجناحی در ایران است و همه ایرانیان طرفدار آن هستند ولی از آن‌طرف در خارج از کشور مورد هجمه قرار می‌گیرد.
وی گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های این طرح مسأله اصل ۷۵ قانون اساسی است، زیرا اگر طرح  بار مالی داشته باشد متوقف می‌شود و نیازمند نقش دولت است، که با رایزنی‌ها سعی در حل این مشکل داریم. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص حقوق کارمندان متأهل و صاحب فرزند تصریح کرد: روزهای اول طرح ضریب حق عائله‌مندی را بالا بردیم ولی بودجه تأمین نمی‌شد، سپس قرار بر این شد که شیب ۲۵ درصد را این‌گونه تعریف کنند که حق تأهل و حق عائله‌مندی را بالا ببریم به همین منظور حق اولاد ۲ برابر و حق تأهل ۱.۵ برابر کردیم.

در این طرح برای مسؤولان خاطی جرم انگاری می‌شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس بیان کرد: در این طرح مخاطب هر ماده دقیقاً مشخص شده همچنین موضوع هر ماده نیاز به تفسیر ندارد و کاملاً واضح است؛ در این طرح رأی فرد مسؤول تخطی کار جرم انگاری در نظر گرفته ‌شده است، همچنین در شورای انقلاب فرهنگی افرادی برای ارزیابی این طرح قرار داده‌ شده است. 

افزایش خوابگاه‌های متأهلان

وی با بیان اینکه یکی از مفاد این طرح در خصوص آسان‌سازی ازدواج دانشجویی است افزود: توسعه خوابگاه‌های متأهلین دانشجویی در این قانون آورده شده است، دانشجو چه خانم دانشجو باشد چه آقا این خوابگاه به آن‌ها تعلق می‌گیرد، پیشنهاد دادیم ساختمان‌هایی از دانشگاه که می‌خواهد تغییر کاربری کند به خوابگاه متأهلی تخصیص یابد همچنین از راه و شهرسازی کمک خواسته‌ایم. 

ناکارآمدی نهادهای سنتی در خصوص تسهیل ازدواج

بانکی‌پور در پایان یکی از موانع ازدواج را ناکارآمدی نهادهای سنتی در امر تسهیل گری ازدواج دانست و گفت:  به این منظور از نهادهای رسمی و همسریابی‌ها استفاده می‌کنیم؛ همچنین هماهنگی بین دستگاه‌ها برای اجرای این طرح به دست ستاد ملی است، ستاد عالی هم در شورای انقلاب فرهنگی کار ارزیابی این طرح را به عهده دارد؛ رایزنی‌ها با شورای نگهبان نیز انجام‌شده است.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول