اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

صادرات ۱.۷ میلیارد دلاری از اصفهان در ۱۰ ماه/ رسوب کالا به کمترین سطح رسید

مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: در بحث رسوب کالا با کمترین میزان در اصفهان مواجه بوده‌ایم، طبق مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی ترخیص کالاهای واحدهای تولیدی با سرعت بیشتری انجام می‌شود، ماندگاری و رسوب کالا به گمرک ارتباطی ندارد و بیشتر به وزارت صمت و بانک مرکزی بازمی‌گردد.

صادرات ۱.۷ میلیارد دلاری از اصفهان در ۱۰ ماه/ رسوب کالا به کمترین سطح رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رسول کوهستانی صبح امروز در نشست خبری گمرک اصفهان اظهار داشت: ابتدا جا دارد روز جهانی گمرک را به تمامی مرزبانان اقتصادی کشور تبریک عرض کنم، شعار سازمان جهانی گمرک برای سال جدید گمرک حامی احیا، نوسازی و تاب‌آوری زنجیره پایدار است؛ کرونا سبب شده که خرید و مراودات مالی حضوری به کمترین سطح خود برسد.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان ادامه داد: از گمرکات خواسته شده که به سمت تحولات عمیق حرکت کنند تا اقتصاد آسیب نبیند، شهروندان زندگی‌های خودشان را تغییر دادند و گمرکات نیز باید در رویه خود تجدید نظر کند و خود را با شرایط وفق دهد.

وی با بیان این که استقرار پنجره واحد تجارت فرامرزی سبب شد که حضور مراجعین به شکل حضوری کاهش یابد، تشریح کرد: بیش از ۹ هزار واحد صنعتی در استان حاضر و موقعیت استراتژی خاصی در استان شاهد هستیم، همچنین دسترسی گمرکات استان به مسیر هوایی، ریلی و زمینی وجود دارد که از جمله مزیت‌های گمرکات اصفهان است، ۱۲۵ نفر بالای تحصیلات لیسانس در گمرک اصفهان شاغل هستند.

کوهستانی در ادامه اظهار کرد: ارائه بسته‌های حمایتی صادرات از دیگر اقدامات گمرکات اصفهان بوده است، همچنین ضمانت‌نامه گمرکی و ترخیص درصدی کالا، استرداد حقوق ورودی، ورود موقت برای پردازش به نوعی استفاده حداکثری از اختیارات تفویض شده از جمله اقدامات گمرکات استان اصفهان در چند وقت اخیر بوده است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با اشاره به این که از سال ۹۸ تا کنون ۲۳ شرکت به عنوان فعال مجاز اقتصادی در سطح استان جهت ارائه تسهیلات بیشتر شناسایی و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند،  ادامه داد:  ۳۴ انبار اختصاصی در واحد‌های تولیدی در استان در حال فعالیت هستند، این انبارها باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شوند، برای مثال یکی از شرکت‌ها نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان طی ۹ ماه کاهش هزینه‌های انبارداری داشته‌اند، سال گذشته کارگو ترمینال فرودگاه شهید بهشتی اصفهان احداث شد که اکنون به صورت شبانه روزی در حال ترانزیت کالا‌ها است.

وی صادرات استان اصفهان در ۱۰ ماه سال ۹۹ را یک میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار اعلام کرد و بیان داشت: این میزان صادرات معادل بالغ بر ۵ میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالا بوده است و بر ین اساس گمرکات استان اصفهان رتبه پنجم گمرکات کشور را به خود اختصاص داده است.

کوهستانی اضافه کرد: عمده صادرات استان، چدن، آهن، فولاد و فرآوردهای نفتی است که عمدتا به کشورهای عراق، امارات و چین صادر می‌شود، در صادرات فرش دستباف نیز نزدیک به یک میلیون و نیم دلار صادرات داشتیم. همچنین یازده و نیم میلیون دلار صادرات نیز از کارگوی ترمینال فرودگاه شهید بهشتی اصفهان صورت گرفته است؛ این در حالی است که در گمرک کاشان نیز نسبت به سال گذشته شاهد کاهش ۱۱ درصد ارزشی و ۱۳ درصد وزنی بوده‌ایم.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: در بحث پرونده‌های قضایی نیز ۹۹۳ پرونده تشکیل شده است، در بحث واردات نیز مجموعه فولاد مبارکه و ذوب‌آهن بیشترین واردات را انجام داده‌اند که این واردات به تجهیزات فنی و ماشین آلات مکانیکی مربوط است.

وی با بیان این که نقشه گمرک کاشان مصوب شده و امیدواریم با تخصیص بودجه مراحل ساخت این گمرک به زودی آغاز شود، ادامه داد: در بحث رسوب کالا با کمترین میزان در اصفهان مواجه بوده‌ایم، طبق مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی ترخیص کالاهای واحدهای تولیدی با سرعت بیشتری انجام می‌شود، ماندگاری و رسوب کالا به گمرک ارتباطی ندارد و بیشتر به وزارت صمت و بانک مرکزی باز می‌گردد.

کوهستانی در ادامه از مشکلات گمرک گفت و تشریح کرد: قوانین و مقررات خودتحریمی، ناکافی بودن زیرساخت‌های فناوری، گسترش سامانه‌های گمرکی بدون توجه به سازمان‌های مرتبط، عدم همکاری و هماهنگی سایر سازمان‌ها، اصلاح فرآیندها بدون توجه به قوانین و قوانین و مقررات موازی و‌ متناقض، توزیع نامناسب کالاهای وارداتی، تداخل وظیفه بعضی سازمان‌ها و دستگاه‌ها با گمرک، قانون گریزی و گرایش به قاچاق بویژه مناطق مرزی کشور، فقدان مدیریت واحد در مبادی ورودی و خروجی کشور، کمبود امکانات و تجهیزات بازرسی کنترلی لازم، اعتبارات ناکافی، کمبود نیروهای تخصصی و ناکافی بودن حقوق دستمزدهای کارمندان از جمله چالش‌ها و مشکلات اساسی گمرکات است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان در پایان تصریح کرد: ارتقای گمرک استان، اصلاح قوانین و مقررات جهت مقابله با تحریم‌ها، شناخته شدن مشاغل گمرک به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور، ساماندهی مبادلات مرزی با اجرای قوانین و مقررات در استان‌های مرزی، افزایش اعتبارات گمرکات استان در جهت تجهیز ساخت‌ و ساز، اصلاح زیر ساخت‌های فناوری گمرک از جمله راهکارهای کلیدی گمرک جهت برطرف کردن مشکلات است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۷/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول