اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

آلودگی هوای اصفهان؛ از صنایع تا ناوگان حمل و نقل

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه دو مطالعه در راستای منشأیابی ذرات معلق و سهم‌بندی انتشار آلاینده‌ها توسط شهرداری و محیط زیست انجام شده است، گفت: این دو مطالعه باید به سناریوهای عملیاتی در اصفهان تبدیل شود.

آلودگی هوای اصفهان؛ از صنایع تا ناوگان حمل و نقل

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان این‌که منبع انتشار آلودگی  ناشی از گاز خانگی باید کم شود، اظهار کرد: هوای ۱۸ تا ۲۱ درجه در فضای داخلی و ۱۸ درجه در راهروها و فضای عمومی، خاموش کردن وسایل گرمایشی در روز‌های تعطیل و  روشن کردن آن یک ساعت قبل از شروع ساعت کاری و خاموش کردن آن یک ساعت  قبل از پایان ساعت کاری باید رعایت شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر معاینه فنی موتورخانه‎های ادارات گفت: دستورالعمل کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز طبیعی در ۴ ماه پایانی سال نسبت به سال گذشته و همکاری با شرکت گاز در راستای کنترل مصرف گاز به تمامی ادارات و ارگان‌ها ارسال شده است.

وی با اشاره به ایجاد طرح تشویقی با هدف کاهش مصرف گاز گفت: هر مشترکی که در ماه تا ۲۰۰ متر مکعب  گاز مصرف کند هزینه گاز او بخشوده می‌شود، اگر بیش از آن مصرف کند و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته باشد، شامل تخفیف ۱۵ درصد شده و اگر بیشتر از سال گذشته باشد، جریمه اعمال خواهد شد.

فوت ۹ نفر بر اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری بر اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن به دلیل استفاده  غیراستاندارد از وسایل گازسوز ۲۰۰ نفر مصدوم و ۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند، بیان کرد: برای پیشگیری از حوادث باید همه استانداردهای مصرف بهینه گاز مانند کنترل مسیر دودکش، استقرار آب‌گرمکن در جای مناسب، استاندارد بودن پکیج‌ها و محکم بودن بست شیلنگ و در کل کنترل دقیق سیستم‌های گرمایشی انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این‌که مصرف گاز در استان اصفهان با اعمال محدودیت برای صنایع و صرفه‌جویی‌های مدیریت شده در جایی قطع  نشده است، تصریح کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر مصرف سوخت مازوت از سوی محیط زیست دریافت نشده است.

وی با بیان این‌که صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق بسیار مهم است، عنوان کرد: باید در مصرف گاز  صرفه‌جویی شود تا به نیروگاه‌ها برای تولید، برق برسد و برق را هم باید درست استفاده کرد تا خاموشی ایجاد نشود، در این راستا مقرر شد، ادارات و ارگان‌ها از روشن کردن وسایل روشنایی در طول روز خودداری کنند.

اعمال خاموشی ۴۰ درصدی در پارک‌ها

شیشه‌فروش با تأکید بر خاموش  کردن آب‌نماها و چراغ‌های تزئینی و خاموشی ۴۰ درصدی در پارک‌ها، خاطرنشان کرد: در صورت  استفاده از موتورخانه و اسپیلت دما باید بین ۱۸ تا ۲۱ درجه باشد، نصب شیر ترموستاتیک در رادیاتورها، عدم استفاده از وسایل برقی پر مصرف برای گرمایش، کاهش مصرف برق در اصناف به خصوص لوستر فروشی‌ها و میوه فروشی‌ها، استفاده بهینه از برق در تمامی اماکن مسکونی و استانداردسازی موتورخانه‌ها، استفاده بهینه از سیستم پمپاژ آب و عدم استفاده بیش از اندازه توسط صنایع از جمله اقداماتی است که باید برای مصرف بهینه گاز و برق باید رعایت شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به موضوع آلودگی هوا و پایداری هوا از دو هفته گذشته  در استان اصفهان گفت: نفوذ سامانه سنگین و سرد جوی در استان اصفهان باعث شده که شرایط کاهش میدان دید، عدم جابه‌جایی هوا، سرما، مه‌آلودگی، ابرناکی و افزایش غلظت آلاینده‌های هوا در استان حاکم شود، پیش بینی می‌شود این شرایط تا روز سه‌شنبه هفته آینده استمرار داشته باشد و با شدت و ضعف آلودگی هوا را خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که شرایط اقلیمی یکی از دلایل آلودگی هوای اصفهان است، اظهار داشت: بارش کم، عدم وزش بادهای با شدت، خشک و نیمه خشک بودن استان، سنگینی هوا و در نهایت تجمیع صنایع و تردد خودرو‌ها شرایط را برای آلودگی هوا فراهم کرده است.

تشدید آلودگی هوا در اثر عمر بالای ناوگان باربری و حمل و نقل عمومی

شیشه‌فروش عدم توسعه حمل و نقل عمومی پاک، ارزان، در دسترس و سازگار با محیط زیست را یکی دیگر از دلایل آلودگی هوا در اصفهان عنوان کرد و گفت: وجود چندین باربری خودرو‌ها در مناطق مسکونی، کیفیت پایین خودروهای داخلی به ویژه در موضوع آلایندگی، ضعف در نظارت بر منابع آلایندگی ثابت و متحرک، عمر بالای ناوگان باربری و حمل و نقل عمومی، واقعی نبودن قیمت حامل‌‌های انرژی و مصرف زیاد سوخت توسط وسایل موتوری و استقرار صنایع آلاینده آلودگی هوا را تشدید کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اقدامات لازم برای کنترل آلودگی هوا بیان کرد: نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های شهری، نوسازی و بهسازی کامیون‌های باری، جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای بنزینی، جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده، افزایش کیفیت و کمیت وسایل نقلیه عمومی به ویژه مترو، جایگزینی موتورهای انژکتوری به جای کاربراتوری، ارتقای کیفیت سوخت،جدیت در اجرای معاینه فنی، تعویض کاتالیست‌های فرسوده، معاینه فنی و کنترل منابع ثابت و متحرک آلاینده می‌تواند نقش مهمی در کنترل آلودگی هوا ایفا کند.

وی با بیان این‌که دو مطالعه در راستای منشأیابی ذرات معلق و سهم‌بندی انتشار آلاینده‌ها توسط شهرداری و محیط زیست انجام  شده است، تصریح کرد: این دو مطالعه باید به سناریوهای عملیاتی تبدیل شود و بر اساس سهم هر یک از منابع ثابت و متحرک اقدامات لازم انجام شود.

اعمال قانون بیش از ۲۰ هزار خودروی دودزا در اصفهان

شیشه‌فروش با اشاره به اقدامات اخیر برای کنترل آلودگی هوا در اصفهان گفت: در این مدت بیش از ۲۰ هزار خودروی دودزا و فاقد معاینه فنی خودرو توسط پلیس اعمال قانون شده و ۴۵ واحد آلاینده توسط محیط زیست پلمب و اخطار داده شده است؛ تیم‌های مشترک بهداشت، محیط زیست و اداره کار به واحدهای صنعتی مراجعه می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف با آن‌ها برخورد قاطع انجام می‌دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به قانون اضطرار آلودگی هوا بیان کرد: طبق قانون هوای پاک شاخص هوا از صفر تا ۵۰ پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس،  ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم،۲۰۰ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از آن خطرناک است که برای هر یک از این شرایط دستورالعملی مشخص شده است و وظایف همه دستگاه‌ها تعیین شده است.

وی با تأکید بر کنترل معاینه فنی و جلوگیری از تردد خودروهای فاقد ایمنی عنوان کرد: کنترل دقیق در محدود‌های ترافیکی، ممنوعیت تردد کامیون‌های سنگین  در مواقع اضطراری توسط پلیس انجام می‌شود و شهرداری‌ها نیز برای جلوگیری از سوزاندن ضایعات و شاخ و برگ درختان، جلوگیری از انجام فعالیت عمرانی در سطح شهر، کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی از نظر سلامت خودرو و جلوگیری از روشن ماندن آن را در پایانه‌های مسافربری را بر عهده دارند.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: محیط زیست وظیفه دارد واحدهای آلاینده را شناسایی و به آن‌ها کنترل و اخطار دهد و علوم پزشکی نیز توصیه‌های خود مراقبتی به عموم مردم را بر عهده دارد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ک۳۰/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول