اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شهید مدافع حرمی که ثمره تربیت انقلابی در پایگاه بسیج محله بود

پایگاه‌های بسیج محلی یکی از مراکز تربیت نیروهای انقلاب اسلامی است، فارس در گزارشی به بررسی فعالیت‌های شهید سجاد مرادی از شهدای مدافع حرم در یکی از همین پایگاه‌ها پرداخته است.

شهید مدافع حرمی که ثمره تربیت انقلابی در پایگاه بسیج محله بود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پایگاه‌های محلی بسیج از گذشته پاتوق جوانان حزب‌اللهی بوده که در کنار حضور در مسجد به فعالیت در آن‌ها می‌پرداخته‌اند، این پایگاه‎‌ها در هر دوره مطابق نیاز جامعه به نقش‌آفرینی در محله می‌پرداخته‌اند؛ در دوران دفاع مقدس محل ساماندهی نیروهای اعزامی به جبهه و تأمین امنیت محله بودند، در دوران جنگ فرهنگی به محلی برای آموزش به نوجوانان و جوانان تبدیل شدند و این اواخر ساماندهی نیروهای جهادی برای مبارزه با کرونا را بر عهده دارند.

بسیج محله؛ خواستگاه جوانان مؤمن به انقلاب

خروجی آموزش‌ها و فعالیت‌های این پایگاه‌های محلی نیروهایی بودند که به پشتوانه اندوخته‌هایی که در دوران نوجوانی و جوانی کسب کرده بودند و وارد جامعه شدند و به نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف پرداختند تا امروز بتوان ادعا کرد انقلاب اسلامی توانسته سلیمانی‌ها در همین پایگاه‌ها به جمهوری اسلامی تحویل دهد.

شهید سجاد مرادی، از همین نیروها بود که در پایگاه حضرت اباالفضل (ع) حوزه ۷ ناحیه امام رضا (ع) فعالیت می‌کرد. یکی از دوستان شهید مرادی در این رابطه عنوان کرد: سجاد تا سال ۹۱ جانشین پایگاه بود و جدای از این که عضو سپاه بود با روحیه‌ای جهادی کارهای پایگاه را پیش می‌برد، در دوران مسؤولیتش طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها را در پایگاه بسیج از کلاس‌های فرهنگی و آموزش قرآن تا یادواره شهدا و برنامه‌های رزمی را اجرا کرد.

دوست و همرزم شهید مرادی افزود: سجاد و شهید حمیدرضا دایی تقی که او نیز از شهدای مدافع حرم شد هر دو جانشین این پایگاه بودند که بعد از افزایش مسؤولیتشان در سپاه مسؤولیتشان در پایگاه را تحویل دادند اما همچنان در برنامه‌ها شرکت می‌کردند.

وی یادآور شد: شهید مرادی مدتی مسؤول آموزش حوزه ۷ بسیج بود و قبل از آن نیز با آقای اکبر پاکزاد فعالیت‌های آموزشی پایگاه‌ها را ساماندهی می‌کرد، علاقه سجاد به مسائل نظامی محدود به آموزش‌های سپاه نبود و از قبل آن نیز مطالعاتی در این زمینه داشت.

روابط عمومی بالا، شاخصه شهید مرادی

وی درباره دوران نوجوانی شهید مرادی گفت: سجاد از نوجوانی با پدرش به مسجد محله شمس‌آباد، پشت بیمارستان سوانح سوختگی می‌رفت و بچه مسجدی بود اما نکته اینجاست که روابط سجاد محدود به اهل مسجد نبود و با همه اقشار ارتباط می‌گرفت و این نکته بعدها در زمان تشییع پیکرش هم مشهود بود.

دوست و همرزم شهید مرادی تصریح کرد: سجاد در بسیج فعال بود تا این که وارد سپاه شد و به گردان یونس رفت اما پس از آن که احساس کرد اثرگذاری مورد نظرش را ندارد به گردان امام حسین (ع) آمد تا ارتباط بیشتری با بسیجی‌ها داشته باشد.

از انتخاب به عنوان پاسدار نمونه تا افسر برتر آموزشی

وی عنوان کرد: ۱۵ سال با سجاد همکار بودم و از ابتدا با هم وارد سپاه شدیم و دوره‌های آموزشی را سپری کردیم، روحیه بعضی از همکاران اینطور است که ساعت ۷ می‌آیند و ساعت ۲ بعد از ظهر می‌روند اما سجاد ۱۰ سال اول حضورش را به آموزش خوب پرداخت و یک سال هم به عنوان افسر برتر آموزش استان اصفهان انتخاب شد، البته پیش از آن یک بار هم به عنوان پاسدار نمونه انتخاب شده بود.

دوست و همرزم شهید مرادی در توصیف روحیات شهید مرادی بیان کرد: برای شناخت این شهید کافیست بررسی کنید که شرایط محله شمس‌آباد اصفهان در ۱۰ سال گذشته چگونه بوده است تا نحوه ارتباط‌گیری این شهید را متوجه شوید، شهید مرادی با آن جوانی که سر کوچه می‌ایستاد و شاید ارتباط زیادی با نماز و قرآن نداشت هم ارتباط می‌گرفت و جویای حالش می‌شد، در تمام محل او را می‌شناختند.

دوست و همرزم شهید مرادی ادامه داد: هریک از اهالی حداقل یک بار با سجاد روبرو شده و یا در یکی از برنامه‌های عمومی بسیج مانند برنامه‌های ورزشی شرکت کرده بودند، اگر امروز هم به آن محله بروید سجاد را به اخلاق و ارتباط خوب با اهالی می‌شناسند.

از شهادت تا تشییع باشکوه در ۲۸ صفر

وی درباره نحوه شهادت شهید مرادی گفت: در ۱۹ آذر ماه سال ۹۴ در حین عملیاتی در سوریه زمانی که گروهانی به فرماندهی شهید مرادی پشت سر تانک در حال حرکت بوده که با رسیدن تانک به لب جاده زیر دید داعشی‌ها قرار می‌گیرد و با موشک کنکورس یا کورنت هدف قرار گرفته می‌شود.

دوست و همرزم شهید مرادی ادامه داد: با توجه به این که مهمات تانک استفاده نشده بوده شدت انفجار به حدی بوده که با وجود فاصله ۴۰ متری سجاد از تانک ترکشی به سر وی اصابت می‌کند و او شهید یحیی براتی را به شهادت می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: تشییع شهید سجاد مرادی همزمان با شهادت امام رضا (ع) در روز ۲۸ صفر و بسیار باشکوه انجام شد، تشییع شهدای مدافع حرم مانند شهید مسلم خیزاب در ابتدا یواشکی و مظلومانه بود اما تشییع این شهید به برکت امام رضا (ع) باعظمت برگزار شد.

پایگاه‌های بسیج در دل مساجد هنوز هم راه و رسم بندگی مخلصانه را به جوانان و نوجوانان می‌آموزند و این دانش‌آموختگان مکتب خمینی (ره) هر زمان که احساس کنند می‌توانند باری از دوش این انقلاب بردارند پا به میدان می‌گذارند و وارد عمل می‌شوند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۳/ج۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول