اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شرایط اجتماعی؛ تفاوت تصمیم شهدای مدافع حرم با شهدای دفاع مقدس/ حججی نماد مدافعان حرم شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همه شهدا ارزشمندی خود را دارند، در دفاع مقدس همه در یک موج بودند و هزاران هزار رزمنده و خانواده در جو شهادت و جهاد بودند اما شهدای مدافع حرم در فضای یک التهاب و جو اجتماعی به میدان رفتند و خانواده‌هایشان هم این انتخاب را ارج نهادند.

شرایط اجتماعی؛ تفاوت تصمیم شهدای مدافع حرم با شهدای دفاع مقدس/ حججی نماد مدافعان حرم شد

به گزارش خبرگزاری فارس از نجف‌آباد، سید عباس صالحی عصر امروز در برنامه سه‌شنبه‌های تکریم شهدا که به‌ صورت آنلاین و مجازی در جوار مزار شهید حججی برگزار شد، ابراز داشت: در چهلمین سالگرد دفاع مقدس هستیم و در ادامه راه گرچه نقطه‌نقطه کشور یاد شهدا هستند بی‌تردید اصفهان انگشتر شهدا و به‌ ویژه نجف‌آباد نگین آن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: تاریخ انقلاب اسلامی با شهدا گره‌خورده و اگر تاریخ را مرور کنیم به نام شهدای مدافع حرم می‌رسیم که به دست شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی رقم خورد و این نام را برای آنان برگزید.

وی گفت: در فضای مدافعان حرم شخصیت‌های مختلف و ارزشی را داشتیم که نقش مؤثری داشتند و به همین دلیل جایگاه خاصی دارند، اگر آنان نبودند جریان تند تکفیری مسیر تندی را طی می‌کرد، وقتی داعش نزدیک کربلا شد خواب‌ و خیال بزرگی دیده بود اگر موفق می‌شد ۱۰۰ برابر بیشتر از سلطه تکفیری‌ها در حرمین شرفین اتفاق می‌افتاد؛ داعش دنبال غده سرطانی دومی بود که با غده سرطانی اول یعنی رژیم صهیونیستی آرامش منطقه را به هم بزند.

صالحی افزود: در ارتباطی که با خانواده شهدا برقرار می‌کنیم به دنبال این هستیم که از رزق شهدا بهره ببریم البته اگر ارتباط ما با شهدا مناسب باشد، شهدای مدافع حرم در بین شهدای تاریخ انقلاب اسلامی ویژگی‌های خاص خود را دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شهدای مدافع حرم، شهادت در غربت دارند؛ شهیدی که فرسنگ‌ها دور به شهادت می‌رسد جایگاه خاص خودش را دارد، همه شهدا ارزشمندی خود را دارند، در دفاع مقدس همه در یک موج بودند و هزاران هزار رزمنده و خانواده در جو شهادت و جهاد بود و همراه شدن آسان‌تر بود اما شهدای مدافع حرم در فضای یک التهاب و جو اجتماعی به میدان رفتند و خانواده‌هایشان هم این انتخاب را ارج نهادند.

وی ابراز داشت: شهید محسن حججی افتخار دارد که نماد شهدای مدافع حرم شد، این‌که فردی نماد شهدا شود حتماً سر و رازی دارد که هنوز چشم چراغ شهدای مدافع حرم شناخته می‌شود از اخلاصش گرفته تا نکات دیگری که حتماً هست؛ وصیت‌نامه این شهید برای من جذاب بود، شهید در وصیت‌نامه‌اش ذکر کرده که مقداری حق‌الناس دارم که باید پرداخت شود این‌که انسان در اواخر عمرش یادِ حق‌الناس باشد آدم‌ها را بزرگ می‌کند و شهید حججی از این نکات ریز کم نداشت.

 

امروز ما از شهدا راه هدایت می‌جوییم

 

در ادامه حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ابراز داشت: امروز افتخار داریم در تکریم شهدا، کنار مزار با برکت شهید محسن حججی و در سالروز شهادتش در خدمت مسؤولان شهرستان و مهمان خانواده محترم شهید سر افزار هستیم.

وی گفت: ما در مقابل سخنان شهید حججی چه باید بگوییم، امروز ما از شهدا راه هدایت می‌جوییم ما باید خط و راه شهدا را ترویج دهیم از این‌ جهت سه‌شنبه‌های تکریم باید الگوی سایر وزارتخانه‌ها باشد.

حجت‌الاسلام مصطفی حسناتی امام‌جمعه نجف‌آباد نیز در این برنامه عنوان کرد: خدای سبحان را شاکریم در ایام ولایت و عزت این برنامه ارزشی را از شهرستان نجف‌آباد آغاز کردند، امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این طرح ارزشمند و حیات‌بخش زمینه استفاده از الگوی شهید شهادت را مهیا کند.

وی افزود: شهید به این برنامه‌ها نیاز ندارد بلکه بشر نیاز دارد، باید خانواده معزز شهدا را بیش از شهدا ترویج کنیم به خاطر تربیت شهدا، چقدر خالصانه فرزند شهید خود را تقدیم اسلام کردند، این باید برنامه الگوی جوانان و خانواده‌ها باشد و ارتباط بین نسل جوان و شهدا را ایجاد کند تا بتوانند شهدایی زندگی کنند.

برنامه گرامیداشت شهدای مدافع حرم در سطح ملی برگزار شود

مجتبی راعی در برنامه سه‌شنبه‌های تکریم شهدا ضمن عرض ارادت به خانواده معزز شهدا گفت: شهدای مدافع حرم در راستای حفاظت از دین اسلام، حرم ائمه معصومین(ع) و میهن عزیز جان خود را تقدیم کردند.

فرماندار نجف‌آباد در ادامه با اشاره ثبت روز گرامیداشت شهدای مدافع حرم در تقویم بیان کرد: با توجه به اینکه روز شهادت شهید مدافع حرم محسن حججی به‌ عنوان سالروز گرامیداشت شهدای مدافع حرم در تقویم ملی ثبت‌ شده است پیشنهاد می‌کنم برنامه‌ای همه‌ ساله در سطح ملی به مناسبت این روز در شهرستان نجف‌آباد برگزار شود.

 

 

نگاه نافذ شهید حججی عظمتش را نشان داد

سیف‌الله رشیدزاده فرمانده لشکر ۸ نجف اشرف نیز در ادامه ابراز داشت: در ایام پربرکت شعور و معرفت هستیم و امیدواریم بتوانیم حق شهدا را ادا کنیم و امیدوارم با دفع شر این ویروس منحوس بتوانیم برنامه‌های مجللی برای شهدا برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: چطور شد یک پاسدار باسابقه کاری ۵ ساله توانست دنیا را انگشت‌ به‌ دهان کند، به‌ جز اخلاص عمل و معامله با خداوند چیز دیگری نبوده است، شهید حججی در لحظه‌لحظه زندگی‌اش اخلاص و معرفت داشت.

رشیدزاده عنوان کرد: شجاعت شهید محسن حججی در تصاویر اولیه به‌ ظاهر اسارتش بود، تیر در پهلوی این جوان خورده بود و به‌ ظاهر در اسارت تکفیری‌ها بود اما با آن نگاه نافذش عظمتش را نشان داد؛ او رذالت داعش را دیده بود اما عاشقانه می‌خواست در این جبهه باشد.

فرمانده لشکر ۸ نجف اشرف با تأکید بر اینکه ۱۸ مرداد روزی فراموش‌نشدنی است، گفت: با ترویج فرهنگ شهادت دشمنان نمی‌توانند در جهت ترویج فرهنگ غرب موفق باشند، شجاعت و اراده قوی شهید حججی قبل از شهادتش الگوی همه است و صحنه‌های کربلا در تصاویر شهید دیده شد.

به گزارش فارس، در پایان نیز از پدر و مادر شهید مدافع حرم محسن حججی تجلیل به عمل آمد و با درخواست پدر شهید و مساعدت وزیر فرهنگ و ارشاد، مقدمات ایجاد شهر کتاب در نجف‌آباد فراهم می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۹/ر۲۰/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول