اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران چه می‌کند؟/ماجرای درخواست دسترسی به کلان‌داده‌ها

کریستفر هملمن که از ابتدای بروز بیماری کرونا در ایران حضور داشته و حتی به گفته خودش فروردین ماه امسال در ایران به کرونا هم مبتلا شده است، درباره وظایفش در ایران توضیحاتی ارائه داد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران چه می‌کند؟/ماجرای درخواست دسترسی به کلان‌داده‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سازمان‌های تخصصی متعددی ذیل نام سازمان ملل متحد تشکیل شده‌‌اند که اهداف مختلفی را پیگیری می‌کنند، از فائو در زمینه کشاورزی تا یونسکو در حوزه فرهنگ گستره فعالیت این سازمان‌ها متنوع است. یکی از این سازمان‌های تخصصی سازمان بهداشت جهانی (WHO) است که وظیفه آن مقابله با بیماری‌های مسری و ارتقای سطح بهداشت است‌.

 از مهم‌ترین موضوعات قابل توجه کارایی این آژانس‌ها برای کشورهای عضو است، کریستفر هملمن  که از ابتدای بروز بیماری کرونا در ایران حضور داشته و حتی به گفته خودش فروردین ماه امسال در ایران به کرونا هم مبتلا شده است، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به این سؤال که وظیفه WHO در ایران چیست، عنوان کرد: نقش اصلی سازمان بهداشت جهانی حمایت فنی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، در شرایط عادی که در وضعیت اضطراری نیستیم کمک‌های فنی مربوط به حوزه اصلاح ساختار بهداشت و به روزرسانی راهنماهای درمان عموماً برای بهبود وضعیت سلامت جامعه است.

نماینده سازمان بهداشت جهانی ادامه داد: در شرایط بحران مسأله متفاوت است چرا که در شرایطی مانند بحران کووید۱۹ درخواست‌های اورژانسی کمک بسیاری ارسال می‌شود که نیاز به تجهیزات پزشکی تداوم حیات، تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه‌ها و تأمین لوازم حفاظت فردی از جمله مهم‌ترین آن‌ها هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با درخواست‌های ایران موافقت شده یا نه، تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی نقش هماهنگ‌کننده برای درخواست‌های وزارت بهداشت را دارد و محموله‌هایی از تجهیزات حفاظت فردی در ابتدای شیوع کرونا که هنوز شرکت‌های داخلی امکان تولید نداشتند، به این کشور داده شد.

به کلان‌داده‌ها دسترسی نداریم اما آن‌ها را درخواست می‌کنیم

هملمن اضافه کرد: بیشتر دستگاه‌های تست PCR و کیت‌های تشخیص کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی به ایران داده شد و همگی آن‌ها بر اساس درخواست وزارت بهداشت بود و جزئیات تجهیزات تحویل شده از سوی آژانس‌های مختلف سازمان ملل در اختیار این وزارت‌خانه است و ما درخواست‌های آنان را پیگیری و نتیجه را اعلام می‌کنیم.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در تشریح اهمیت کلان‌داده‌ها گفت: دسترسی مستقیم به داده‌های مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها نداریم و صرفاً در سطح ملی توصیه و با یکدیگر تبادل نظر می‌کنیم، به عنوان یک راه دیگر می‌توانیم از این داده‌ها برای تحلیل جهت تصمیم‌گیری بهتر در آینده استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این تصمیم‌گیری‌ها در زمینه تأمین تجهیزات اضافی بعدی، شناسایی عوامل بازگشت سریع سلامت به جامعه، تهیه مواردی که تحقیقات درمانی و واکسن نیاز دارند مؤثر خواهد بود و علاوه‌ بر آن تجربیات سایر کشورها را نیز منتقل می‌کنیم.

هملمن تأکید کرد: سازمان بهداشت جهانی به این داده‌ها دسترسی ندارد اما آن‌ها را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست می‌کند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی مشابه سایر آژانس‌های زیر نظر سازمان ملل متحد و از طریق حق عضویت سالانه اعضا تأمین مالی می‌شود و این پول‌ها در کشورهای جهان توزیع می‌شود، شایان ذکر است که پیشنهاداتی که این سازمان به کشورها ارائه می‌کند هزینه‌ای برای آن‌ها ندارد.

وی ابراز کرد: در شرایط اضطراری ما به منابع بیشتری نیاز داریم که کشورهای متعددی این اعتبار مازاد را تخصیص می‌دهند و درباره اعتبار مورد نیاز ایران می‌توان به کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و ژاپن اشاره کرد که برای خرید تجهیزات حفاظت فردی به ایران کمک کردند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۳/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول