اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

گنبد مسجد امام اصفهان پس از 9 سال از حصار داربست‌ها خارج می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از پیشرفت 90 درصدی مرمت گنبد مسجد امام اصفهان و اتمام عملیات مرمت این گنبد در سال 1399 خبر داد.

گنبد مسجد امام اصفهان پس  از 9 سال از حصار داربست‌ها خارج می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، فریدون اله‌یاری اظهار داشت: مرمت گنبد مسجد امام اصفهان پس از طبله کردن کاشی‌ها از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و با توجه به حجم، ابعاد و عظمت این گنبد که از سطح پشت بام تا بخش فوقانی گنبد دارای بیش از ۳۰ متر ارتفاع بوده و دارای ۱۶ ترک (بخش) و بیش از ۵۰۰ هزار قطعه کاشی است، کارشناسان پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که سطوح زیر گنبد دچار آسیب شده، لذا آسیب‌های وارده به سطوح زیرین و همچنین جدا شدن کاشی‌ها از ملاط‌ها باعث شد تا عملیات مرمت این گنبد عظیم از سال ۱۳۸۹ آغاز شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان خاطر نشان کرد: تا سال ۱۳۹۳ کمتر از ۲ ترک این گنبد مرمت شده بود، اما در طی ۵ سال گذشته نزدیک به ۱۲ ترک آن مرمت شد.

وی  تصریح کرد: در حال حاضر با اتمام ۹۰ درصد از عملیات مرمت این گنبد تا پایان فروردین ماه امسال، عملیات مرمت بخش‌های پایانی این گنبد از نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و امیدواریم در سال ۱۳۹۹ مرمت ترک‌های پانزدهم و شانزدهم به اتمام رسیده و گنبد عظیم مسجد تاریخی امام(ره) پس از ۹ سال از حصار داربست‌ها خارج شود.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول