اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شمارش معکوس برای تخریب ویلاهایی که به کویر هم رحم نکردند

عدم نظارت در حوزه‌های مأموریتی تعدادی از دستگاه‌ها، در کنار سودجویی افرادی در شهر زواره باعث شده امروز در دو نقطه این شهر تعداد زیادی از ساخت و سازهای غیرمجاز ایجاد شود که علی‌رغم غیرقانونی بودن، این باغ‌ویلاها از خدمات شهری و انشعابات نیز برخوردار هستند.

شمارش معکوس برای تخریب ویلاهایی که به کویر هم رحم نکردند

به گزارش فارس از اردستان، در یک دهه اخیر باغ‌ها و زمین‌های زراعی شهر زواره در شهرستان اردستان از وضعیت باغی خود به ویلایی تبدیل شده است و این امر باعث افزایش سرسام‌آور قیمت زمین‌های این مناطق شده است.

زواره از شهرهای تاریخی و کویری است که همچنان معماری اصیل ایرانی را حفظ کرده و در شمال استان اصفهان، در جنوب کویر نمک شهرستان اردستان قرار دارد. آب و هوای این منطقه گرم و خشک و پوشش گیاهی آن استپ بیابانی است. زواره در حاشیه‌ جنوبی دشت کویر ایران و در مجاورت کویر مرکزی ایران و در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهرستان اردستان واقع شده است.

با این موقعیت جغرافیایی اما عده‌ای از مسؤولان این شهر در سال‌های گذشته با اهمال و چشم‌پوشی حتی با واگذاری انشعابات به صاحبان باغ‌ویلاهای غیرمجاز در این منطقه که با مشکلات کمبود آب نیز مواجه است، جلوه قانونی به  ساختن باغ‌ویلاهای بعضی از نقاط زواره داده و برای صاحبان این املاک ایجاد حق کرده‌اند؛ در سال ۱۳۹۹ اما به نظر می‌رسد برخی از مسؤولان شهرستان اردستان با احساس خطر از عواقب این تصمیمات بعد از یک دهه به میدان آمدند.

حقوق دولتی و عمومی در چنگال باغ‌ویلاهای غیرمجاز زواره

حمیدرضا تأملی فرماندار اردستان در این باره به خبرنگار فارس گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز در بخش زواره این شهرستان، تضعیف حقوق دولتی را به همراه داشته است و باید ساماندهی شود.

وی در ادامه بیان داشت: مجموعه‌ای از سهل‌انگاری و عدم نظارت در حوزه‌های مأموریتی تعدادی از دستگاه‌ها، در کنار سودجویی افرادی در شهر زواره باعث شده امروز در دو نقطه دشت انقلاب و دشت وحدت (آهنگرآباد) شاهد ساخت و سازهای زیاد غیرمجاز باشیم.

تأملی با بیان این که قطعاً مسؤولیت اصلی بحث تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغات با جهاد کشاورزی شهرستان است، تصریح کرد: متولی صدور پروانه ساخت و ساز هم شهرداری است که باعث شده این اتفاقات انجام شود.

فرماندار اردستان افزود: کلیه دستگاه‌های خدماتی که در ارتباط با اراضی دشت وحدت و انقلاب درگیر هستند باید تا تهیه طرح ساماندهی این مناطق خدمات جدید خود را متوقف کنند.

وی با بیان این که مجموعه‌ای از حقوق دولتی در پرونده‌های دشت انقلاب و وحدت شهر زواره تضییع شده است، تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم این وضعیت را ساماندهی کنیم، باید جهاد کشاورزی و منابع طبیعی با کمک شهرداری نسبت به شناسنامه کردن این دو نقطه اقدام کنند.

تأملی در ادامه گفت: اتفاقاتی نظیر جرم‌خیزی و ناامنی دشت‌های وحدت و انقلاب باعث ایجاد مشکلاتی برای شهرستان شده که نیاز است این دو نقطه هرچه زودتر ساماندهی شود.

 

آمادگی دادستانی برای رسیدگی خارج از نوبت و تخریب ویلاها

حسینعلی میرزایی رئیس دادگاه بخش زواره نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: دستگاه قضایی با ساخت و سازهای غیرمجاز بدون چشم‌پوشی برخورد خواهد کرد؛ در شهر زواره با افزایش سرسام‌آور قیمت زمین و ساخت و سازهای غیرمجاز مواجه هستیم که یکی از مواردی است که دستگاه قضایی پیگیر آن خواهد بود.

وی افزود: نگاه مصلحت اندیشانه‌ای که در منطقه وجود دارد باعث شده بسیاری از موارد قانونی در شهر زواره مغفول بماند که برای جلوگیری از این موضوع همه مسؤولان باید همکاری داشته باشند.

میرزایی با بیان این که در موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در دشت وحدت (آهنگرآباد) و دشت انقلاب همه مسؤوان متولی به نوعی شانه خالی می‌کنند، تأکید کرد: این در صورتی است که وضعیت فعلی حاصل کوتاهی همه مسؤولان فعلی و قبلی  برخی از دستگاه‌ها است.

دادستان بخش زواره همچنین عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ ویلا و باغ ویلا در دشت وحدت و انقلاب به‌ صورت غیرقانونی ساخته شده است.

وی در پایان با هشدار به مالکیت این باغ‌ویلاهای غیرمجاز تصریح کرد: دادگاه عمومی بخش زواره آمادگی کامل دارد که پس از شکایت منابع طبیعی و جهاد کشاورزی به صورت قاطع و خارج از نوبت به این پرونده ورود کند و رأی بر تخریب تمامی ساختمان‌های غیرمجاز دهد.

انتهای پیام /۶۳۰۹۴/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول