اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اعتراض کشاورزان به اجرا نشدن مصوبات قانونی زاینده‌رود

اظهارنظرهای روزهای اخیر مسؤولان آب منطقه‌ای با توجه به کاهش بارش‌ها نسبت به سال قبل و احتمال توقف جریان زاینده‌رود،کشاورزان اصفهانی را نگران آینده کرده است.

اعتراض کشاورزان به اجرا نشدن مصوبات قانونی زاینده‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رودخانه زاینده‌رود در حالی در این روزهای کرونایی و در اردیبهشت افسانه‌ای اصفهان دلبری می‌کند اما به نظر می‌رسد کشاورزان اصفهانی نگران آینده هستند.

آبی که اکنون در رورخانه جاری است بیشتر از آنکه برای کشاورزان اهمیت داشته باشد، برای محیط‌زیست و حفظ روحیه مردم اهمیت دارد و اظهارنظرهای روزهای اخیر مسؤولان آب منطقه‌ای با توجه به کاهش بارش‌ها نسبت به سال قبل و احتمال توقف جریان زاینده‌رود،کشاورزان را نگران آینده کرده است.

از همین‌رو این بار و پس از چندین ماه، حدود ۱۵۰ نفر از کشاورزان شرق و غرب اصفهان به نحوه مدیریت این رودخانه اعتراض کردند‌. امروز کشاورزان با رعایت نسبی پروتکل‌های بهداشتی کرونا با پلاکاردهایی تلاش داشتند تا صدای اعتراض خود را به مسؤولان اجرایی و قضایی برسانند.

 

بارش‌های سال گذشته و رسیدن آب به زمین‌های آن‌ها توانست علاوه بر زمین‌هایشان کمی هم لب‌هایشان تر شود و زیان‌ انباشه سال‌های گذشته تا حدودی جبران شود به طوری که تابستان سال گذشته نبود آب که نه بلکه نبود نیروی کار معضل آن‌ها در شرق استان شده بود.

امسال نیز تاکنون آب مورد نیاز آن‌ها تامین شده ولی نگرانی آن‌ها تکرار اتفاقات سال‌های گذشته است؛ این قشر زحمت‌کش که از ابتدای انقلاب تاکنون در همه عرصه‌ها پای کار آن ایستاده‌اند، امروز مطالبه جدیدی ندارند و تنها خواستار رعایت عدالت و قانون هستند. قانون‌ها و مصوباتی که با حضور خودشان یا نمایندگان‌شان در جلسات دولتی تصویب می‌شود اما اجرا نمی‌شود یا شرایط برای اجرای همه جامبه آن فراهم نیست.

رودخانه زاینده‌رود علاوه بر تامین آب مورد نظر بخش قابل توجهی از کشاورزی استان، آب بیش از ۵ میلیون نفر فلات مرکزی را تامین می‌کند و صنایع استراتژیک بزرگی نیز از آن ارتزاق می‌کنند که در سال جهش تولید نیاز مبرم به آن دارند اما این‌ها مواردی نیست که کشاورزان اصفهانی هم ندانند‌.

 

 

 

بر اساس اظهارات اسفندیار امینی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان و حسن محسنی رئیس هیأت مدیره این صنف که در اجتماع امروز حضور داشتند، خواسته آن‌ها مدیریت یکپارچه منابع آبی است که جز مصوبات بالادستی است. مقابله با برداشت‌های بی‌رویه در بالادست به خصوص برداشت‌های غیرمجاز، تکمیل پروژه‌های تامین آب فلات مرکزی که مصوبات لازم را دارد، کم کردن سهم صنایع از رودخانه و تامین آن از محل تسویه پسماند فاضلاب مهمترین خواسته‌های کشاورزان است.

خواسته کشاورزان روی پلاکاردها هم بیان شده بود و آن‌ها نه فقط نگران خود بلکه نگران سرنوشت ۵ میلیون نفری است که زندگی‌شان به این رودخانه بستگی دارد، نگران گاوخونی هستند که در صورت تداوم خشکی آن می‌تواند فجایع زیست محیطی به دنبال داشته باشد.

به گفته مسؤولان نظام صنفی کشاورزان اصفهانی، از شب گذشته تماس‌هایی از سوی مسؤولان استان برای تشریح وضعیت حوضه آبریز زاینده‌رود و بررسی مطالبات و پیگیری اجرای مصوبات قانونی در حوضه آبریز زاینده‌رود صورت گرفته است. همچنین مسؤولان انتظامی اصفهان نیز با حضور در این تجمع مسالمت‌آمیز کشاورزان قول انتقال این دغدغه‌های کشاورزان از مدیران استان را دادند.

 

به گفته کشاورزان حاضر در تجمع، آن‌ها این بار در روزهایی که زمین‌های کشاورزی‌شان آب دارد با صدور بیانیه‌ای اعتراض خود را به گوش مسؤولان رساندند تا این طور عنوان نشود که اعتراضات تنها از روی  نداری است. این کشاورزان که با زبان روزه به این تجمع صنفی آمده بودند، به نحوی این اعتراض خود را مدیریت کردند تا پیش از اذان ظهر به موطن‌ خود برگردند تا روز‌ه‌هایشان هم دچار مشکل نشود.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول