اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

محاسبه قیمت‌ها در سفره افطاری رمضان 99/ به صرفه‌ترین غذاها کدامند؟

یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد هزینه افطار و سحر هر فرد روزه‌دار در سال ۹۹ نسبت به سال قبل افزایش داشته اما این افزایش در برخی اقلام تا ۴۰ درصد و در بعضی موارد هم جزئی بوده و در مواردی نادر همچون مرغ کاهش نیز داشته است.

محاسبه قیمت‌ها در سفره افطاری رمضان 99/ به صرفه‌ترین غذاها کدامند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در شرایطی که نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا کمتر شده، بیشتر مغازه‌ها کرکره‌ها را بالا داده‌اند و فعالیت‌های روزمره به حالت عادی برمی‌گردد، ضیافت الهی هم آغاز شده تا بندگان از فرصت ماه رمضان برای خودسازی استفاده کنند.

هر ساله در این ماه، به واسطه برپایی ضیافت‌های افطاری و اطعام نیازمندان، تقاضای برخی اقلام خوراکی از جمله، گوشت، برنج، مرغ، خرما، شیر، چای، نبات، شکر، زولبیا، بامیه و همچنین برخی از انواع غذاها نظیر حلیم، آش، عدسی و ... افزایش می‌یابد و مردم نیز انتظار دارند در چنین ایامی، کمتر دغدغه تأمین مایحتاج غذایی خود را داشته و بتوانند با قیمتی مناسب آن را تهیه کنند.

هرچند این روزها شرایط اقتصادی بیشتر خانواده‌ها تحت‌الشعاع شیوع بیماری قرار گرفته اما انتظار می‌رود با بازگشت شرایط عادی به جامعه، تقاضای انباشته شده بتواند رونق را به بازار برگرداند.

 

نوسان متفاوت قیمت خوراکی‌ها

یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد هزینه افطار و سحر هر فرد روزه‌دار در سال ۹۹ نسبت به سال قبل افزایش داشته اما این افزایش در برخی اقلام تا ۴۰ درصد و در بعضی موارد هم جزئی بوده و در مواردی نادر همچون مرغ کاهش نیز داشته است.

یکی از اقلامی که به دلیل بالا رفتن قیمت شکر گران‌تر از سال گذشته خواهد بود، زولبیا و بامیه است، شیرینی‌های خوشمزه افطار که در سال‌های اخیر رشد قیمت قابل توجهی را تجربه کرده است.

به گفته رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان، هر کیلو زولبیا و بامیه که اردیبهشت ۹۶ و چند سال قبل از آن در محدوده قیمتی ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان، سال ۹۷ به ۱۴ و سال ۹۸ به ۱۸ هزار تومان افزایش یافت.

شریفی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: امسال قیمت هر کیلو زولبیا بامیه درجه یک ۲۰ هزار تومان و درجه دو ۱۸ هزار تومان است. 

 

گوشت یک سال است گران نشده اما هنوز هم گران است

تغذیه افطار و سحری در بین مردم متفاوت بوده و حتی در یک شهر کوچک هم این تفاوت وجود دارد، بعضی ترجیح می‌دهند وعده افطاری را به نان و پنیری بسنده کنند و سحری را غذای کامل میل کنند و برخی به عکس عمل می‌کنند.

در هر صورت معمولاً یکی از وعده‌های افطاری یا سحری یک وعده غذای کامل است که اصولاً با گوشت، حبوبات، نان یا برنج تهیه می‌شود، گوشت قرمز که طی سه سال قیمتش سه برابر شده ماه رمضان امسال در شرایط با ثباتی به سر می‌برد.

اصغر پورباطنی رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: نسبت به گذشته افزایش قیمتی نداشتیم و حتی به مناسبت ماه مبارک رمضان در گوشت‌های درشت و درجه دو، کاهش قیمت داشتیم.

وی افزود: گوشت گوساله که معمولاً بدون استخوان به فروش می‌رسد به‌صورت مخلوط ۷۵ هزار تومان و گوشت بره درجه یک نیز بسته به کیفیت گوشت از ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان متغیر است.

پورباطنی درخصوص تأثیر شیوع بیماری کرونا بر قیمت گوشت قرمز عنوان کرد: شیوع کرونا بر قیمت‌ها تأثیری نداشت و قیمت گوشت قرمز از اسفندماه سال گذشته تا به حال تقریباً ثابت مانده است ولی بر بازار و میزان خرید و فروش تأثیر زیادی گذاشته است.

 

غذاهایی با گوشت مرغ، باصرفه‌ترین غذاها هستند

قیمت مرغ که این روزها صدا مرغداران را درآورده از جمعه اقلامی است که سهمش در سفره خانواده‌ها به دلیل ثابت بودن قیمتش در این سال‌ها افزایش داشته به طوری که هر کیلو مرغ که در اوایل سال ۹۸ با جهشی عجیب به ۱۷ هزار تومان هم رسیده بود، در نوروز ۹۹ حتی از اسفند ۹۸ هم کمتر شد و در مرز هر کیلو ۱۰ هزار تومان به فروش رسید.

در این خصوص محمدعلی فروغی ابری نائب رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: قیمت‌ها به‌صورت روزانه متفاوت است؛ قیمت‌ها بین ۱۱ و ۱۲ تومان در نوسان است و به نظر می‌رسد که روزهای اول ماه رمضان تغییری در قیمت‌ها نداشته باشیم.

وی با اشاره به کاهش تقاضا به دلیل تعطیلی مراسمات عنوان کرد: اگر مراسماتی مانند عروسی و ختم و... برپا شود و رستوران‌ها و تالارها شروع به کار کنند، امکان کمبود گوشت وجود دارد که در این‌صورت افزایش قیمت را خواهیم داشت.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید با بیان این‌که شیوع کرونا تأثیر بسیار زیادی بر بازار گوشت سفید داشت، تصریح کرد: به‌ویژه در روزهای عید به دلیل آن‌که مردم برای خرید گوشت دست نگه داشتند، فعالیت تالارها و رستوران‌ها متوقف شد و مرغ هم به وفور موجود بود، کاهش قیمت زیادی داشتیم.

فروغی ابری ادامه داد: به دلایل ذکر شده مرغداران و مغازه‌داران دچار ضرر بسیار شدند، با توجه به این‌که خورد کردن مرغ برای مغازه‌دارها نیز ممنوع شد، میزان فروش دقیقاً به نصف رسید. 

وی بیان داشت: خریداران به‌ویژه مردم اصفهان علاقه‌ای به مرغ‌های بسته‌بندی شده ندارند و تقاضای مرغ خوردشده می‌کنند و زمانی‌که متوجه می‌شوند مرغ به‌ صورت خوردنشده به فروش می‌رسد از خرید آن منصرف می‌شوند. 

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید عنوان کرد: ممنوعیت خورد کردن مرغ که از اواسط اسفند از طرف اداره کل دامپزشکی استان و بهداشت شروع شد، باعث شده فروش مرغ به نصف برسد، همچنین بالغ بر هزار فروشگاه با چند کارگر وجود دارد که با این اوضاع سردرگم هستند و نمی‌دانند که این شرایط تا کی ادامه خواهد داشت. 

 

افزایش قیمت، جزئی در برنج و قابل توجه در نان

هر قرص نان که قوت غالب بسیاری از خانواده‌هاست طی یک سال اخیر و پس از چندسالی که تغییر چندانی را شاهد نبود، با رشد ۴۰ درصدی مواجه شده، البته این افزایش در انواع نان متفاوت است.

سال ۹۷ هر کیلو برنج ایرانی درجه یک از ۱۵ هزار تومان به ۲۴ هزار تومان و هر کیلو برنج پاکستانی از ۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود اما سال ۹۸ قیمت‌ها تثبیت شدند و رشد چندانی نداشته‌اند. البته در ابتدای امسال برخی انواع برنج مرغوب ایرانی به حدود ۲۶ هزار تومان هم رسیده است.

از جمله صنوفی که در ماه رمضان تنورشان داغ می‌شود فروشندگان حلیم و آش هستند، بر اساس آنچه اعلام شده در ماه رمضان امسال بهای هر کیلو حلیم‌بادمجان در بازار اصفهان، ۱۹ هزار تومان و هر کیلو آش ۱۴ هزار تومان تعیین شده که نسبت به سال قبل رشد جزئی داشته است.

 

امسال هر بسته ۷۰۰ گرمی رطب مضافتی درجه یک ۳۲ هزار تومان، خرما کبکاب صادراتی سطلی ۱۳۵۰ گرمی، خرما کیلویی ۲۳ هزار تومان و خرمای زاهدی ممتاز هر کیلو ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت پنیر مشابه سایر لبنیات بود که ارقام مختلف آن طی یک سال اخیر حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

 

تورم ۲۰ درصدی سفره افطاری​

در یک جمع بندی می‌توان گفت، پهن کردن سفره افطاری رمضان ۹۸ از رمضان ۹۷ حدود ۲۰ درصد گران‌تر تمام می‌شود این افزایش بسته به نوع غذا متفاوت است؛ به عبارت دیگر اگر بر مبنا یک وعده چلومرغ محاسبه کنیم این افزایش قیمت کمتر از ۱۰ درصد است اما اگر خوراک کباب با نان مبنای محاسبه باشد افزایش قیمتی حدود ۳۰ درصدی را شاهد خواهیم بود.

گفتنی است حداقل حقوق کارگران در سال ۹۹ تا حدود ۲۰ درصد افزایش داشته که به گفته تصمیم‌گیرندگان درباره حقوق کارگران با در نظر گرفتن سایر پرداختی‌ها این افزایش حقوق به بیش از ۳۰ درصد هم می‌رسد.

در پایان نباید از شرایط امروز کشور غافل شود، وضعیتی که شرایط را برای بسیاری از مشاغل سخت کرده، سرپرستان خانوارها درآمدشان کاهش داشته و گرانی هم مزید بر علت شده تا امرار معاش بخشی از جامعه تهدید شود، کمک به نیازمندان و افطاری دادن از جمله اعمال تاکید شده در این ماه عزیز است.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول