اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

روزی که پای نیروهای آمریکایی به خاک ایران رسید/ ترامپ می‌تواند تجربه کارتر را بیازماید

درست 40 سال قبل در چنین روزی نیروهای آمریکایی به دستور رئیس‌جمهور این کشور پا در خاک ایران گذشتند، در بیخ گوش اصفهان، در کویر طبس، حضوری که بیش از چند دقیقه دوام نیاورد و گذشت زمان از رسوایی آن چیزی کم نکرد؛ حالا ترامپ بار دیگر ایران را تهدید کرده است.

روزی که پای نیروهای آمریکایی به خاک ایران رسید/ ترامپ می‌تواند تجربه کارتر را بیازماید

خبرگزاری فارس-اصفهان؛ محمدحسین امینی هرندی: رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری روز گذشته‌اش با ناراحتی از مزاحمت (!) قایق‌های نیروی دریایی سپاه (!!) برای ناو آمریکایی (!!!) انتقاد کرده و گفته است «ما نمی‌خواهیم قایق‌های مسلح آن‌ها اطراف قایق‌های ما باشند و در اطراف قایق‌های ما حرکت کنند و خوش بگذرانند. نمی‌خواهیم نزدیک قایق‌های ما باشند... من گفتم ما تحمل نخواهیم کرد. بنابراین اجازه نخواهم داد که دوباره این کار را بکنند و ملوانان و خدمه نظامی ما را به خطر بیندازند و آن‌ها را هدف قرار خواهیم داد».

اشاره به همزمانی این تهدیدات ترامپ و تاریخ امروز خالی از لطف نیست، احتمالاً در تقویم آمریکایی‌ها برای روز ۲۴ آوریل مناسبتی ثبت نشده اما در تقویم ایرانی‌ها به یاد ۵ اردیبهشت ۵۹ عنوان «شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس» به ثبت رسیده است.

روزی که بیخ گوش اصفهان، در نزدیکی شهرستان خور و بیابانک، در کویر طبس نیروهای دلتا شبانه پا به خاک ایران گذاشتند تا آمریکایی‌هایی که در جریان تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام دستگیر شده بودند را نجات دهند! اتفاقاً دستور این عملیاتی که قرار بود«پنجه عقاب»! باشد را شخص جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا داده بود.

گفته می‌شود کارتر در جلسه شورای امنیت ملی آمریکا گفته بود «به نظرم امکان خلاصی گروگان‌ها بسیار بعید به نظر می‌رسد و ما بایستی حاکمیت خود را اعمال کنیم و حالا وقت آن است که عمل مناسب انجام پذیرد و جدول زمانی آن هم تهیه شود؛ ما باید برای آزادی گروگان‌ها وارد عمل شویم و عملیات در اولین فرصت ممکن باید آغاز شود».

در شرح این عملیات آمده است: قبل از نیمه‌شب ۴ اردیبهشت ۱۳۵۹ (۲۴ آوریل ۱۹۸۰) ۶ هواپیما و ۸ بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۲ گروگان در تهران وارد فضای پروازی ایران شدند. در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیمابر بازمی‌گردد. ۶ هواپیما و ۶ بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود می‌آیند.

در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالی که هنوز عملیات آغاز نشده، ۳ فروند بالگرد از دست رفته بود؛ پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر رئیس‌جمهور آمریکا دستور بازگشت نیروها را می‌دهد. در هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها طوفان شن آغاز شده و یک هواپیمای سی ۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه ۸ نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و ۴ بالگرد سالم و یک بالگرد معیوب و یک بالگرد هم راور کرمان هم روی زمین باقی گذاشته می‌شوند، نیروها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر ناو نیمیتز می‌رسانند و بدین ترتیب عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد.

 

شکست عملیات در صحرای طبس برای دولتمردان آمریکایی به طور اخص و مردم جهان به طور اعم از چند جهت شگفت‌آور و غیرمنتظره بود، زیرا دولت تجاوزگر امریکا:

۱ - در خصوص چنین مأموریتی متجاوز از پنج ماه تمام در صحرای آریزونا - جایی که تقریباً دارای شرایط کویر ایران است - تعلیمات پیچیده و فشرده‏ای را به کماندوهای مخصوص خویش داده بود.

۲ - از پیچیده‌ترین تعلیمات و تکنیک‏های نظامی، اعم از تسلیحات دفاعی تا صنایع مدرن استفاده گردیده بود، زیرا بالگردهای (Sikorsky SH-۳) از بهترین نوع بال گردهای مخصوص عملیات نجات در نظر گرفته شده بودند و قبلاً کارآیی بسیار خوب و درخشانی از خود نشان داده بودند.

۳ - براساس گفته‌های مقامات رسمی پنتاگون، بودجه هنگفتی جهت این عملیات در نظر گرفته بودند.

۴ - تمامی گروه‌‏ها و احتمالاً کسانی که در عملیات نجات موفقیت‌آمیز شرکت داشتند نقش مؤثری در هماهنگی و سازماندهی این طرح عهده‌دار بودند.

۵ - به کمک سازمان هواشناسی امریکا وضع جوّی ایران به خصوص منطقه فرود در صحرای طبس کاملاً مورد پیش‌بینی علمی واقع شده بود. به علت این که آن شب، مهتابی بود و احتمال وقوع طوفان معمولاً در این مواقع بعید به نظر می‏‌رسید، ورود هر نوع جبهه هوای غیر مطلوب شگفت‌آور است. 

 

پس از این حادثه، امام خمینی در پیامی در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ گفت «آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی‌کوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست... کارتر باید بداند که با این عمل بسیار ناشیانه، حیثیت سیاسی خود را به صفر رساند و از ریاست جمهوری باید قطع امید کند. کارتر با این عمل خود ثابت کرد که قدرت تفکر را از دست داده است و از اداره یک کشور بزرگ مثل آمریکا عاجز است. اکنون که شیطان بزرگ دست به کار احمقانه زده است، ملت شریف ایران باید برای خدای تبارک و تعالی با تمام توان خود و با اتکال به قدرت خدای متعال مهیا شوند و آماده نبرد با دشمنان خود گردد».

 

 ماجرای طبس یکی از رسواترین شکست‌های توطئه‌های آمریکا علیه ایران، زمانی که پای نیروهای آمریکایی برای دقایقی خاک ایران را لمس کرد و این حضور چنددقیقه‌ای تبعاتی داشت که از آن پس، دیگر فکر حضور دوباره در خاک ایران را هم نمی‌کنند.

حالا ترامپ می‌تواند تجربه کارتر را بار دیگر بیازماید، تجربه‌ای که به یک دوره‌ای شدن ریاست جمهوری کارتر منتهی شد... اما باید بداند که بالگردهای شکست خورده در عملیات طبس به ناوها پناه بردند، حال اگر ناوها آتش بگیرند قرار است به کجا پناه ببرند؟!

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول