اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نوای یکصدای هنرمندان اصفهان: مردم با حضور و انتخاب اگاهانه خود حماسه می‌آفرینند

این روزها فصل مشترک کلام هنرمندان، نخبگان و هر انسان دغدغه مندی مشارکت حداکثری در انتخابات و انتخاب فرد اصلح برای تشکیل مجلسی قوی است چراکه قطعاً لازمه حرکت در مسیر سعادت جامعه و مردم خواهد بود.

نوای یکصدای هنرمندان اصفهان: مردم با حضور و انتخاب اگاهانه خود حماسه می‌آفرینند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، خداوند انسان را موجودی انتخاب‌گر و دارای اراده خلق کرده، راه‌های متفاوت در مقابل او قرار دارد و هدایت الهی را هم دارد اما همین قدرت انتخاب و اراده است که تعیین می‌کند انشان شکرگزار نعمت باشد و یا حجابی شود بر حق و حقیقت.

زندگی انسان همواره صحنه انتخاب بین عقل و جهل است، انتخاب این‌که از میوه ممنوعه بخورد یا نه، هابیل باشد یا قابیل، به کشتی نوح سوار شود یا به کوه پناه برد، گوساله سامری را بپرستد یا مطیع هارون باشد، تنگه احد را پاسداری کند یا به دنبال غنیمت بدود، قرآن ناطق را پیروی کند یا قرآن عمروعاص را ببیند، مالک را برای مذاکره بفرستد یا ابوموسی اشعری را و بنی‌صدر را خرقه ریاست بپوشاند یا رجایی را.

جایگاه و ارزش انسان را این انتخاب‌ها مشخص می‌کند و به زندگی او معنا می‌بخشد، همچنین مسیر حرکت جامعه نیز دست‌خوش همین انتخاب‌ها است چراکه سنت الهی به راین است که قومی را تغییر نخواهد داد مگر آن‌که خودشان تغییر کنند، بنابراین انتخاب و به‌طور خاص، انتخابات از لوازم زندگی اجتماعی انسان است.

البته مستکبران و ظالمان روش واحد ندارند و گاهی برای تسلط بیشتر و استحمار ملت‌ها از سلاح انتخابات استفاده می‌کنند، مانند انتخابات احزاب و انقلاب شاه و ملت در زمان پهلوی دوم و یا حکومت‌های ظالمی که به گرگ دیکتاتوری خود لباس گوسفندی انتخابات پوشانده‌اند و آزادی و عزت انسان‌ها را می‌درند و زوزه‌ی دموکراسی سر می‌دهند.

ذکر این نکته ضروری است که انقلاب اسلامی انتخاب مردم بین حق و باطل بود، مردمی که به رهبری امام خمینی (ره) تصمیم گرفتند از ولایت طاغوت خارج‌شده و داخل در ولایت خداوند شوند و مشخص است افرادی که می‌گویند «اگر در زمان شاه انتخابات بود انقلاب نمی‌شد» درکی از مبانی انقلاب و حکومت اسلامی نداشته و تفاوت دموکراسی و مردم‌سالاری دینی را نفهمیده‌اند.

در نظام جمهوری اسلامی، آزادی انتخابات به‌قدری است که گاهی مردم‌به‌دور ابوالحسن بنی‌صدر جمع می‌شوند که پس از خلع و فرارش امام امت می‌گوید «والله من به بنی‌صدر رأی ندادم» و گاهی رجایی را بر مسند قدرت می‌نشانند که امام (ره) بگوید «رجایی عقلش بیشتر از علمش است».

اما انتخابات تنها یک حرکت سیاسی نیست و ابعاد فرهنگی، اجتماعی، دینی هم دارد و اساساً بیشتر ازآن‌که سیاسی باشد، فرهنگی-اجتماعی است و انسان بنابر نیازهای فرهنگی، اجتماعی و همچنین دستور دین و مهم‌تر از همه، عقل، نه تنها باید در انتخابات حضور مؤثر داشته باشد، بلکه باید هرچه می‌تواند این تنور را گرم کند تا مزه نان گرم سعادت را به جامعه بچشاند.

ایران یک کشور خاص است

در همین راستا منصور گناری از پیشکسوتان عرصه رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پیرامون با حساسیت انتخابات در ایران اسلامی اظهار دارد: شرکت در انتخابات طبیعتاً وظیفه هر فردی است و کشور ما با توجه به‌ویژگی و حساسیت‌هایی که در حوزه سیاسی و مردمی دارد، یک کشور خاصی است، کشوری که  حکومت آن بر اساس مبانی دین طراحی‌شده و درعین‌حال نقش مردم هم در این نظام برجسته است و از طرف وجود ویژگی‌های استکبارستیزی آن  به‌نوعی منحصربه‌فرد است و سبب شده تا نگاه‌ها نسبت به ایران حساس باشد.

این پیشکسوت عرصه رسانه تصریح کرد: از همین رو طبیعتاً آن چیزی که ساختار مردمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور را نشان می‌دهد، بحث انتخابات است و چیزی که جنبه عینی و واقعی پیدا می‌کند همچون حضور و مشارکت مردم، وطن‌دوستی، ملی‌گرایی و... در انتخابات متبلور می‌شود و به همین دلیل است که حضور حداکثری در همه این موارد تعیین‌کننده است و هم باعث دلگرمی مردم و بسیاری از کشورهای مظلوم دنیا می‌شود و هم باعث دلسردی و ناامیدی دشمنان ایران و دشمنان استکبارستیزان می‌شود.

 

مشارکت به معنای رأی دادن یا رأی ندادن به فرد خاصی نیست

وی ادامه داد: بنابراین مشارکت فقط به‌عنوان رأی دادن یا ندادن به فردی خاص نیست، بلکه این موضوع اولویت چندم است، اولویت اول اصل بر شرکت است، درمجموع انتخاب افراد مشکل است چراکه عموم مردم با عموم کاندیداها ارتباط نداشته اند و این‌یک مقداری انتخاب اصلح را با مشکل روبه‌رو می‌کند که راه‌حل آن در فروع دین ما مشخص‌شده است، یعنی در فروع دین ما آماده که یا مجتهد باش، یا مقلد! بنابراین اگر مردم با کاندیداها آشنایی ندارند و اصطلاحاً در این حوزه مجتهد نیستند، باید از افرادی که صاحب‌نظر هستند مشورت کرده و بپرسند.

مجلس می‌تواند یک دولت قوی را به وجود آورد

گلناری در خصوص ویژگی‌های کاندیدای اصلح و مجلس قوی ابراز داشت: کشوری همچون این با ویژگی‌هایی که دارد، نیازمند یک مجلس قوی است، امام راحل فرموده‌اند که «مجلس در رأس امور است» و این موضوع اصلاً شعار نیست چراکه مجلس است که می‌تواند یک دولت قوی را به وجود آورد، یک دولت ضعیف را مورد سؤال و بازخواست قرار دهد، عملکردها را نظارت کند، و قوانین لازم را وضع کند و خیل ی وظایف دیگر که بر عهده دارد.

این پیشکسوت عرصه رسانه تأکید داشت: بنابراین اگر ما یک مجلس قوی داشته باشیم، می‌توانیم نسبت به همه امور مطمئن باشیم و حالا که مجلس در همه‌چیز تأثیرگذار است، طبیعتاً ضعف و قدرت آن یعنی ضعف و قدرت کشور، پس افرادی که با انتخاب‌های ما به مجلس راه پیدا می‌کنند باید بتوانند یک مجلس قوی بسازند و کسانی باشند که به معنای واقعی اولویتشان مردم، کشور و نظام باشد، مصلحت‌اندیش و ملاحظه گر نباشند و دچار مسائل حاشیه‌ای نشوند، همه تلاش خود را انجام دهند تا کشور رشد کند، نماینده مردم هر شهر در مجلس درست است که نماینده یک شهر است اما از طرف دیگر باید نماینده کشور باشد و نباید مسائل ملی را فدای مسائل شهر و روستا و جناح کرد.

سخنان برخی مسؤولان بلندپایه خیانت  است یا حماقت؟

هر عقل سلیمی می‌پذیرد و می‌داند که کلید حل مشکلات هر جامعه و کشوری در دست مردم و به‌خصوص جوانان همان جامعه است و قطعاً با لبخند و تضمین دشمنانی که سال‌ها برای نابودی و به زیر یوغ سلطه کشاندن این ملت تلاش کرده‌اند حل نخواهد شد.

دشمنانی که این روزها تمام شیاطین ریزودرشت خود را جمع کرده‌اند و با سپاهی از زر و زور و تزویر به میدان آمده‌اند تا مشروعیت، مقبولیت و اثربخشی انتخابات ایران را زیر سؤال برده و مشارکت مردم را کاهش دهند و نمی‌دانم سخنان برخی مسؤولان بلندپایه کشور که سلامت انتخابات را به دلایل حزبی خود زیر سؤال می‌برند، خیانت بدانم یا حماقت؟

مسلماً یکی از مؤلفه های قدرت هر ملت و دولتی، پشتوانه مردمی آن است که ظهور و بروزش در انتخابات متجلی می‌شود، بنابراین بالا بردن مشارکت در انتخابات نه تنها یک وظیفه سیاسی، بلکه وظیفه فرهنگی، دینی و عقلی است چراکه حفظ و افزایش عزت، قدرت و سربلندی کشور، شرعاً و عقلا واجب است، علاوه بر این انتخابات قطعاً نتایج فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، دینی، ورزشی و... به همراه خواهد داشت که عدم شرکت در انتخابات به معنی سپردن زندگی و آینده خود و فرزندانمان به‌دست دیگرانی است که بعضاً با نظرشان مخالفت داریم.

بنابراین مساله انتخاب اصلح موضوعیتی جدی پیدا می‌کند که می‌طلبد انسان زمان صرف کند و از راه‌های گوناگون شناخت حاصل کند تا افرادی را روانه پاستور و بهارستان کند که لیاقت ریاست و نمایندگی ملت را داشته باشند، اولویتشان حل مسائل عمده و زیربنایی کشور باشد نه موارد جنجالی، کم‌اهمیت ولی پرسروصدا!

سرنوشت مردم در دست خودشان است

هوشنگ جمشیدیان از پیشکسوتان عرصه هنر و از مستندسازان اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ابراز دارد: ازنظر من اکثریت مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد و این تبلیغاتی که در خصوص در عدم شرکت در انتخابات وجود دارد به نتیجه نخواهد رسید، چراکه مردم ما از هر قشر و سلیقه‌ای به خوبی می‌دانند که هر سرنوشت هر قوم به‌دست خودم آن‌ها است و عدم شرکت در انتخابات آسیبی خواهد بود که خود مردم به خودشان زده‌اند و سبب می‌شود هم کشور و هم نظام تضعیف شود.

این مستندساز اصفهانی ادامه می‌دهد: بنابراین مردم ما در هر بخشی از جامعه که حضور دارند اعم از هنرمند، کارمند، کارگر و... موظف هستند انتخاب اصلحی داشته باشند و افرادی را به‌عنوان نماینده خود انتخاب کنند که در تصمیم‌گیری فرهنگی، اقتصادی انسان‌های متخصص، متعهد و صاحب‌نظری باشند و انتخاب بر اساس احساسات و عدم شناخت را کنار بگذارند، افرادی را انتخاب کنند که کارنامه آن‌ها، هم درگذشته و هم امروز کاملاً شفاف و بدون ابهام است چراکه مجلس در رأس امور کشور است و مجلس هر کشور است که می‌تواند برای آن کشور اتفاقات مناسب و یا مخرب را رقم بزند و سبب رشد و یا آسیب به مردم و جامعه شود بنابراین در اولین قدم، مردم نسبت به سرنوشت خود و کشور مسؤول هستند و اتفاقات آن را رقم می‌زنند.

جامعه هنری با الهام گیری از بصیرت مردم در انتخابات حضور خواهند داشت

رضا بدر السما که آثار پرراز و راز او  همچون نقاشی شهدا فاجعه منا، شهید حججی و فرزندان ایران و اخیراً تصویر سردار سلیمانی همواره موردتوجه بسیاری از هنردوستان بوده و مردم بوده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار دارد: یکی از برکات انقلاب اسلامی، برگزاری انتخابات سالم و یکی از افتخارات ما در این انقلاب اسلامی حضور آزادانه در انتخابات است، حضور گسترده مردم در انتخابات، راهپیمایی‌ها و... در برهه‌های مختلف یکی دیگر از افتخاراتی است که در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسیده است، از همین رو بدون شک یقین دارم که این انتخابات پرشور و گسترده برگزار خواهد شد و جامعه هنری و باقی اقشار جامعه با الهام گیری از مردم بصیر در انتخابات حضور خواهند داشتند.

این هنرمند اصفهانی تأکید دارد: حضور ملت ایران در انتخابات یقیناً مشت محکمی بر دهان دشمنان این مردم و کشور خواهد بود، از سوی دیگر انتخاب آگاهانه سبب خواهد شد تا مشکلات پیش‌آمده در چند سال اخیر با سرعت حل‌شده و کشور م ا در راستای اهداف خود با سرعت بیشتری حرکت کند و طبعتا حضور پرشور و گسترده مردم با انتخابی آگاهانه سبب سربلندی ملت ایران و کشور عزیزمان خواهد شد.

از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که حضرت روح الله و رهبر معظم انقلاب برای انتخاب اصلح فراروی ما قرار داده‌اند، ساده زیستی است، چراکه اشراف و ثروتمندان اصلاً درکی از مشکلات عامه مردم ندارند، این ساده زیستی در کنار تعهد، تجربه، شجاعت، کارآمدی، تخصص و مهم‌تر از همه انقلابی بودن به معنای واقعی آن و نه اصطلاح مرسوم می‌تواند راه گشای کشور باشد.

مسؤول ساده‌زیست شایستگی خادمی مردم ایران را دارد

انسان در مسیر انتخاب باید مراقب رهزنان شیطانی و انسانی هم باشد و فریب تبلیغات و بازی‌های سیاسی را نخورد چراکه برخی سیاست‌مداران در مقابل دیدگان مردم سخنی میگویند و به‌راحتی «تکذیب» می‌کنند، باید مراقب بود که با ترساندن از سایه جنگ و فیلترینگ و امید به میوه برجام و حذف تحریم، ملعبه دست دیگران قرار نگیریم.
اینجا است که وظیفه نظارت بر مسؤولین از جانب مردم موضوعیت و اهمیت می‌یابد و همان‌طوری که در متون دینی ما ازجمله نهج‌البلاغه و رساله حقوق امام سجاد (ع) مطرح‌شده، حق حاکم بر مردم، نصیحت و انتقاد است، احیای این روحیه انتقاد و مطالبه گری در عموم مردم از مهم‌ترین و اساسی‌ترین راه‌حل مشکلات هر جامعه‌ای است.

مجلس خسته‌ی امروز نیازمند حضور جوانان متخصص در کنار تجربه‌داران دلسوز است

محمد یزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس انتخابات پیش را  یکی از انتخابات پرشور تاریخ ایران اسلامی مطرح کرد و ابراز داشت: چراکه مردم ما امروز به خوبی متوجه وظیفه، دینی، ملی و اجتماعی خود هستند، بنابراین برپایی یک انتخاب پرشور و البته آگاهانه را وظیفه خود می‌دانند.

مردم ایران بار دیگر انگشت حیرت دشمنان را بر‌دهانشان فرومی‌برند

این مداح جوان و انقلابی ادامه داد: امروز مجلس خسته ما نیازمند حضور جوانان متخصص، شجاع، در کنار افراد باتجربه و صاحب‌نظر است از طرف دیگر شاهدان هستیم که بسیاری از دشمنان ما درصدد دلسرد کردن مردم نسبت به‌نظام و انقلاب و به دنبال حضور حداقلی مردم در روز انتخابات هستند و همین دندان فشردن دشمن و تلاش مذبوحانه او سبب شده تا ما مردم به خوبی بدانیم وظیفه امروز ما حضور در انتخابات و انتخاب آگاهانه است تا علاوه بر سربلندی ایران عزیزمان، همچون سنوات گذشته دشمنان این مرزوبوم را  در بهت و حیرت فروببریم.

عدم شرکت در انتخابات یک استراتژی غلطی است

محمدرضا کاکائی (شفای اصفهانی) از شاعران نام دار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابتدای صحبت خود انقلاب اسلامی را ثمره خون شهیدانی دانست که در برهه‌های مختلف ازجمله دوران انقلاب تا بهمن ۵۷،  شهیدان ۸ سال دفاع مقدس و شهیدان مدافع حرم،  با نثار خون پاکشان نهال جمهوری اسلامی را آبیاری کرده‌اند و اظهار کرد: اگرچه امروز تحریم‌های ظالمانه دولت جنایتکار آمریکا از یک سو و بی‌کفایتی و عدم دلسوزی برخی مسؤولان که جز به خود به چیزی و کسی نمی‌اندیشند از سوی دیگر باعث بروز نارضایتی‌هایی در مردم شده است، اما ترک کردن صحنه انتخابات در شرایطی که دشمنان تک‌تک تحولات جامعه را رصد می‌کنند و آماده توطئه افکنی و ایجاد اختلاف به انقلاب و اصل ولایت‌فقیه هستند استراتژی غلطی است.

انتخاب آگاهانه مردم، نماینده شجاع، مدبر، دلسوز و متخصص را به مجلس می‌برد

این شاعر اصفهانی ادامه می‌دهد: عدم حضور در انتخابات نه تنها نظام اسلامی را تضعیف می‌کند که باعث طمع‌ورزی و دست‌اندازی هر چه بیشتر آنان به آب‌وخاک و ناموس این کشور و ملت می‌شود بنابراین ما باید پر قدرت‌تر از قبل در این انتخابات سرنوشت‌ساز مشارکت کنیم  و با حضور خود سیلی محکم دیگری به‌صورت استکبار جهانی بزنیم.
وی در ادامه با دعوت از مردم و اصحاب اندیشه در انتخابات گفت: من نه تنها خود در انتخابات شرکت خواهم کرد که از همه هنرمندان و اصحاب اندیشه می‌خواهم ضمن حضور و مشارکت فعال چراغ راهی باشند در مسیر حرکت مردمی و عظیم انتخابات.

کاکایی با تأکید بر حضور حداکثری مردم در انتخابات و همچنین انتخاب آگاهانه برای تشکیل مجلسی تازه‌نفس و قوی افزود: در مقطع حساس کنونی که ما با شرایط خاصی چه ازلحاظ اقتصادی، اجتماعی و، سیاسی مواجه هستیم، نماینده‌ای باید به مجلس پای بگذارد که از هر حیث شجاع باشد.نماینده‌ای که مصلحت‌اندیش بوده و به‌موقع نتواند در برابر حرف یا حرکتی موضع گرفته و واکنش نشان دهد نمی‌تواند وکالت مردمی را بپذیرد که شجاعت اصل ذاتی وجودشان است، نماینده مردم. باید ازلحاظ علمی در سطح بالایی باشد، تعهد به باورها و دستاوردهای انقلاب داشته باشد، اخلاق مدار بوده و به مردم دروغ نگوید و البته دارای بینش سیاسی و به فرموده مقام معظم رهبری بصیرت انقلابی داشته باشد، تعهد به خدمت خصوصاً خدمت به محرومان یکی از اصول اساسی زندگی‌اش باشد و همچنین ولایت‌پذیر باشد.

مردم حماسه جدیدی رقم خواهند زد

همچنین محسن طباطبایی، تهیه کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: حضور در انتخابات یک وظیفه ملی است، بخصوص باوجود دشمنی‌هایی که در خارج از مرزهای ایران در حال طراحی است و این موضوع وظیفه ملی است، از طرفی حضور در انتخابات یک حق قانونی است و هر شهروند که می‌تواند باید از این حق خود به بهترین نحو استفاده کند.

این تهیه کننده سینما اضافه کرد: مردم ما آگاهی لازم را نسبت به خباثت دشمنان خوددارند و می‌دانند که عدم حضور و یا انتخاب بدون آگاهی و بصیرت چیزی جز پیروزی برای دشمنان قسم‌خورده این مردم و لندن نشینان ندارد، اما با شناختی که از هموطنان خودم دارم میدانم با بصیرت و آگاهی که نسبت به مسائل دنیادارند، در روز انتخابات یقیناً حماسه جدیدی را رقم خواهند زند. 

من به عنوان یک ایرانی نسبت به سرنوشت خودم و کشورم حساسم 

اسدالله بابایی یکی پیشکسوتان عرصه هنر و از بازیگران تئاتر و سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ابراز تأکید داشت: من به‌عنوان یک ایرانی نسبت به سرنوشت خودم و کشورم علاقه‌مند و حساس هستم و اگر در برهه‌های مختلفی همچون زمان جنگ، با دشمن ایران اسلامی جنگیدم و زخم برداشتم و همچنان آثار آن در بدنم هست، اما پس از جنگ و درگیری‌های انسانی و سلاح، درگیری‌های فرهنگی به وجود می‌آید که در نهایتاً این درگیری‌های فرهنگی منجر به ساختن و آبادانی خواهد شد، بنابراین خط مقدم جنگ تغییر می‌کند و از خاکریز و گرفتن زمین تبدیل می‌شود به خاک‌ریز فرهنگی که گاهی باید در این خاک‌ریز هجوم برد و گاهی هم پدافند و حفظ کرد.

وی ادامه می‌دهد از همین رو یکی از سر منشأها و عرصه‌هایی که باید امروز در آن جنگید، انتخاب صالح‌ترین آدم‌ها و فرماندهان جنگ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و برنامه‌ریزی اجرایی قوانین برای دولت و مجلس است، بنابراین حضور در انتخابات و انتخاب افرادی که هم دغدغه مملکت را دارا باشند و هم دغدغه اصلاح امور فرهنگی، اقتصادی و شئونات سیاسی وظیفه هر فرد ایرانی است.

نماینده مردم باید تخصص  در سلاح نیاز مردم و جامعه داشته باشد

بابایی متذکر شد: ما باید بدانیم که وجود محسناتی همچون دین‌داری یک اصل جدایی‌ناپذیر در انتخاب است، پس باید افرادی را انتخاب کرد که تخصص در آن سلاح موردنظری را که مردم و کشور نیازمند است، داشته باشند والان سلاح موردنیاز مردم و جامعه، سلاح فرهنگ، اقتصادی و قوانینی است که مجری آن باید دولت، ملت و مجلس باشند، پس باید شاخص‌ترین آدم‌ها را به لحاظ تخصص و تعهد انتخاب شوند تا کشور بر اساس این مؤلفه ها اداره شود نه بر اساس جناح‌بندی و...

مجلس قوی، انتخاب اگاهانه و حضور در انتخابات، فصل مشترک کلام هنرمندان

این روزها فصل مشترک کلام هنرمندان، نخبگان و هر انسان دغدغه مندی مشارکت حداکثری در انتخابات و انتخاب فرد اصلح برای تشکیل مجلسی قوی است چراکه قطعاً لازمه حرکت در مسیر سعادت جامعه و مردم خواهد بود.

اما یکی از سطوح پراهمیت امربه‌معروف و نهی از منکر، در سطح مسوؤلان و حاکمان است، رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس باید مرتباً زیر زره بین نظارت مردم بوده و پاسخگوی عملکرد خود باشند که در این راستا نخبگان و مخصوصاً هنرمندان با بصیرت در مسیر حرکت و راه‌یافته، بر اساس تعهد انسانی خود، وظیفه دستگیری از در راه مانده‌ها را دارند، هم در انتخاب و هم در نظارت و مطالبه گری.

درنهایت این ما هستیم که سرنوشت خود را رقم می‌زنیم، مسیر زندگی و میدان انتخابات دنیا، مجلس شورای اسلامی نیست که نماینده‌ای در رأی گیری از مساله ای برای کشور رأی ممتنع داشته باش! باید انتخاب کنیم، یا به‌سوی حسین (ع) بشتابیم یا یزید، اگر بی‌تفاوت بایستیم هم سیاهی‌لشکر یزید محسوب می‌شویم.

انتهای پیام/63106/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول