حجتالاسلام محمد قطبی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان،درخصوص اسطورهسازی و اسطوره پردازی شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، توجه به بعد عاطفی اسطوره را عامل توسعه آن دانست و اظهار داشت: حماسی و هیجانی شدن یک اسطوره عامل امتداد آن است و با سناریو پردازی قوی میتوانیم از آن برای همه اقشار جامعه سخن بگوییم، اسطورههای افسانهای در همه فرهنگها و ملل جهان وجود دارد و میتوان بهراحتی آنها را پرورش داد و به هر نحوی که بخواهیم توصیف کرده و به آن بپردازیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: اما درباره اسطورهسازی از شخصیتهای تاریخی این آزادی وجود ندارد و ما محدود به شخصیت و وقایع تاریخی میشویم و نمیتوانیم آنگونه که میخواهیم اسطوره پردازی کنیم، هرچند گاهی کارهای مرکبی هم انجام میشود.
ضعف اسطوره پردازی در ایران و قوت آن در غرب
وی با اشاره به مجموعه شعر تازیان نامه اثر خوسفی و مشتمل بر 22 هزار بیت به سبک شاهنامه در وصف امیر مؤمنان (ع)، بیان داشت: مقداری از این اشعار در قالب کتابی بانام خاوران نامه منتشر شده است، شخصیتهایی نظیر علامه طباطبایی و سید محمدحسین طباطبایی در حوزه کاری خود باید بهعنوان اسطورههایی موردتوجه قرار بگیرند که متأسفانه این کار انجام نگرفته است و بخش عظیمی از مردم ایران این شخصیتها را نمیشناسند.
قطبی کار صورت گرفته در حوزه اسطورهسازی در غرب را بسیار بزرگ دانست و تصریح کرد: نقش بیبدیل رسانه در این خصوص بسیار حائز اهمیت که حتی در مواردی آن اسطوره اصلاً در حد این پرداخت نبوده و شایستگی لازم را نداشته است، اما به دلایلی ابزار رسانهای توانستهاند یک چهره بینالمللی از او بسازند و اسطورهسازی کنند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بابیان اینکه برای اسطوره پردازی باید به ویژگیهای مهم و منحصربهفرد اسطوره در همه زمانها و مکانها توجه ویژه داشته باشیم، ابراز کرد: سومین موضوع مهم در اسطورهسازی این است که بهویژگی بپردازیم که تنها اختصاص به شیعه و اسلام ندارند و در بین همه ادیان آسمانی مطرح هستند و چهارمین نکتهای که باید به آن توجه داشته باشیم، ویژگیهایی است که فارغ از همه ادیان و فرهنگها و قومیتها، یک مسأله مهم برای تمام بشریت باشد و البته ویژگیهایی که از اسطوره مطرح میشود، بایستی ممتاز و تمایز بخش و بهنوعی منحصربهفرد باشد.
وی مجاهدت حاج قاسم سلیمانی را یک ویژگی ممتاز بین المللی دانست و تأکید کرد: شهامت و ظلمستیزی و سعادت گروی هم ازجمله این ویژگیهای ممتاز هستند، موضوع مهمی که باید در اسطوره پردازی مد نظر قرار دهیم، حسی و عاطفی بودن ویژگیهای اسطوره است، چراکه اگر این بعد مهم را در نظر نگیریم، قطعاً نمیتوانیم بسیاری از طیفها را تحت تأثیر قرار دهیم.
دارا و سارا؛ اسطورههایی زوال یافته و فاقد عنصر حماسه و سناریوپردازی
قطبی حماسی و هیجانی شدن یک اسطوره نزد اذهان مردم را عامل امتداد آن اسطوره خواند و خاطرنشان کرد: اگر حماسی شدن اتفاق نیفتد، عاطفی بودن اسطوره هم دوام چندانی ندارد، فیلمنامه پذیری شرط مهم دیگر پویایی وزنده ماندن اسطوره است، برهمین اساس دارا و سارا اسطورههایی بودند که بعد حسی و عاطفی خوبی هم داشتند، اما جنس حماسی و داستانپردازی آنها ضعیف بود و به همین دلیل نتوانست ادامه پیدا کند و از بین رفت
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان درپایان گفت: برای اینکه بتوانیم برای همه اقشار جامعه از اسطوره سخن بگوییم، باید این بعد را تقویت کنیم، غربیها برای شخصیت باربی همجنس عاطفی، همجنس حماسی و هم داستانپردازی را داشتند و موفق هم شدند.
انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ج۳۰/