اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بی‌خبری یا عدم ارتباط؛ نگاه سرد تولیدکنندگان به ستاد رفع موانع تولید

نمی‌شناسم، ارتباط ندارم یا انتظاری نیست همه پاسخ‌هایی است که با وجود برگزاری جلسات متعدد برخی از تولیدکنندگان نسبت به اقدامات و مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بیان می‌کنند.

بی‌خبری یا عدم ارتباط؛ نگاه سرد تولیدکنندگان به ستاد رفع موانع تولید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، وزارت صنعت، معدن و تجارت آئین‌نامه اجرایی مواد (۶۱) و (۶۲) الحاقی قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را برای تشکیل «ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» به هیئت دولت ارائه کرده است که با تصویب این طرح، کار این ستاد آغاز شد.

طبق آنچه قانون مشخص کرده، رئیس این ستاد در استان شخص استاندار است و دو وظیفه جدی بر عهده دارد، نخست اصلاح قوانین مغایر با بهبود تولید و پیشنهاد این اصلاح به مراجع ذیصلاح و دیگر، ارائه تسهیلات مالی به تولیدکننده‌ها.

این ستاد همان‌گونه که از نامش پیداست با این هدف شکل گرفت که بتواند از رونق تولید تمام‌قد حمایت کرده و موانع را از سر راه تولیدکنندگان بردارد، اما با وجود این، ستاد تسهیل به اذعان تولیدکنندگان در استان اصفهان به دلیل مسائلی همچون نبود ضمانت اجرایی مصوبات و یا سنگ‌اندازی بدنه یک دستگاه اجرایی بر سر اجرای آن، آنطور که باید موفق نبوده و گرهی از مشکلات تولیدکنندگان باز نکرده است.

یا این که یکی از کارکردهای این ستاد جلوگیری از تملک واحدهای تولیدی توسط بانک‌هاست، اما با وجود برگزاری جلسات و حضور مسؤولان اجرایی در سطح ملی و استان برخی از تولیدکنندگان معتقد هستند که مصوبات ستاد تسهیل قابلیت اجرایی شدن را ندارد.

در همین راستا خبرنگار فارس در ادامه پیگیری‌های مشکلات تولیدکننگان استان، به سراغ سه نفر از این تولیدکنندگان رفته تا از نحوه عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و میزان کارآیی مصوبات آن در اصفهان جویا شود، که در ادامه آن را می‌خوانید:

ستاد تسهیل برای مشکل بزرگ گرانی مواد اولیه فکری نکرده است

مجتبی صدفی، مدیر کارگاه نمونه تولید صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: یک کارگاه تولیدی صنایع دستی خاتم هستیم که سعی کرده‌ایم با استفاده از توان خود اجناس با کیفیت تولید کنیم و در این راه حدود ۱۰ سال سابقه کار داریم و موفق شدیم که کیفیت ملی کالا را دریافت کنیم و همچنین از این لحاظ برترین فروشگاه صنایع دستی شدیم؛ مهمترین مشکل در شرایط کنونی عدم دسترسی به مواد اولیه است، قبلاً قیمت مواد اولیه مناسب بود اما اکنون شرایط اینگونه نیست.

این کارآفرین ادامه داد: ماده اولیه خاتم سیم برنج است که اکنون یافتن سخت و این ماده دچار کمبود است و تهیه سیم مفتول آن در بازار آزاد است و این باعث شده تا قیمت‌ها به صورت نجومی بالا رود؛ قیمت مواداولیه خیلی بالا رفته و قیمت تمام شده کالا نیاز بالا رفته است.

وی ادامه داد: صنایع دستی نیز از جمله موادی است که اولویت اول خانواده‌ها نیست و در این شرایط اقتصادی و با کاهش سطح خرید خانواده‌ها، فروش نیز کاهش پیدا می‌کند و مجبور به تعدیل نیرو می‌شویم، در حال حاضر بزرگترین مشکل گرانی مواد اولیه است.

صدفی در پاسخ به این سؤال که آیا با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آشنایی دارد، اظهار داشت: خیر این ستاد را نمی‌شناسم؛ چیزی که وجود دارد این است که دریافت این‌گونه تسهیلات و کمک‌ها برای تولیدکننده‌ها سخت است و مهمترین معضل هم بحث ضمانت است و کمتر کسی پیدا می‌شود که این ضمانت‌ها را پیدا کند تا بتواند از آن‌ها استفاده کند؛ در نتیجه کسی سراغ استفاده از این خدمات نمی‌رود.

این کارآفرین در بیان مشکلاتش ادامه داد: از لحاظ تهیه مواد اولیه خیلی مشکل داریم؛ مثلا چوبی که در حال تهیه هستیم دست اول به ما نمی‌رسد، به همین دلیل از لحاظ تهیه مواد اولیه دچار مشکل شدیم، قطعاً اگر مواد اولیه را مستقیم بتوانیم تهیه کنیم، قیمت مواد کاهش پیدا می‌کند، تسهیلات برای ما صرفاً وام نیست و ما به دنبال مواد اولیه هستیم.

در بی خبری ستاد تسهیل، ارز نیمایی برای واردکننده، ارز آزاد و منع قانونی برای تولیدکننده

اکبر کُراقلی، مدیر کارخانه ماشین‌سازی کراقلی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بنیان کارخانه ما به ۷۰ سال پیش باز می‌گردد؛ قبلا کار تعمیرات خودرو انجام می‌دادیم و از سال ۱۳۶۹ شروع به ساخت دستگاه سیم‌تراش کردیم که در حال حاضر نیز این کار ادامه دارد، در سال ۱۳۸۵ نیز به ساخت دستگاه‌های سنگ‌بری پرداختیم و ربات‌هایی را نیز در حال ساخت داریم و بر روی فرزهای دروازه‌ای نیز مشغول کار هستیم؛ دستگاه اسلب ساز ۱۸ کله را نیز با روش مهندسی معکوس از نمونه ایتالیایی آن ساخته‌ایم و کیفیت آن بنابر اظهارات خریداران از نمونه‌‌های ترکی و چینی آن بسیار سرآمدتر است.

این کارآفرین ادامه داد: ۷۰ پرسنل اینجا که بین ۱۰ تا ۳۰ سال سابقه دارند و برخی نیز در حال بازنشستگی هستند، تخصص و تکنولوژی خوبی اینجا داریم و دستگاه‌های ما با نمونه‌های ایتالیایی برابری می‌کند و در صدد آن هستیم تا کلیه دستگاه‌های خطوط سنگ‌بری را تولید کنیم تا کشور از واردات این دستگاه‌ها بی‌نیاز شود.

وی تصریح داد: دستگاه‌های ما قابل رقابت با نمونه‌های خارجی آن هست، اما مشکلاتی داریم که تولید را کند کرده است؛ بزرگترین مشکل این است که دستگاه‌های وارداتی از ارز نیمایی استفاده می‌کنند و ارزش افزوده و عوارض نمی‌دهند؛ قانونی به نام نوسازی دستگاه‌های فرسوده وجود دارد که این دستگاه‌ها بدون پرداخت ارزش افزوده و گمرک وارد می‌شوند، اما برای وسایلی که نیاز به وارد داریم ارز نیمایی نداریم و حدود ۲۵ تا ۵۵ درصد عوارض گمرکی باید بپردازیم و با این پرداخت‌ها باید وسایل را تهیه کنیم و برخی اجناس را نیز اگر وارد کنیم نمی‌توانیم آن‌ها را از گمرک خارج کنیم.

کراقلی ادامه داد: بسیاری از این اجناس به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که هزینه‌های سرسام‌آوری برای خرید در پی دارد؛ وقتی وسیله را آماده می‌کنیم باید آن را با ۹ درصد ارزش افزوده به فروش برسانیم و این در حالی است که نمونه خارجی آن معاف از ارزش افزوده است و این بدترین نوع رقابت نابرابر است؛ انتظار ما این است که یکسان برخورد شود و اگر قرار است ارزش افزوده و گمرک پرداخت بشود، هردو نمونه داخلی و خارجی ملزم به پرداخت آن شوند، این موضوعی است که ما بارها به آن پرداخیتم و به نتیجه‌ای نرسیدیم.

 

 

ستاد رفع موانع تولید را اصلا نمی‌شناسم

این کارآفرین درباره معضلات وام‌های بانکی افزود: موضوع دیگری که داریم، وام بانکی است؛ اگر بانک‌ها بتوانند بخشی از هزینه خرید دستگاه را برای مشتری به صورت وام به آن‌ها بپردازند قطعاً کار رونق تولید بسیار راحت‌تر شکل خواهد گرفت و رقابت سالمی بین دستگاه‌های ما و دستگاه‌های خارجی شکل خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا راجع به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اطلاعی دارید، افزود: این ستاد را اصلاً نمی‌شناسم؛ این بدین معنی است که آن‌ها کار درستی برای کسی انجام  نداده‌اند و اگر کار خاصی انجام شده است برای آن‌هایی است که ورشکست شده‌اند، کارخانجاتی که این مشکلات را پشت سر گذاشته‌اند و با مشکل در شرایط خاص مواجه نشده‌اند نیز احتیاج به حمایت دارند؛ سال‌های زیادی است که کار می‌کنم و به سیستم بانکی بدهکار نیستم، ستاد رفع موانع تولید به کارخانه‌های سرپا کمکی نکرده است؛ در برخی مواقع این ستاد نتوانسته است تشخیص دهد که تولید کننده واقعی کیست و به آن تسهیلات اعطا کند.

کراقلی ادامه داد: قوانین منسجمی در زمینه کارآفرینی نداریم؛ برای تعداد کارگران با تعداد زیر ۱۰ نفر سهم بیمه ۱۰ درصد است و اگر تعداد کارگران بالای ۱۰ نفر باشد این سهم به ۳۰ درصد می‌رسد که این در تناقض با کارآفرینی و اشتغال‌زایی است؛ کارخانجات نیاز به مشتری دارند و بانک‌ها باید در زمینه کمک به افزایش قدرت خرید مشتریان نقش ایفا کنند.

این کارآفرین در پاسخ به این سؤال که  آیا افرادی را می‌شناسید که توانسته باشد از ستاد تسهیلات کمک گرفته باشد، تصریح کرد: خیلی کم؛ افرادی می‌توانند از ستاد تسهیلات وام دریافت کنند که بخش کار را تعطیل کنند و فقط به دنبال دریافت کمک باشند، یعنی یک تولیدکننده اگر نیاز به کمک دارد باید کار خود را رها کرده و به دنبال این امور باشد؛ از کسانی که واقعاً در حال کار هستند کسی را سراغ ندارم که توانسته باشد کمکی دریافت کرده باشد.

وی درباره اینکه مشکل اصلی تولیدکننده‌ها برای دریافت تسهیلات چیست، بیان داشت: چند مشکل عمده وجود دارد؛ اگر بخواهیم وام بگیریم، سود آن ۱۸ درصد است، ولی حقیقت این نیست و ما باید ۲۰ درصد این مبلغ را سپرده کنیم، نکته دیگر این است که با وجود افزایش قیمت‌ها مبلغ وام به همان مقدار باقی مانده است و کسی که در زمینه بورس و رانت است خیلی راحت‌تر می‌تواند وام دریافت کند.

تسهیل و تقسیط مهمترین وظایف ستاد رفع موانع تولید

ابراهیم احمدی رئیس هیأت‌مدیره اطلس‌پمپ سپاهان نیز در این زمینه اظهار داشت: فعالیت ما در تولید قطعات خودرو است و بیشتر فعالیت ما با ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در زمینه تولید قطعات آلومینیوم است؛ خود این شرکت حدود ۴۰۰ نفر پرسنل دارد و تعداد بیشتری نیز به صورت غیرمستقیم در این شرکت مشغول فعالیت هستند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این سؤال که آیا از کارکردهای ستاد موانع تسهیل اطلاع دارید، اظهار داشت: از گذشته این ستاد را می‌شناختنم و مواردی که کمک کرده است را نیز اطلاع دارم؛ البته شرکت ما به صورت مستقیم با این ستاد ارتباط نداشته است؛ ولی اطلاع دارم در زمینه تقسیط بدهی‌های بانکی و مالیاتی کمک‌هایی به واحدهای تولیدی کرده است.

وی ادامه داد: در زمینه تأمین‌ اجتماعی یا برق نیز کمک می‌کند و در زمینه خودرو و قطعه‌سازی نیز به دلیل این که قیمت خودرو دستوری است و خودرو به قیمت تمام شده به فروش نمی‌رسد و این باعث می‌شود خودروسازها نتوانند بهای قطعات را پرداخت کنند؛ این عدم پرداخت باعث می‌شود به بانک‌ها پناه ببریم و اقساط بانکی را به موقع پرداخت کنیم، ستاد تسهیل می‌تواند کمک کند تا مطالبات خود را با فرجه‌هایی پرداخت کنیم.

احمدی در پاسخ به این سؤال که چه مقدار این ستاد می‌تواند در حل مشکلات تولید مشکل‌گشا باشد، اظهار داشت: هر روز با ارگان‌های مختلف ارتباط داریم، هرچه بهتر این گفت‌وگوهای واحدهای تولیدی با ستاد تسهیل شکل بگیرد، می‌تواند مشکلات بهتر حل و فصل شود؛ ستاد ستهیل در اصل ستاد گفت‌وگو است، وجود این سیستم‌ها نیاز است و اختلافات را می‌تواند حل و فصل کند.

 

 

 

رئیس هیأت‌مدیره اطلس‌پمپ سپاهان در پاسخ به این سؤال که آیا خدماتی از این ستاد دریافت کرده‌اید، اظهار داشت: در گذشته یک مورد داشته‌ایم که از تسهیلات معرفی شده به یکی از بانک‌ها استفاده کرده‌ایم؛ سعی می‌کنیم که بیمه کارگری و مسائل مالیاتی و حقوق کارگران را در اولویت کار خود قرار دهیم تا کمتر دچار مشکل شویم.

تجربه ثابت کرده که انتظاری از ستاد رفع موانع تولید نداشته باشیم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای دریافت خدمات و یا تسهیلات بانکی مشکلاتی نیز داشتید، اظهار داشت: بانک زمانی که می‌خواهد وام خود را تحویل دهد سعی می‌کند تا پشتوانه‌های محکمی را دریافت کند؛ روابط خوبی در این سالیان داشتیم، اما سعی کرده‌ایم زیاد به وام روی نیاوریم، تنها چیزی که ما را وادار می‌کند تا وام بگیرم موضوع تورم است.

احمدی در پاسخ به این سؤال که اصلی‌ترین مشکل تولیدکننده‌ها برای دریافت تسهیلات چیست، گفت: به نظر می‌رسد که مهمترین مشکل بانک‌ها کمبود نقدینگی است و زمانی که تورم رخ می‌دهد، نیاز کارخانجات به نقدینگی زیاد می‌شود؛ از طرفی خروجی بانک‌ها نیز کم است و کارخانه‌ها هم نیاز دارند و این بزرگترین معضل است، از سوی دیگر بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به پشتوانه نیاز دارند که این کار را سخت می‌کند.

وی در پایان بیان داشت: در جریان تحریم‌های سال ۹۱ این تجربه‌ را به دست آوردیم که باید مشکلات را ابتدا با مشتریان خود و در درون خودمان حل کنیم؛ یعنی اینکه اگر بخواهیم انتظار داشته باشیم که ستاد تسهیل مشکلات را برطرف کند، انتظار غیر واقع‌بینانه‌ای است و آن‌ها تنها می‌توانند اندکی موانع کار را تسهیل کنند، در نتیجه بهره‌وری را افزایش دهیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

انتهای پیام/63077/ج/ر30/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول