اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اخذ مالیات بر صادرات با اقتصاد مقاومتی هم‌خوانی ندارد

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص انتشار پیش‌نویس اصلاحیه قانون مالیاتی و مطرح شدن موضوع مالیات بر صادرات، گفت: زمانی که در کشور مضیقه ارزی داریم، هر سیاستی که منجر به تضعیف صادرات شود با اهداف اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

اخذ مالیات بر صادرات با اقتصاد مقاومتی هم‌خوانی ندارد

مسعود گلشیرازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به انتشار پیش‌نویس اصلاحیه قانون مالیاتی و مطرح شدن موضوع مالیات بر صادرات در این پیش‌نویس، اظهار کرد: اتاق بازرگانی هنوز موضع رسمی در این رابطه نگرفته است و فعلاً در حال رایزنی است؛ اما آن چیزی که مسلم است این است که در زمانی که ما در کشور، مضیقه ارزی داریم، هر سیاستی که منجر به تضعیف صادرات شود، با اهداف اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی، برون‌زایی و صادرات محوری و اخذ مالیات از صادرات یا اقداماتی شبیه به آن که منجر به تضعیف صادرات می‌شود، با این تعاریف مطابقت ندارد.

وی یادآور شد: در جایی که صادرکنندگان ما به جهت شرایط تحریمی مجبورند کالاهای خود را از مبادی ثانویه عبور دهند و همچنین هزینه‌های حمل‌ونقل و مبادله پول آن‌ها چند برابر شده است، منطقی بود که دولت عکس این عمل را انجام دهد و تسهیلات و مشوق‌هایی را برای صادرات در نظر بگیرد، نه این که مالیات بر صادرات وضع کند.

گلشیرازی تأکید کرد: به نظر می‌رسد که در این قسمت، دولت باید نظر بخش خصوصی را اخذ کرده و با دقت به آن گوش دهد و از هر گونه اتخاذ سیاست یک‌سویه خودداری کند، زیرا در شرایطی هستیم که رئیس بانک مرکزی اعلام می‌کند «ما از صادرکنندگانی که در این یک سال، ارز صادراتی را به چرخه اقتصاد کشور باز گردانده‌اند، سپاسگزاریم.» پس ما نباید کاری کنیم که صادرات خرد ما مخدوش شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان در خصوص اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی تصریح کرد: اعتقاد بنده بر این است که اخذ مالیات از سپرده‌ها، عین عدالت است به جهت این که معافیت مستتری در سپرده‌ها اعطا می‌شود و این معافیت، دو برابر یارانه پرداختی دولت به جامعه است.

وی متذکر شد: برخی از بانک‌ها بر خلاف سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، منابع خود را به تقویت بنیه تولید و صادرات تخصیص نمی‌دهند و لذا هیچ منطقی توجیه کننده این امر نیست که با اعطای یارانه بر سپرده، چنین بانک‌هایی را تأمین مالی کرد.

گلشیرازی در خصوص احتمال کوچ نقدینگی از سپرده‌ها با اجرای این سیاست گفت: امروز کشور دارای سامانه جامع مالیاتی و مقابله با پول‌شویی است و اگر فکر کنیم که با اخذ این مالیات، سپرده‌ها از بانک‌ها خارج می‌شود، به دلیل مشخص بودن منشأ این نقدینگی و نظارت کامل سازمان مالیاتی، مالیات نقدینگی مذکور در سایر بازارها قابل مطالبه خواهد بود و این دغدغه‌ها قابل رفع است و به نظر می‌رسد این دغدغه‌ها از سوی افرادی مطرح می‌شود که کمترین تأثیر مثبت را بر تولید و صادرات و تحقق اقتصاد مقاومتی دارند.

انتهای پیام/63062/م30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول