اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

میرجاوه؛ مرزی که پاکستانی‌ها آن را به «دروازه بهشت» می‌شناسند

مسوول موکب طریق الحسین هیات رزمندگان اصفهان در مرز میرجاوه گفت: پاکستانی‌هایی که از مرز میرجاوه به ایران می‌آیند آن را دروازه بهشت نام‌گذاری کرده‌اند، این زائران زمانی که به خاک ایران می‌رسند آن را می‌بوسند.

میرجاوه؛ مرزی که پاکستانی‌ها آن را به «دروازه بهشت» می‌شناسند

مجید صاحبی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: پاکستانی‌هایی که از مرز میرجاوه به ایران می‌آیند آن را دروازه بهشت نام‌گذاری کرده‌اند، این زائران فاصله‌ای 700 کیلومتری از کویته تا میرجاوه را با سختی‌های فراوان طی می‌کنند و زمانی که به خاک ایران می‌رسند آن را می‌بوسند.

مسوول موکب طریق الحسین هیات رزمندگان اصفهان در مرز میرجاوه ادامه داد: زائران پاکستانی مشکلات زیادی را پشت سر می‌گذارند تا به زیارت امام حسین (ع) بروند، در گفت‌وگویی که با یکی از این زائران داشتم عنوان کرد خانه خودش را برای هزینه این سفر فروخته تا به زیارت امام حسین در کربلا برود.

از هر قوم افرادی برای خدمت‌رسانی به میرجاوه آمده‌اند

وی بیان کرد: از سال گذشته اقداماتی برای برپایی موکب‌هایی در مرز میرجاوه انجام شد اما این اقدامات در سال جاری منسجم‌تر شد، طلاب و دانشجویان پاکستانی برای ترجمه و ارتباط‌گیری بهتر به این مرز آمده‌اند و از هرقومیتی که در ایران وجود دارد نمایندگانی در حال خدمت‌رسانی هستند.

صاحبی‌پور با اشاره به این که تاکنون قریب به 45 هزار نفر از این مرز به کشور وارد شده‌اند، تصریح کرد: روز گذشته 95 اتوبوس پاکستانی و 30 اتوبوس ایرانی از میرجاوه حرکت کرده‌اند که این یعنی در یک روز بین 6 هزار تا 6 هزار 500 زائر از این پایانه سفر خودشان را دنبال کرده‌اند.

سلفی زائران با سقاخانه

مسوول موکب طریق الحسین هیات رزمندگان اصفهان در مرز میرجاوه بیان کرد: امکانات بسیار خوبی از فضای استراحت، حمام و دستشویی تا آب سردکن‌های سردخانه‌ای و غذا در این مرز فراهم شده تا جایی که زائران با سقاخانه مستقر در پایانه عکس سلفی می‌گیرند.

وی اضافه کرد: بنیاد برکت چند پایگاه بهداشتی در مرز مستقر کرده و کادر بهداشت و درمان به مشکلات زائران رسیدگی می‌کنند، هلال احمر نیز یک بیمارستان صحرایی در پایانه برپا کرده تا بیماران احتمالی را مورد درمان قرار دهند.

طرف پاکستانی 8 شب مرز را می‌بندد

صاحبی‌پور خاطرنشان کرد: چون  مرز از ساعت 8 صبح در سمت پاکستان گشوده می‌شود، اکثر زائران پاکستانی در وعده صبحانه به میرجاوه می‌رسند، البته امکان خدمت‌رسانی 24 ساعته از سوی پلیس گذرنامه ایران و موکب‌ها وجود دارد اما طرف پاکستانی مرز را از ساعت 8 شب می‌بندد و اجازه تردد نمی‌دهد.

مسوول موکب طریق الحسین هیات رزمندگان اصفهان در مرز میرجاوه با بیان این که حدود 6 موکب در پایانه مرزی میرجاوه زده شده، عنوان کرد: مسیر زائران که از کویته در پاکستان به عنوان مبدأ طریق الحسین شروع می‌شود و زوّار پس از تجدید قوا در میرجاوه به سمت زاهدان حرکت می‌کنند، شایان ذکر است ستاد اربعین در شهر زاهدان شرایط مناسب‌تری را نسبت به مرز میرجاوه ایجاد کرده و امکانات بهتری برای اسکان فراهم شده است.

از میرجاوه تا نایین

وی اضافه کرد: زائران پاکستانی پس از زاهدان به ترتیب به نرماشیر، بم، ماهان، کرمان، مهریز، یزد و نایین می‌روند که در تمام این مسیر موکب‌هایی برپا شده و مردم به آنان خدمت‌رسانی می‌کنند، حتی در برخی نقاط مانند مهریز که اتوبوس‌ها توقف نمی‌کنند مردم ساندویچ‌های فلافل را آماده کرده و در اتوبوس توزیع می‌کنند.

اول زیارت حضرت معصومه (س) بعد حرکت به سمت عراق

صاحبی‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا امکان حرکت از مسیر استان فارس برای زائران پاکستانی فراهم است، اظهار کرد: بیشتر پاکستانی‌ها پس از نایین به قم و زیارت حضرت معصومه (س) می‌روند و سپس از یکی از مرزهای مهران، شلمچه یا چزابه وارد کشور عراق می‌شوند، البته برخی نیز که توان مالی کافی ندارند یا ماشین آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود بعد از نایین به سمت فریدن حرکت می‌کنند و پس از پذیرایی در موکب مستقر در فریدن به سمت مرز حرکت می‌کنند.

40 زن میرجاوه‌ای روزانه برای 6 هزار نفر سوپ می‌پزند

مسوول موکب طریق الحسین هیات رزمندگان اصفهان در مرز میرجاوه با اشاره به کمک‌های مردم میرجاوه به زائران پاکستانی تأکید کرد: مکانی که ما در آن مستقر شده‌ایم پایانه مرزی میرجاوه است و چهار کیلومتر با شهر میرجاوه فاصله دارد، بسیاری از مردم شهر میرجاوه در این موکب‌ها مشغول به فعالیت هستند و حدود 40 نفر از زنان میرجاوه هر روز برای 6 هزار نفر سوپ پخت می‌کنند.

وی افزود: با این وجود و با تمام محرومیت‌ بومی‌ها، مردم میرجاوه در شهر ایستگاه صلواتی زده‌اند و تعمیرگاه سیار مکانیکی آماده کرده‌اند تا در صورتی که اتوبوس‌ها با مشکل مواجه شد اقدامات لازم را انجام دهند، حتی همین مردمی که در فقر به سر می‌برند اسباب بازی می‌خرند و به پاکستانی‌ها هدیه می‌کنند.

صاحبی‌پور در تشریح نحوه نوسان تعداد زائران عبوری از مرز بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم آمار زائران عبوری از مرز تا پایان امروز از 46 هزار نفر  عبور کند و این تعداد تا پایان ایام اربعین به 70 هزار نفر برسد، تا روز دوشنبه هفته آینده هر روز جمعیتی بالغ بر 6 تا 7 هزار نفر از این مرز عبور خواهند کرد و ممکن است در دو روز منتهی به اربعین این تعداد تقریباً به صفر برسد، پس از آن خدمت‌رسانی تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.

وهابی‌ها به باد لاستیک اتوبوس زائران هم رحم نمی‌کنند

مسوول موکب طریق الحسین هیات رزمندگان اصفهان در مرز میرجاوه یادآور شد: طبق گفته‌های زائران، دولت پاکستان با کاروان‌ها همکاری نمی‌کند و تکفیری‌ها و وهابی‌های مورد حمایت عربستان زائران را اذیت و در مواردی باد لاستیک‌های اتوبوس زائران را خالی می‌کنند، زائران امام حسین (ع) زمانی که گنبد حرم اباعبدالله را می‌بینند سجده شکر می‌کنند اما زائران پاکستانی این کار را دو بار انجام می‌دهند و بعد از ورود به ایران نیز سجده شکر به جا می‌آورند.

مسؤولانی که فقط بلدند خداقوت بگویند

وی خاطرنشان کرد: مسؤولان دولتی با ماشین‌های گران‌قیمت وارد میرجاوه می‌شوند، خداقوتی به موکب‌داران می‌گویند، عکس‌های خودشان را می‌گیرند و هنوز بیست دقیقه از زمان ورودشان نگذشته اینجا را ترک می‌کنند، البته در برخی موارد قول‌هایی نیز می‌دهند که تا این لحظه هیچ کدام عملی نشده است.

صاحبی‌پور ابراز کرد: شور و حال خاصی بر این مسیر حاکم است و با کمک‌هایی که از سوی مردم سراسر کشور به سمت مرز گسیل شده شرایط مناسبی رقم خورده اما هنوز به امکاناتی مانند کولر، پنکه و آب سردکن نیاز داریم.

ممسوول موکب طریق الحسین هیات رزمندگان اصفهان در مرز میرجاوه در پایان گفت: به دنبال آن هستیم تا شهرک امام حسین (ع) میرجاوه را همانند شهرک دارخوئین خوزستان تجهیز کنیم تا در سال‌های آینده بتوانیم به جمعیت بیشتری خدمت‌رسانی کنیم چرا که پیش‌بینی می‌شود آمار زائران پاکستانی از 120 هزار نفر عبور کند، مردمی که قصد کمک جهت تجهیز این شهرک را دارند می‌توانند کمک‌های نقدی و غیرنقدی خودشان را به دفاتر هیأت رزمندگان استان اصفهان تحویل دهند.

انتهای پیام/63113/ج30/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول