اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

جوانی که تحریم و سرطان را با هم دور زده بشناسید

تا دلتان بخواهد در این کشور جوان خلاق و پژوهشگر داریم که کافی است عرصه‌ای به عنوان خلا به او معرفی شود ولی کم هم نداریم از قوانین دست و پا گیر و مسؤولانی که اعتقادی به این جوانان ندارند.

جوانی که تحریم و سرطان را با هم دور زده بشناسید

مجله فارس پلاس اصفهان، محمدحسین کیانی: شاید هیچ کسی بهتر از پیامبر گرامی اسلام اراده و انگیزه علم‌آموزی ایرانیان را بهتر نشناخته است که 1400 سال پیش در حدیثی گرانبها فرمودند علم اگر در چین هم باشد مردمانی از پارس به دنبال آن می‌روند.

اکنون جوان ایرانی با فتح بسیاری از قله‌های علمی بر این موضوع صحه گذاشته است و ثابت کرده هرکجا نیاز باشد، بدون توجه به هیچ مانعی مسیرش را طی کند؛ می‌خواهد عملیات پیچیده و غرورآفرین اچ سه در زمان جنگ تحمیلی باشد یا ساخت دستگاهی فوق پیشرفته برای درمان سرطان!

گوشه و کنار این کشور پر است از گروه‌های فعال علمی که در حوزه‌های مختلف در حال تحقیق و پژوهش هستند و هرکدامشان به دنبال حل گره‌ای از مردم؛ و حرف‌هایی برای گفتن دارند و ای کاش گوشی شنواتر برای شنیدن حرف‌هایشان بود.

جوانی که توان زدن پهپاد فوق پیشرفته را دارد، قطعا توان ساخت خودرو هم دارد

اگر از آن درصد اندکی که پیشرفت علمی خود را در خارج از کشور انتخاب می‌کنند، بگذریم جامعه علمی و دانشگاهی کشور این توانایی را دارد تا در هر حوزه‌ای که کشور به آن نیاز دارد با خلق ایده و سپس ساخت محصولات به کمک مردم بیایید.

همان طور که روزی اجازه ورود سیم خاردار به کشور نمی‌دادند ولی امروز در قله اقتدار نظامی منطقه با تجهیزات تولید داخل هستیم، اگر برای امثال خودرو هم به جای امید داشتن به شرکت‌های فرانسوی و چینی و ... فقط اندکی به جوانان این کشور اعتماد می‌شد، اکنون به جای وارات خودرو از جمله صادرکنندگان خودروی با کیفیت می‌شدیم.

همین دغدغه، جوانانی را در شرکتی دانش‌بنیان  گرد هم آورده تا در شهرک علم و فناوری اصفهان دست به خلق ایده و تولید محصول بزنند؛ آن‌ها ابتدا کار را با شروع ساخت برانکارد و تخت بیمارستانی آغاز کردند ولی آن‌جایی که با تحریم‌ها بیشتر شد، به یک باره دست روی یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های پزشکی گذاشتند که تکنولوژی تولید آن فقط در دست چند کشور است.

تحریم عاملی برای ساخت دستگاهی که در انحصار چند کشور است

با نوید نجات‌بخش مدیرعامل شرکت بهیار صنعت هم‌کلام شدیم تا با سختی‌های ساخت این دستگاه پیشرفته آشنا شویم؛ سال 89- 90 و زمانی که تحریم‌ها به اوج خودش می‌رسد، او و دوستانش در این شرکت دانش‌بنیان تصمیم می‌گیرند دستگاه شتاب دهنده خطی تولید کنند که یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی در درمان سرطان است.

نجات‌بخش می‌گوید همیشه در چنین فرآیندهایی چند مرحله تکرار می‌شود و برای ساخت این دستگاه هم این فرآیندها تکرار شد که نخستین مرحله آن عدم باور به جوانان و نخبگان ایرانی برای ساخت دستگاه است؛ او می‌گوید همیشه در شروع چنین طرح‌هایی این رفتارها عادی است ولی باتوجه به هدف بزرگی که در سر داشتیم، مسیر را ادامه دادیم.

2 سال پروسه دریافت مجوز شتاب دهنده خطی داخلی

پروسه ساخت این دستگاه تا سال 95 به طول می‌انجامد تا سرانجام توانستند در این سال از دستگاه اشعه بگیرند و برای اینکه بتوانند مجوزات وزارت بهداشت را ساده‌تر دریافت کنند، دستگاه خود را با استانداردادهای بین‌المللی محک زدند تا بالاخره بعد از 2 سال موفق شدند استانداردهای لازم را کسب کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید در فرآیندهای عدم باور به جوانان و پس از آنکه محصول نهایی تولید می‌شود، سوال می‌کنند چنددرصد آن تولید داخل است که ما برای دستگاه خودمان ادعا داریم فناوری آن به صورت کامل و به لحاظ تولید نیز بیش از 95 درصد با توان داخلی است و بعد از این پروسه به قیمت می‌رسند که بازهم ادعا داریم این دستگاه بین 50 تا 70 درصد نمونه‌های خارجی قیمت دارد.

ساخت ایکس‌ری کانتینری 8 ماه؛ دریافت مجوز 9 ماه !

وی ادامه می‌دهد گاها بعد از این مرحله به کلی صورت مساله پاک می‌شود مثل تجربه ساخت دستگاه ایکس ری کانتینری که در کلام مقام معظم رهبری و مسؤولان کشور به عنوان یک خلا برای مقابله با قاچاق کالا اعلام می‌شود و پس از 8 ماه که این محصول در شرکت ما تولید می‌شود، 9 ماه برای گرفتن مجوز منتظر می‌ماند و پس از دریافت مجوزات به کلی صورت مساله پاک می‌شود که اساسا کشور به چنین محصولی نیاز داشته است!

البته هستند مدیران و مسؤولانی هم که در این مسیر باور به جوانان این مرز و بوم دارند و نجات‌بخش هم موافق این موضوع است و می‌گوید: مدیرانی را هم داریم که سنگ جلوی کار نمی‌اندازند هیچ، کمک‌هایی را هم در این مسیر انجام می‌دهند.

جایگاه مسؤولان در مواجه با جوانان علمی مشخص می‌شود

چیزی که مشهود است، نخبگان علمی در شهرک‌های علمی تحقیقاتی به عشق میهن و اعتلای وطن شبانه‌روز درحال تلاش هستند و هیچ هراسی هم از موانع پیش رویشان ندارند اما این مسؤولان هستند که با حمایت از این جوانان جایگاه‌شان را با انقلاب مشخص می‌کنند؛ وگرنه وفاداری مردم در این 4 دهه به اثبات رسیده است و حالا با ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب زمان آن رسیده که انقلاب به جوانان مومن انقلابی واگذار شود که همین نخبگان علمی مصداق بارز آن هستند.

اما نجات‌بخش حس غرور دیدن نام ایران در بین کشورهای بزرگ تولیدکننده شتاب‌دهنده را لذت‌بخش می‌داند جایی که در یک گروه بین‌المللی یک فیزیست آمریکایی محصول ایران را در بین برترین محصولات دنیا می‌داند.

نجات‌بخش هم به عنوان مدیر یکی از بزرگترین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در این باره می‌گوید: هنر بسیاری از مردم و مسؤولان ما این می‌تواند باشد زمانی که هنوز حرف یک موضوع روی زمین نیامده باور به جوان ایرانی داشته باشیم و به دانش و فناوری داخلی ایمان داشته باشیم و اینکه کاری انجام بشود و مجوزات دریافت شود و کارایی ثابت شود، دیگر خیلی ارزش ندارد.

انتهای پیام/63077/ص30/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول