اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کشاورز شرق اصفهان: وضعیتم نسبت به پارسال بهتر است

کشاورز شرق اصفهانی می‌گوید پول گندمم را گرفته‌ام هرچند که همه‌اش به خاطر بدهی‌های گذشته‌ام خرج شد اما وضعیتم نسبت به سال قبل خیلی بهتر است.

کشاورز شرق اصفهان: وضعیتم نسبت به پارسال بهتر است

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق اصفهان، شرق شهرستان اصفهان و کشاورزی در این خطه باهم عجین شده‌اند به همین دلیل بود که خشک شدن زاینده‌رود طی 10 سال گذشته سرآغاز مشکلات زیادی در این منطقه شد.

حق آبه کشاورزان که فقط اسمی از آن وجود دارد وقتی به آن‌ها اختصاص پیدا نکرد، بعد از چند سال کشاورزان روز به‌ روز ندارتر شدند و تمام دارایی‌ها و اندوخته خود را فروختند و کم‌کم سفره‌هایشان کوچک و کوچک‌تر شد تا سونامی فقر در شرق اصفهان مطرح شود.

سونامی فقری که با یک سفر به شرق اصفهان خصوصاً برای کسانی که چندین سال قبل و در جاری بودن زاینده‌رود به این منطقه سفر کردند دل را از غصه کباب می‌کند؛ اما خوشبختانه امسال یک‌بار دیگر هرچند کمی دیرهنگام اما آب در اختیار کشاورزان شرق اصفهان قرار گرفت.

40 هزار هکتار غله در سال زراعی 98-97 کشت شد

احمدرضا صادقی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان با اشاره به زمین‌هایی که در شرق اصفهان زیر کشت رفتند به خبرنگار فارس گفت: در سال زراعی 97-98 دو مرحله کشت گندم و جو انجام شد، مرحله اول در پاییز به‌وسیله به منابع آب موجود و در حالی بود که وضعیت رودخانه هنوز مشخص نبود، در این مرحله 7 هزار هکتار گندم کشت شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان با بیان اینکه در مرحله دوم و بعد از تأمین آب 25 هزار هکتار گندم در زمستان به‌وسیله آب رودخانه کشت انجام شد، تصریح کرد:  کشت غلات در شهرستان اصفهان جمعاً در کشت پائیزه و زمستانه 40 هزار هکتار غله بود و 700 هزار هکتار از اراضی شهرستان اصفهان در سال زراعی گذشته به زیر کشت رفت.

وی با توجه به رهاسازی آب برای کشاورزی، افزود: با آبی که در تابستان اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود بیشتر کشت ذرت، ارزن و .. انجام شده است.

وضعیتم نسبت به سال قبل خیلی بهتر است

حسن شمس از کشاورزان شرق اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: امسال کمی دیر آب در رودخانه جاری شد و علاوه بر این تمام زمین‌هایم را هم کشت نکردم اما کشت بدی هم نداشتم، راضی هستم.

او با بیان اینکه امیدوارم روزی برسد که حق آبه ما تمام و کمال در اختیارمان قرار بگیرد، ادامه می‌دهد که چند روز قبل برداشت گندمش به پایان رسیده است و مقداری هم ارزن کشت کرده است.

شمس در جواب سؤال اینکه وضعیت مالیش چگونه است، گفت: پول گندمم را گرفته‌ام هرچند که همه‌اش به خاطر بدهی‌های گذشته‌ام خرج شد اما وضعیتم نسبت به سال قبل خیلی بهتر است.

کشاورزان شرق اصفهانی که در چندین سال اخیر پی‌درپی نتوانسته کشت انجام دهند وضعیت اقتصادی آن‌ها در وضعیت بدی قرار گرفته بود که به گفته کشاورزان از آخرین پولی که برای محصولاتشان آن‌هم به صورت محدود و با مشکلاتی که همراه بوده است دریافت کرده‌اند حدود 2 سال و نیم می‌گذرد.

به نظر می‌رسد دشت کشاورزان شرق اصفهانی از کشت امسال بسیار شیرین بوده باشد چرا که بسیاری از آن‌ها به نان شب محتاج شده بودند و این کشت سفره کشاورزان را با نان آشتی داد.

انتهای پیام/63102/م30/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول