اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

آبگیری کوچری با 200 میلیون مترمکعب آب از سرشاخه‌های دز

مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های فلات مرکزی ایران گفت: سد کوچری در منطقه موجب شد که امسال 200 میلیون مترمکعب آب از سرشاخه‌های دز به این منطقه انتقال داده شود و اگر این سد نبود امسال با وجود سد گلپایگان با کمبود آب مواجه بودید.

آبگیری کوچری با 200 میلیون مترمکعب آب از سرشاخه‌های دز

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، فرزاد احسانی عصر امروز در جلسه کارگروه مشترک منابع آب و سازگاری با کم آبی، اظهار کرد: در شرکت مدیریت منابع آب و وزرات نیرو از سال‌های گذشته برخی از حوزه‌های آبریز از جمله حوزه آبریز استان مرکزی و اصفهان و قم به صورت ویژه مورد رصد و پایش دائمی قرار می‌گرفت تاجایی که تیمی از همکاران در این استان‌ها پایش دائمی روی مصارف آب از سرشاخه‌های دز دارند.

مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های فلات مرکزی ایران با بیان اینکه کشور ما با ترسالی دائمی مواجه نیست چرا که 11 سال با خشکسالی مواجه بود، گفت: جمعیت کشور در سال 1300 شمسی 10 میلیون نفر بود در حالی که اکنون این جمعیت به 80 میلیون نفر رسیده است و قطعأ به آب بیشتری در مصارف مختلف نیاز داریم و کمبود آب در کشور مشکلاتی از قبیل شکاف‌های اجتماعی در بالادست و پایین دست ایجاد کرده است که در برخی حوزه‌ها از جمله حوزه زاینده رود بیشتر متوجه هستیم.

وی تصریح کرد: دشت گلپایگان 30 سال که با بحران کم آبی مواجه است که دلیل آن کاهش بارندگی نبوده بلکه برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیر زمینی و توسعه اراضی کشاورزی بوده که حتی موجب فرونشست زمین نیز شده است.

احسانی گفت: در مدیریت وزارت نیرو و آب حوضه‌های فلات ایران به دنبال یکسان سازی حق و حقوق مردم در تخصیص آب هستیم، طی سال‌های اخیر با پیگیری نماینده شهرستان در مجلس تخصیص حق آب دنبال شده است،  تخصیص آب شرب از سرشاخه‌های دز به این حوزه برای افق 1420 تصویب شده اما کمبود آب موجب تقاضای مجدد شده است.

مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های فلات مرکزی ایران تأکید کرد: در تخصیص آب برای مناطق مختلف کشور حساس هستیم و حق و حقوق مردم در تخصیص را به صورت یکسان دنبال هستیم و همین موضوع کار ما را سخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه وجود 400 حلقه چاه غیر مجاز در گلپایگان باید تعیین تکلیف شود تا با برداشت بی رویه حق و حقوق دیگران ضایع نشود، تصریح کرد: سد کوچری در منطقه موجب شد که امسال 200 میلیون مترمکعب آب از سرشاخه‌های دز به این منطقه انتقال داده شود و اگر این سد نبود امسال با وجود سد گلپایگان با کمبود آب مواجه بودید.

احسانی گفت: از حق و حقوق مردم گلپایگان حمایت می‌شود، مهم ترین قول ما به مردم گلپایگان بازنگری تخصیص آب کشاورزی است که پس از بررسی اسناد و مدارک میزان تخصیص آب ابلاغ خواهد شد.

مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های فلات مرکزی ایران تصریح کرد: سه استان در آب سد کوچری سهام‌دار هستند که مطالباتی در تخصیص آب دارند  و به دور از مسائل سیاسی به دنبال انجام کار هستیم و از چهار سال قبل در نظر داشتیم که مدیریت سد کوچری به شرکت آب نیرو که زیر مجموعه وزارت نیرو است واگذار ‌شود.

وی گفت: آبفای روستایی وظیفه دارد تأمین آب شرب مورد نیاز مردم را بررسی و به شرکت آب منطقه‌ای اطلاع دهد و در صورتی که آب منطقه‌ای استان منابع آب مورد نیاز را در اختیار نداشت باید تأمین آب شرب روستاها به وزارت نیرو ابلاغ شود.

انتهای پیام/63071/م30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول