اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بازارها آرام گرفتند

بازارهای مالی شهر در سومین روز از هفته و پس از شوک ریزشی دلار روزی آرام را سپری کردند و در هر سه بازار بورس، ارز و سکه، آرامش کاملی حکم‌فرما بود.

بازارها آرام گرفتند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای مالی شهر در سومین روز از هفته و پس از شوک ریزشی دلار، روزی آرام را سپری کردند و در هر سه بازار بورس، ارز و سکه، آرامش کاملی حکم‌فرما بود.

این فضای آرام در حالی محقق شد که مهم‌ترین اخبار به پرداخت 4 هزار و 200 میلیارد تومان مالیات بانک مرکزی، بدعهدی سایپا در تحویل محصولات به مشتریان، کاهش 14 دلاری قیمت طلا، افتتاح 18 طرح پتروشیمی تا پایان سال 99، تلاش کره جنوبی برای کاهش مشکلات تحریم، مخالفت مراکز پژوهشی با تشکیل وزارت بازرگانی، 3 برابر شدن نیاز صنعت به نقدینگی، ظرفیت 30 درصدی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، حضور وزیر امور خارجه آلمان در ایران و تأیید تحویل نزار زاکا به حزب‌الله لبنان اختصاص داشت.

آرامش پس از طوفان

بازار سرمایه پس از رکوردشکنی‌ها فراوان و عبور از سقف تاریخی خود، امروز عرضه‌های بیشتری به خود دید و برخی از سهامداران تلاش کردند تا سودهای به دست آورده خود در این دو هفته را ذخیره کنند، همین امر باعث افزایش عرضه‌ها، عقب‌نشینی خریداران و تعدیل هیجان‌های خرید شد، اما با این حال، روند معاملات همچنان مثبت بود و شاخص کل، 458 واحد دیگر رشد کرد.

نکته مهم معاملات امروز، افزایش قابل توجه حجم و ارزش معاملات و رسیدن این عدد به هزار و 700 میلیارد در بورس و 931 میلیارد در فرابورس بود؛ بیشترین ارزش معاملات گروهی در گروه خودرویی با 265 میلیارد تومان ثبت شد و وتجارت و خساپا بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.

در معاملات امروز بازار، کاهش قیمت دلار آزاد و نیمایی تا حد زیادی خود را نشان داد و گروه‌های صادراتی، با افت تقاضا مواجه شدند؛ بر همین اساس در گروه فلزات اساسی، فولاد مبارکه یک درصد عقب‌نشینی قیمتی داشت و ذوب‌آهن در صفر قیمتی مورد داد و ستد قرار گرفت، کالسیمین به دلیل شفاف‌سازی مثبتی که ارائه داد با 7 درصد رشد مواجه شد و روند کلی نمادهایی همچون وتوکا، فلوله، فسرب و فرآور منفی بود.

در گروه شیمیایی نیز وضعیت به همین منوال پیش رفت و کاهش قیمت دلار موجب افت قیمتی در تاپیکو، شاراک، شپترو و زاگرس شد و البته شیران همچنان با قدرت تمام به صعود ادامه داد. با این حال از دید تحلیلگران، افت قیمت‌های جهانی در طی روزهای اخیر، موجب ایجاد فرصت‌های مناسبی برای برخی مصرف‌کنندگان نفتا و افزایش حاشیه سود آنان شده که این اتفاقات، در گزارش‌های مالی خود را نشان خواهد داد.

در گروه خودرویی، به رغم معاملات بسیار مثبت روز گذشته، عرضه‌ها تا حد زیادی موجب عقب‌نشینی خریداران شد و همین امر، خساپا را تا منفی 4 درصد، تنزل قیمت داد. ایران‌خودرو نیز روزی منفی را پشت سر گذاشت و به 486 تومان رسید تا برای بار سوم نتواند از مرز مهم 500 تومانی عبور کند؛ خشرق، خاهن، خرینگ و خچرخش همگی منفی معامله شدند و در طرف مقابل، وضعیت تقاضا در خمهر و خوساز همچنان صعودی بود و خگستر نیز به دلیل صف خرید میلیون بانک پارسیان، به طور کامل در مثبت کامل خود قفل شد.

از دید فعالان بازار، آرامش در بازار ارز، آرامش را به بورس نیز تزریق خواهد کرد و پس از فتح قله‌های قبلی، استراحت بورس برای چند روز، اتفاق دور از انتظاری نخواهد بود؛ لذا توصیه می‌شود، خریداران برای خرید خود با احتیاط بیشتری رفتار کرده و میزان سود تقسیمی شرکت‌ها در مجامع را به عنوان اصلی‌ترین شاخص خود برای خرید سهام، در نظر بگیرند.

در شوک ریزش‌های عصرگاهی

بازار ارز چند هفته‌ای است که بر خلاف روند سال گذشته خود، در روزهای عصر و در ساعات پایانی معاملات، با عرضه‌های سنگین و ریزش‌های ناگهانی مواجه می‌شود؛ اتفاقی که در سال قبل به صورت عکس و توسط دلالان رخ می‌داد و این افراد تلاش می‌کردند با انجام معاملات لفظی در پایان روز، قیمت‌ها را هر چه بیشتر به سمت بالا متمایل سازند.

دیروز بعد از ظهر نیز همین اتفاق منجر به ثبت کف جدید قیمت در دلار و رسیدن قیمت به محدود 12 هزار و 650 شد و به تعاقب این اتفاق، دلار نیمایی نیز مجدداً به کانال 10 هزار تومانی خزید.

امروز اما جو کلی معاملات خنثی بود و قیمت‌ها در همان محدوده روز قبل معامله شدند، از دید بسیاری از معامله گران، شکست سطح مهم 13 هزار تومانی برای دلار، آغاز دور جدیدی از معاملات فرسایشی است و به نظر نمی‌رسد در چنین شرایطی، نوسان خاصی در این ارز رخ دهد.

رشد خفیف طلا

در بازار طلا نیز با وجود کاهش قیمت‌های جهانی، روند قیمت‌ها به صورت خفیف، مثبت بود. از این رو، در معاملات امروز بازار طلای اصفهان، هر گرم طلای 18 عیار به 418 هزار تومان رسید که 9 هزار تومان بالاتر از روز قبل بود و سکه تمام بهار نیز در قیمت 4 میلیون و 500 هزار تومانی دادوستد شد. نیم‌سکه 2 میلیون و 450 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 650 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

انتهای پیام/63062/ج20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول