اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

خشک شدن کام گلخانه‌های روستای«مورت» در پی نبود آب/ به طرح‌های گلخانه‌هایمان آب نمی‌دهند!

مجریان طرح گلخانه در روستای مورت که سال‌هاست راکد مانده، مدعی‌اند آب روستا فاقد کیفیت لازم جهت کاشت محصولات گلخانه‌ای خارج از فصل است و علاوه بر آن متولیان امر جهت در اختیار قرار دادن آب مورد نیاز همکاری لازم ندارند.

خشک شدن کام گلخانه‌های روستای«مورت» در پی نبود آب/ به طرح‌های گلخانه‌هایمان آب نمی‌دهند!

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، طی روزهای گذشته گزارشی با عنوان (ساخت‌ و ساز غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی/ اراضی که قربانی سودجویی می‌شوند) در خبرگزاری فارس درج شد که بر اساس آن زمین‌هایی طی سال‌های گذشته برای احداث گلخانه در روستای مورت از توابع شهرستان چوار به برخی از مجریان این طرح واگذار شده است؛ اما هم‌اکنون این زمین‌ها به خانه باغ‌هایی در این روستا تبدیل شده‌ و این امر مشکلاتی از قبیل افت فشار آب را برای ساکنین روستا به دنبال داشته است.

مجریان طرح مذکور در واکنش به‌ این گزارش عدم کیفیت مطلوب آب را دلیل عدم اجرای این طرح عنوان کردند و مدعی شدند در صورت تامین آب مناسب جهت راه اندازی گلخانه اجرای این طرح را از سر می‌گیرند.

دلیل عدم ادامه طرح گلخانه‌ای

محمد سلیمان‌نژاد از مجریان طرح در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: در خصوص کاهش و افت فشار آب روستا که توسط ساکنین عنوان شده باید گفت مجتمع‌های مذکور در بالادست روستا قرار گرفته‌اند، بنابراین اول آب به پایین دست روستا می‌رسد سپس به بالادست می‌آید پس این واحدها تاثیری در کاهش آب روستا ندارند. 

وی با بیان اینکه اراضی مذکور اجاره به شرط تملک‌‌اند نه اجاره‌ای اضافه کرد: اشتراک آب و برق نیز از سال ۸۰ به این مجتمع‌ها واگذار شده پس هیچ کسی نمی‌تواند ما را از حق مسلم محروم کند.

سلیمان‌نژاد با اشاره به اینکه علت عدم ادامه طرح عدم کیفیت آب بوده، ادامه داد: ساخت و سازهایی که در منطقه انجام شده به منظور نوسازی و بهسازی ساختمان‌های مسکونی موجود در طرح توجیهی و حصارکشی جهت جلوگیری از سرقت مجدد درب و پنجره‌ها، سیم کشی برق، لوله‌های آب و آتش زدن داخل ساختمان‌های مذکور انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با عنایت به وضعیت آب منطقه و مکاتبات انجام گرفته با سازمان جهاد کشاورزی، تصمیم بر کاشت توام گیاهان دارویی و درخت‌هایی با نیاز آبی کم گرفته‌ایم تا مشکلی برای آب منطقه پیش نیاید.

درخواست جهت جابه‌جایی مجتمع 

پرویز باج یکی دیگر از مجریان طرح در این باره به خبرنگار فارس گفت: با توجه به درخواست‌های مکرر اعضا در سنوات گذشته مبنی بر جابجایی مجتمع به مکان مناسب‌تر از نظر آب، خاک و اقلیم تاکنون این درخواست از طرف مسوولین جهاد کشاورزی بی‌پاسخ مانده است. 

وی اظهار کرد: هزینه اشتراک آب واحدهای مذکور بر اساس عرصه و عیان هر یک از واحدها در سال 81 از طرف اداره آب و فاضلاب با توجه به معرفی نامه سازمان جهاد کشاورزی اخذ شده است.

باج اظهار کرد: با توجه به آزمایشات مکرر کیفیت آب مصرفی که از مراکز متعدد علمی و دانشگاهی معتبر سراسر کشور اخذ شده، آب مصرفی فاقد کیفیت مناسب جهت کاشت محصولات گلخانه‌ای خارج از فصل است.

واحدهای نگهبانی در محدوده مجتمع هستند

ماشاالله شبیبی از دیگران مجریان طرح گفت: احداث ساختمان‌های نگهبانی که توسط اهالی روستا مورد اعتراض واقع شده، مورد تایید سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل است و با توجه به اینکه واحدهای نگهبانی در محدوده مجتمع هستند بنابراین دهیاری روستای مورت حق اعمال نظر در این خصوص را ندارد.

 وی افزود: با توجه به هزینه‌های زیاد سنوات گذشته، بابت احداث واحدهای فوق و باز پرداخت تسهیلات دریافتی توسط اعضا به بانک عامل، در صورتی که کسی به حضور واحدهای فوق در محدوده‌ی فعلی اعتراض دارد، اعضا ضمن استقبال از این مساله، خواهان دریافت هزینه‌های خود به نرخ روز هستند.

شبیبی خاطرنشان کرد: مالک قطعی واحدهای فوق کسانی هستند که مدرک تحصیلی، جوانی و عمر خود را هزینه‌ی این واحدها کرده‌اند.

در بازدید انجام‌شده توسط خبرنگار فارس از واحدهای مذکور مجریان طرح مدعی شدند درصورتی‌ که آب مورد نیاز از سوی پتروشیمی ایلام در اختیار آن‌ها قرار گیرد، آماده اجرای طرح گلخانه‌ای در این روستا هستند که ضروری است پیگیری‌ها در این زمینه از سوی متولیان امر با شرکت پتروشیمی انجام شود.

بر اساس گفته‌ی این افراد آب و فاضلاب استان ایلام برای اجرای این طرح ماهانه تنها ۵ مترمکعب آب را در اختیار واحدهای مذکور قرار می‌دهد که بدون شک این میزان آب برای اجرای این طرح‌ کافی نیست.

روابط‌ عمومی شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در این ‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: براساس مصوبات جدید واگذاری آب به طرح‌های گلخانه‌ای، خانه باغ و... در اطراف شهر ایلام، چوار، ملکشاهی و شهرهایی که با کمبود آب مواجه‌اند، ممنوع است.

پیگیری‌ها در حال انجام است

بابک افراز مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در این ‌باره گفت: با توجه به این‌که مجریان طرح مدعی‌اند تمایل دارند مجدد طرح مذکور را اجرا کنند پیگیری‌ها در این زمینه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اراضی مذکور به‌صورت اجاره به‌ شرط تملیک در اختیار مجریان طرح قرار گرفته ‌است، اظهار کرد: یکی از شروط واگذاری این اراضی به‌صورت اجاره به‌ شرط تملیک فعال بودن طرح است، درصورتی‌ که سال‌ها از غیرفعال بودن طرح مذکور می‌گذرد.

وی با اشاره به این‌که مجریان این طرح مالک زمین محسوب نمی‌شوند، ادامه داد: ساخت ‌و سازی به‌عنوان خانه باغ در این مجتمع‌ها انجام‌نشده بلکه تنها اتاقک‌های نگهبانی که در این مجتمع‌ها ساخته‌شده بازسازی شده‌اند.

این مسوول اظهار کرد: بازپرداخت تسهیلاتی که برای اجرای طرح در اختیار مجریان طرح قرار داده شده از سوی آنان انجام‌گرفته است اما اراضی مذکور فعلا تعیین تکلیف نشده‌اند و به زودی جلساتی در این خصوص با حضور نهادهای مربوط برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است؛ مسوولان پتروشیمی ایلام در خصوص واگذاری آب به این واحدها، حاضر به پاسخگویی نبودند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۲۳/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول