اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

ساخت و ساز غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی/ اراضی که قربانی سودجویی می‌شوند

اراضی کشاورزی در شهرستان چوار یکی پس از دیگری به خانه‌هایی ویلایی مبدل می‌شوند که در این راستا مشکلاتی برای دیگر ساکنین هم به وجود آورده‌اند.

ساخت و ساز غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی/ اراضی که قربانی سودجویی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، ۲ دهه از واگذاری برخی از اراضی روستای مورت از توابع شهرستان چوار به فارغ‌التحصیلان کشاورزی جهت ایجاد گلخانه‌‌ در این روستا می‌گذرد، اما گلخانه‌هایی که بنا بود موجب اشتغال جوانان روستا شود به مکانی برای تفریح و گشت‌وگذار مجریان این طرح تبدیل شده است.

واگذاری اراضی روستا به افراد غیربومی سال‌هاست مشکلاتی را برای ساکنین روستای مورت ایجاد کرده اما متأسفانه مسوولان مربوط و نهادهای ذی‌ربط هیچ اقدامی جهت حل این مشکلات انجام نمی‌دهند.

افت فشار به دنبال ساخت و ساز خانه باغ

قاسمی یکی از ساکنین روستای مورت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: ساخت‌ و سازهایی که در این خانه باغ‌ها انجام می‌شود سبب افت فشار آب این روستا شده‌ و با توجه به محدود بودن آب روستا این امر مشکلاتی را برای روستائیان به دنبال دارد.

امامی یکی دیگر از روستاییان با بیان این‌که پس ‌از پرداخت تسهیلات به مجریان این طرح، متأسفانه نظارت کافی از سوی نهادهای مربوط انجام نشد، افزود: همین امر سبب شد برخی از مجریان طرح پس از دریافت کامل تسهیلات از کار دست بکشند.

انوریان یکی دیگر از ساکنین می‌گوید: با توجه به این‌که اهالی روستا با یکدیگر روابط خویشاوندی دارند، واگذاری اراضی این روستا توسط جهاد کشاورزی به افراد غیربومی نارضایتی بسیاری از روستاییان را در پی داشته‌است.

بر اساس گفته‌ی ساکنین واگذاری اراضی روستا به افراد غیربومی در حالی انجام ‌شده است که در ابتدای اجرای این طرح مسوولان وعده داده‌اند در صورت رضایت ساکنین به اجرای این طرح در محدوده روستا، تعدادی از جوانان این منطقه در طرح مذکور مشغول به کار می‌شوند؛ اما این مهم نه‌تنها محقق نشد بلکه اراضی مذکور این روزها به مکانی برای گشت‌و‌گذار مجریان طرح تبدیل شده است.

بلاتکلیفی اراضی به دنبال شکست طرح ایجاد گلخانه

باپیری عضو شورای روستای مورت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: حدود دو دهه است از ایجاد گلخانه‌هایی که بنا بود در این روستا اشتغال‌زایی کند می‌گذرد اما با وجود شکست این طرح، کماکان اراضی آن بلاتکلیفند.

وی با بیان این‌که مردم روستا خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر به این ‌موضوع و تعیین تکلیف ده‌ها خانه باغی که به‌صورت غیرقانونی در این روستا ساخته می‌شوند، گفت: تبدیل این گلخانه‌ها به خانه باغ و کشت درختان مختلف و ساخت و ساز در آن‌ها سبب افت فشار آب روستا شده و این امر مشکلاتی را برای روستاییان به دنبال داشته ‌است که ضروری‌ست مسوولان مربوط هرچه سریع‌تر جهت جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر و همچنین ممانعت از توسعه این خانه‌باغ‌ها اقدام کنند.

تصاحب زمین‌های اجاره‌ای 

مجید خداشناس دهیار روستای مورت نیز با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی در ابتدای اجرای این طرح اقدام به خریداری قسمتی از زمین‌های روستا و واگذاری آنها به صورت اجاره‌ای به مجریان طرح کرده به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه هم اکنون افرادی که بنا بوده به صورت اجاره‌ای از این اراضی استفاده کنند آنها را تصاحب کرده‌اند.

وی ادامه داد: تعیین تکلیف اراضی این طرح و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در این اراضی از مطالبات اصلی مردم روستاست.

بر اساس گفته مردم و مسوولان روستا، برخی از افرادی که در گذشته مجوز تاسیس گلخانه گرفته‌اند هم اکنون اقدام به ساخت خانه باغ‌های تفریحی کرده که قطعا این موضوع خلاف سیاستگذاری‌های بخش کشاروزی مبنی بر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.

تغییر کاربری غیرقانونی اراضی

جوهر احمدی بخشدار چوار نیز در این باره به فارس گفت: زمین‌هایی که بنا بود واحدهای گلخانه‌‌ای در آن‌ها ایجاد شود هم‌اکنون به‌صورت غیرمجاز تغییر کاربری داده‌ شده و به خانه باغ تبدیل شده‌اند.

وی اضافه کرد: کاهش آب روستا، ورود افراد غیر بومی به روستا و تغییر کاربری‌های غیرقانونی از جمله مشکلاتی است که ساکنین روستا با آن مواجه‌اند و با وجود انعکاس این مشکل به مسوولان تا کنون شاهد اقدامی جهت رفع آن نبوده‌ایم.

بیش از دو دهه از اجرای طرحی که هیچ منفعتی برای ساکنین منطقه نداشته و با شکست مواجه شد می‌گذرد اما متاسفانه تعیین تکلیف ده‌ها هزار متر اراضی که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد در هاله‌ای از ابهام است و مشخص نیست تسهیلاتی که برای راه انداری و فعالیت این طرح پرداخت شده در چه حوزه‌ای مصرف شده است.

واگذاری زمین جهت احداث ۱۵​ واحد گلخانه‌ای

بابک افراز مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز در این باره به فارس گفت: سال ۸۰ زمین‌های در روستای مورت خریداری و به فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی جهت احداث ۱۵ واحد گلخانه‌ای واگذار شد.

وی با بیان اینکه مدتی پس‌از بهره‌برداری، این طرح به دلیل بروز برخی مشکلات از قبیل نبود بازار فروش، مشکلات مالی و... غیرفعال شد و کماکان بلاتکلیف است اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی در تلاش است اراضی که برای این طرح در نظر گرفته شده و بلا استفاده مانده را تعیین تکلیف کند.

بی‌شک گذشت ۲ دهه، برای تعیین تکلیف اراضی و طرحی که سالهاست غیرفعال شده زمان کمی نیست و با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در استان، به اشتغال‌زایی فارغ التحصیلان و جوانان زیادی منجر شده است؛ ضروری است مسوولان جهاد کشاورزی هرچه سریعتر با تعیین تکلیف این اراضی و واگذاری آنها به جوانان و فارغ التحصیلان جویای کار و ارائه تسهیلات و مشوق‌ها گام مهمی در جهت کاهش آمار بیکاری جوانان منطقه بردارند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۲۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول