اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

فارس من| لزوم تغییر کاربری زمین‌های تملک شده دولت برای ساخت مساجد

به دنبال گلایه شهروندان ایلامی به منظور کمبود مساجد بایستی زمین‌هایی که در تملک دولت است برای ساخت مسجد تغییر کاربری داده شوند چرا که با توسعه و ساخت مساجد در محلات شهر ایلام می‌توان به دور از تشریفات به تقویت امور معنوی پرداخت.

فارس من| لزوم تغییر کاربری زمین‌های تملک شده دولت برای ساخت مساجد

خبرگزاری فارس، ایلام- فاطمه فتاحی: اخیرا مخاطبان فارس سوژه‌ای را در سامانه فارس من با عنوان«برای هر محله در ایلام مسجدی بسازید» ثبت کرده‌اند که خبرنگاران فارس بر آن شدند تا موضوع را پیگیری کنند.

بنابر استاندارد‌های اعلام‌شده برای هر شهروند مسلمان باید حداقل ۶ تا ۷ مترمربع فضای مذهبی و فرهنگی در شهر وجود داشته باشد که بخش مهمی از آن را مساجد تشکیل می‌دهند؛ اما وضعیت ایلام از نظر تعداد و پراکندگی مساجد مطلوب نیست؛ به‌طور مثال در برخی مناطق با وفور مساجد روبه‌رو و مناطقی دیگر خالی از مسجد هستند.

عدم توجه مسوولین به اهمیت مساجد و بی‌نظمی در برنامه ریزی در زمینه آمایش مساجد سبب شده است تا صدای اذان در همه جای شهر ایلام شنیده نشود؛ بی‌شک با همت مدیران و هماهنگی ارگان‌های ذی‌ربط می‌توان سبب شد تا مساجد در شهر ایلام توزیع مناسب‌تری داشته باشند. 

برای اقامه نماز مجبوریم مسیر طولانی‌ را طی کنیم

جمعی از مردم شهر ایلام با گله از کمبود مساجد در محلات خود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گویند: در محله‌ی ما مسجد وجود ندارد و قبل از ایام کرونا نیز مشکلات‌مان بیشتر بود ما مجبور هستیم برای اقامه نماز جماعت و سایر برنامه‌های مذهبی مسیر طولانی را طی کنیم تا به مسجد برویم.

برخی دیگر از مردم شهر اینگونه می‌گویند: محلاتی از شهر که مسجد دارند در بیشتر اوقات هیچ فعالیتی ندارند و هیچ برنامه مذهبی برگزار نمی‌کنند.

مسجد محور تمدن اسلامی است

حجت الاسلام الله‌نور کریمی‌تبار نماینده ولی فقیه و امام جمعه در نشست فرهنگ عمومی استان ایلام با بیان اینکه مسجد محور تمدن اسلامی و سنگر دفاع در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان است، اظهار کرد: انسجام در بین نهادهای فعال در سطح مساجد با نقطه مطلوب فاصله دارد؛ مساجدی که دارای امام جماعت فعال بوده و انسجام بیشتری بین نهادهای فعال در آن وجود دارد، در زمینه‌های مختلف موفق‌تر هستند.

وی با تاکید بر اینکه شهر ایلام با بررسی‌های که انجام شده در بافت‌های جدید ایجاد شده و مناطق پر جمعیت نیازمند ساخت ۲۰ باب مسجد جدید است، خاطر نشان کرد: برای جبران کمبود مساجد در نقاط جدید شهر، زمین‌هایی که در تملک دولت است باید برای ساخت مسجد تغییر کاربری داده شود.

فعالیت فرهنگی مساجد بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است

محمد فتاحی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری با بیان اینکه فقط فعالیت فرهنگی مساجد در حوزه وظایف سازمان تبلیغات اسلامی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که بتواند تا زمانی که ویروس کرونا وجود دارد، مساجد بسته نشوند، و اذان در آن پخش شود و مردم بتوانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مساجد نماز فرادی بخوانند.

وی بیان اینکه امسال مراسم اعتکاف برگزار نخواهد شد، گفت: طبیعتا ویروس کرونا سبب شده که فعالیت‌های مساجد به حداقل برسد ولی سازمان تمام تلاش خود با همکاری هیات مذهبی و هیات امنا به کار گرفته تا نگذارند فعالیت‌های فرهنگی مساجد به حداقل برسند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی درباره کمبود مساجد در سطح شهر ایلام اظهار کرد: در دو سال گذشته با حمایت نماینده ولی فقیه و امام جمعه شورای هماهنگی مساجد در طی جلساتی که برگزار شد با ارائه نظرات کارشناسی پیگیری‌های لازم در جهت توسعه مساجد انجام و ۲۳ منطقه که مسجد ندارند شناسایی شده که با همکاری سازمان حج و اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر نماینده ولی فقیه، ارگان‌های مرتبط و با همکاری دستگاه‌های اجرایی مثل سازمان شهرداری و مسکن شهرسازی بتوانیم این خلا در محلات ایلام را برطرف کنیم، و تمامی محلات دارای مسجد شوند.

مسکن و شهرسازی برنامه‌ای برای اماکن مذهبی نداشته است

دارابی روابط عمومی حج و اوقاف در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه سازمان حج و اوقاف متولی ساخت مساجد نیست، گفت: دلیل اینکه برخی محلات مساجد ندارند و بعضی دیگر از محلات چندین مسجد دارند به گذشته برمیگردد که در زمان شکل گیری شهر ایلام مسکن شهرسازی برنامه‌ای برای امکان مذهبی نداشته است. 

وی افزود: مورد بعدی که سبب این موضوع شده وقف مردمی است، مساجدی وقف مردم هستند و زمین که وقف می‌شود و خود مردم نیز ساخت و ساز آن را شروع می‌کنند نمیتوانیم بگویم در این محله مسجد زیاد است و در محله‌ی دیگر مسجد بسازید. 

وی در پایان با بیان اینکه ایلام سازمان مساجد ندارد، گفت: جا دارد سازمان مسکن شهرسازی یک برنامه فرهنگی مذهبی کلان وجود داشته باشد و برنامه ریزی در جهت پراکندگی مساجد با توجه به جمعیت صورت بگیرد.

مساجد به عنوان مردمی‌ترین و معنوی‌ترین سازمان‌های مردم نهاد از ظرفیت بالایی برای جلب مشارکت مردمی در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی در محله و در سطح منطقه و ملی با هدف پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی برخوردارند؛ توسعه مساجد در کشور همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و لذا شایسته است مسوولین امر چاره‌ای در این خصوص بیاندیشند و یا افراد خیر  پیش قدم شوند.

انتهای پیام/ 970896

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول