اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

بی‌اطلاعی از روش‌های نوین آبیاری، تیر خلاص بر پیکره سفره‌های زیرزمینی

عدم استفاده از روش‌های نوین آبیاری در استان ایلام، زنگ خطر کاهش میزان ذخایر آب و سفره‌های زیرزمینی در استان را به صدا درآورده است.

بی‌اطلاعی از روش‌های نوین آبیاری، تیر خلاص بر پیکره سفره‌های زیرزمینی

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، در کشور ما میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بیش از سایر بخش‌ها است به‌طوری‌که براساس گفته کارشناسان بیش از ۸۰ درصد از آب کشور برای مصارف کشاورزی صرف می‌شود که با توجه به استفاده از روش های آبیاری سنتی توسط کشاورزان درصد بالایی از ذخایر آبی در این بخش هدر می‌رود.

هر چند کنترل مصرف و جلوگیری از هدر رفت آب در بخش صنعت و خانگی می‌تواند تا حدی از مصرف بی‌رویه آب در کشور جلوگیری کند اما بی‌شک اصلاح روش‌های آبیاری و استفاده از روش‌های نوین آبیاری می‌تواند تا حد چشمگیری به کاهش مصرف آب کمک کند.

کاهش میزان بارش‌ها در سال‌های اخیر

مهناز جلیلی کارشناس کشاورزی استان ایلام در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: در گذشته با توجه به مطلوب بودن وضعیت بارش‌ها و استفاده از روش‌های سنتی آبیاری باعث بروز مشکل نمی‌شد و همین امر سبب شد کشاورزان بدون دغدغه کمبود آب اقدام به آبیاری محصولات خود به روش سنتی کنند.

وی افزود: اما طی دهه‌های اخیر و با توجه به کاهش میزان بارش‌ها در سطح کشور، استفاده از روش‌های نوین آبیاری سبب هدر رفت بسیار بالایی در بخش کشاورزی شده و همین امر سبب شد مسوولان تلاش کنند کشاورزان از روش‌های نوین، جهت آبیاری اراضی خود استفاده کنند.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: آبیاری نوین نه تنها مقرون به صرفه و سبب کاهش چشمگیر مصرف آب می‌شود بلکه سبب سهولت  آبیاری نیز می‌شود.

لزوم آشنایی کشاورزان با روش‌های نوین آبیاری

فرید کاظم‌پور دیگر کارشناس کشاورزی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: آبیاری قطره‌ای، آبیاری تحت فشار و ... از روش‌های متداول آبیاری نوین هستند که باید به کشاورزان شناسانده شود و آنها را به استفاده از این نوع آبیاری‌ها ترغیب کرد.

وی افزود: متاسفانه عدم آشنایی برخی کشاورزان با آبیاری نوین سبب شده شاهد استفاده از روش‌های سنتی جهت آبیاری مزارع کشاورزی باشیم که این امر بیش از پیش کشور را در معرض کاهش ذخایر آبی و سفره‌های زیرزمینی قرار می‌دهد.

 براساس گفته مسوولان ذی‌ربط شبکه‌های نوین در استان شامل آبیاری بارانی، قطره‌ای، سنترپیوت، تیپ و کم‌فشار است که باید جهت توسعه این روش‌ها آموزش‌های لازم به کشاورزان داده شود.

لزوم آموزش کشاورزان

رضا صمدپور کارشناس ارشد منابع آب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: چندین سال است خشکسالی و کاهش بارندگی از یک سو و توسعه بی‌رویه کشاورزی نیز از سوی دیگر موجب کاهش ذخایر آب سفره‌های زیرزمینی به ویژه در مناطقی مانند دشت‌های مهران شده است.

وی با توجه به اینکه آب شرب و کشاورزی این شهرستان از چاه‌ها تامین می‌شود، افزود: طی سال‌های اخیر شاهد کاهش بیش از پیش میزان ذخایر آب و سفره‌های زیرزمینی این شهرستان بوده‌ایم که زنگ خطر کاهش ذخایر آبی را در این شهرستان به صدا درآورده است.

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: بی‌شک مسوولان نقش اساسی را جهت آشنایی کشاورزان با آبیاری سنتی ایفا می‌کنند و باید جهت معرفی این روش‌ها به کشاورزان تلاش کنند و آموزش‌های لازم به کشاورزان داده شود.

ارائه مشوق‌های موثر، از جمله پرداخت تسهیلات به کشاورزان جهت راه‌اندازی سیستم نوین آبیاری در اراضی، می‌تواند جهت ترغیب کشاورزان نیز موثر باشد و باید تلاش شود با ارائه مشوق‌ها به ترویج روش‌های نوین آبیاری کمک کرد.

انتهای پیام/۹۷۰۸۲۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول