اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

شناسنامه‌ ایلام (14)

«ملکشاهی»؛ حیات صنعت گردشگری استان ایلام

شهرستان ملکشاهی در جنوب استان ایلام واقع شده، آب و هوای این منطقه معتدل و کوهستانی بوده و دارای طبیعتی بکر و جاذبه‌های طبیعی بسیار از جمله آبشار اما، آتشکده کوشک، سنگ نوشته آشوری، قینفر و غار تایه گه است.

«ملکشاهی»؛ حیات صنعت گردشگری استان ایلام

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، شهرستان ملکشاهی در جنوب استان ایلام در فاصله 725 کیلومتری از تهران واقع شده، آب و هوای این منطقه معتدل و کوهستانی بوده و دارای طبیعت بکر و جاذبه‌های طبیعی زیادی از جمله آبشار اما، آتشکده کوشک، سنگ نوشته آشوری، قینفر، غار تایه گه، غار آغامیر و پنجه علی است.

تالاب سیاب دریوش و غار تایه‌گه در شهرستان ملکشاهی هر ساله میزبان گردشگران و مسافران نوروزی است. جاذبه‌های کم‌نظیر حوزه گردشگری، ملکشاهی را به یکی از اصلی ترین مقصدهای سفرهای نوروزی میهمانان درون استان ایلام تبدیل کرده است؛ این در حالی است که این شهرستان با ۷۴ اثر شناسایی شده تاریخی که 31 مورد آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده یکی از مناطق پر طرفدار گردشگری داخلی است.

تالاب سیاب دریوش 

قرار گرفتن تالاب سیاب دریوش در ناحیه کوهستانی و ییلاقی و وجود طبیعت و چشم انداز دل انگیز در این منطقه توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند؛ این تالاب در جنوب غربی ملکشاهی واقع شده و مساحت آن حدود 4 هکتار بوده و حداقل درجه حرارت در این تالاب 14 درجه سانتی گراد است این در حالی است که متوسط بارندگی سالیانه آن بیش از 600 میلیمتر است.

غار تایه گه 

این غار در 2 کیلومتری جنوب غرب روستایی در 15 کیلومتر ملکشاهی در میان دره‌ای که به رودخانه جنوب است منتهی می‌شود قرار دارد؛ عرض دهانه غار 25 متر و طول آن 120 متر بوده و مربوط به دوران دوم زمین شناسی است، در کف و سقف آن استالاگمیت‌های متعددی وجود دارد.

زیبایی این غار در آن است که تعداد زیادی خفاش در آن دیده می‌شود و این بیش از هر چیز دیگری توجه گردشگران را به خود جلب کرده، در فاصله 10 کیلومتری ورودی غار استخری آبی قرار دارد که محل سیلاب زمستانی است و به داخل غار سرازیر می‌شود.

آتشکده کوشک قینفر 

این آتشکده مشرف بر دره‌ای صعب العبور در سینه‌ی کوه پشمین است که به آن کوشک قینفر گفته می‌شود. هنوز به خوبی آثار قدیمی آن نمایانگر است، کوشک قینفر یک آتشکده از دوره ساسانیان است که دارای 4 دهانه بوده، با توجه به استراتژیکی بودن منطقه، وجود آتشکده و درختان، چشمه آب گوارای این منطقه، جایگاه افراد طبقه بالای جامعه ساسانی بوده است.

این آتشکده همچون نگینی طلایی در دل کوهستان پهناور در شهرستان ملکشاهی نشانگر اصالت تمدن کهن ساسانی است.

در این راستا طالب خزان رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملکشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: شهرستان ملکشاهی با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بی‌نظیر آماده استقبال از مسافران نوروزی است. 

وی افزود: از طریق پایگاه اطلاع رسانی گردشگری 5 هزار بروشور در بین گردشگران توزیع خواهد شد.

رئیس میراث فرهنگی-صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملکشاهی تصریح کرد: تمام امکانات شهرستان تجمیع شده و نسبت به سال قبل مراکز اسکان بیشتری در مناطق روستایی و عشایری در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/970813/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول