اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

لزوم توجه به مشکلات جزایر در سفر آتی رییس جمهور به هرمزگان

روزنامه نگار و فعال رسانه ای استان طی یادداشتی گفت: هرمزگان به زودی میزبان رئیس جمهور محترم و کابینه دولت سیزدهم خواهد بود و سفر عالی ترین مقام اجرایی کشور فرصتی فراهم می آورد تا مقامات اجرایی استان، نمایندگان مردم در مجلس و حتی فعالان اقتصادی و رسانه ای با طرح مطالبات و انتظارات، خواهان گره گشایی از برخی معضلات موجود باشند.

لزوم توجه به مشکلات جزایر در سفر آتی رییس جمهور به هرمزگان

 به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، راشد شرف روزنامه نگار و فعال رسانه ای استان هرمزگان طی یادداشتی با موضوع برای رییس جمهور می نویسیم، آورده: به زودی استان هرمزگان میزبان رئیس  جمهور محترم و کابینه دولت سیزدهم خواهد بود و سفر عالی ترین مقام اجرایی کشور فرصتی فراهم می آورد تا مقامات اجرایی استان، نمایندگان مردم در مجلس و حتی فعالان اقتصادی و رسانه ای  با طرح مطالبات و انتظارات، خواهان گره گشایی از برخی معضلات موجود باشند.

حضور رئیس جمهوری و هیات همراه بی تردید فرصتی طلایی برای تعیین تکلیف پروژه هایی است که اجرا و بهره برداری از آنها در هاله ای از ابهام  بوده و زیان های ناشی از توقف عملیات اجرایی آنها متوجه  استان و البته کشور می شود؛ «پل  خلیج فارس» نمونه ای از این دست پروژه هایی است که اتمام و بهره برداری از آن می تواند در زمینه های تجاری، گردشگری و حمل و نقل اثر گذار باشد.

هرمزگان، این استان استراتژیک کشور همواره با القاب مختلف و پر طمطراقی شناخته شده و می شود دروازه طلایی تجارت، پل ترانزیت بین المللی، قطب فولاد، قطب بازرگانی و ...  اما با همه این ها و با وجود توانمندی های بالقوه خود همچنان از برخی محرومیت ها در رنج است و نیازمند توجهی ویژه می باشد؛ توجهی که می تواند زمینه ساز بروز توانمندی های آن شده و اثرات مطلوب آن قادر خواهد بود دیگر نقاط کشور را نیز منتفع و بهره مند سازد.

  تردیدی نیست که برخی از معضلات امروز هرمزگان و به طور خاص جزایر قشم و کیش نظیر مسکن، بهداشت و درمان، اشتغال و ... ریشه در معضلات عمومی  اقتصادی کشور داشته و اقدامات دولت در بهبود و ارتقاء وضعیت اقتصادی کشور در وضعیت استان نیز اثرگذار خواهد بود با این حال به نظر می رسد که اتخاذ برخی تصمیمات  و اقدامات فوری به منظور رفع مشکلات و پاسخگویی به دغدغه های مردم می تواند، بهبود وضعیت اقتصادی در استان و به ویژه در مناطق آزاد قشم و کیش را به دنبال داشته باشد.

از سویی عدم اجرای دقیق و کامل قوانین مصوب مناطق آزاد تجاری و صنعتی و نیز اجرا نکردن مصوبه معافیت مالیاتی در مناطق آزاد قشم و کیش که به نظر می رسد نافی اهداف تاسیس  این مناطق است، مدتهاست سردرگمی فعالان عرصه تجارت و تولید و بازرگانی را به دنبال داشته و افت فعالیت های تجاری و بازرگانی را موجب شده و تا بدان جا پیش رفته که در مواردی شاهد خروج سرمایه ها از مناطق آزاد قشم و کیش بوده ایم. 

مناطق آزاد تجاری به منظور توسعه و رونق بخشی این مناطق و البته انتفاع کشور شکل گرفت و طی چند دهه گذشته نیز تلاش های زیادی برای جلب و جذب و هدایت سرمایه ها  صورت گرفته است اما متاسفانه تعدد مراکز تصمیم گیری و نبود حاکمیت و مدیریت یکپارچه در مناطق آزاد و اتخاذ برخی سیاست ها و تصمیمات مقطعی نظیر لغو معافیت های مالیاتی که مشوقی مهم برای جلب توجه سرمایه گذاران به شمار می آید و در تمام مناطق آزاد جهان  نیز شاهد آن هستیم، انگیزه های لازم برای فعالان اقتصادی و  بازرگانی و تولید سلب کرده و می کند و بی تردید، خروج سرمایه ها بر دامنه مشکلات خواهد افزود.

رونق بخشی به صنعت توریسم و جذب گردشگر یکی دیگر از اهداف تاسیس مناطق آزاد بوده و سرمایه گذاری در زیرساخت های اولیه این صنعت و ایجاد جاذبه های توریستی، تفریحی، اشتغال مستقیم و غیر مستقیم مردم را به دنبال داشته است؛ در این میان،  ممنوعیت واردات خودروهای خارجی  و عدم صدور مجوزهای لازم جهت واردات خودرو به مناطق آزاد  طی 5و 6 سال گذشته موجب فرسودگی  شدید ناوگان حمل و نقل عمومی و حتی خودروهای شخصی ساکنان شده و این فرسودگی نه فقط در بخش حمل و نقل که در جلوه های بصری و زرق و برق های تبلیغاتی برای جذب توریست نیز اثرگذار بوده و به نظر می رسد، اتخاذ تصمیماتی  فوری در این زمینه اجتناب ناپذیر است. 

دلایل ممنوعیت ورود خودرو به مناطق آزاد از مهم ترین پرسش های ساکنین این مناطق و نیز فعالان اقتصادی  به شمار می آید  و تشریح و تبیین اتخاذ تصمیماتی از این دست می تواند رافع ابهامات موجود باشد.  نگاهی ملی به مناطق آزاد و پرهیز از سیاست گذاری های مقطعی و سلیقه ای بی تردید می تواند رشد و رونق مناطق آزاد را به دنبال داشته و در بهبود  وضعیت عمومی کشور نیز تاثیرگذار باشد.

قشم، این بزرگترین جزیره خاورمیانه از توانمندی های بالقوه فراوانی برخوردار است و وجود جاذبه های مختلف تجاری، توریستی و فرهنگی و تاریخی آن، امتیازی مهم برای جلب توجه گردشگران داخلی و خارجی و رونق بخش گردشگری می باشد و  به همین دلیل نیازمند نگاهی ملی و فرامنطقه ای برای ارتقا زیرساخت های مواصلاتی راه به ویژه در دو محور مهم و پرتردد «بندرلافت»، «درگهان» و  «فرودگاه»،« باسعیدو» در شرق و غرب جزیره  و اتصال شبکه راه ها برای توسعه و رونق تجارت  و سیاحت می باشد.

امید می رود؛ حضور رئیس جمهوری و کابینه دولت سیزدهم و اتخاذ تصمیماتی فوری، زمینه ساز رفع برخی معضلات و دغدغه های استان و ساکنان جزایر قشم و کیش باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول