خبرگزارى فارس - بندرعباس، علیرضا بهرمن: پایگاه نهم شکارى بندرعباس در اقدامى شایسته با برپایی نمایشگاهی در ایامالله دهه مبارک فجر میزبان مردم این شهر است.
این پایگاه هوایى جنوب کشور با نمایش گذاشتن بخش کوچکى از توان دفاعى خود با استقبال بىنظیر و کمسابقه مردم از سراسر هرمزگان همراه بود.
در این نمایشگاه تعدادى از جنگندههاى شکارى F4، هواپیماهاى گشت شناسایى P3F، هواپیمای پشتیبانی، انواع پهبادهای رزمی، تعدادی ضدهوایى، بمبافکنها و ابزارهای مورد استفاده در جنگهای هوایی و همچنین پخش فیلمهایی از رصد و پایش ناوهای هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس و تنگه هرمز در معرض دید عموم قرار گرفت تا نشان دهد آسمان خلیج فارس بیش از هر زمان دیگرى در سیطره رزمندگان ارتش اسلام است.
کودکان و نوجوانان با حس و حالی دیدنی سؤولات خود را مطرح مىکردند و خلبانان و کارشناسان با روى گشاده و شوق فراوان پاسخگوى میهمانان علیالخصوص جوانان و نوجوانان علاقمند به صنعت هوایی بودند.
حضور چشمگیر مادران، دست و در دست فرزندانشان در این نمایشگاه بسیار دیدنی بود و پدران نیز با احساسی غروزآمیز نسبت به وطن، از عظمت قدرت نظامی ایران به فرزندانشان میگفتند و این قدرت را مرهون خون پاک شهدا میدانستند.
رصد و پایش آسمان خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان شبانهروزی است و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در صورت نیاز برای دفاع همهجانبه از مرزهای کشور آماده است.
خلبانان، افسران و متخصصان این پایگاه با دانش و سابقه پروازی درخشان، هر لحظه آماده اجرای دستورات فرماندهی معظم کل قوا هستند.
مشروح گفتوگوی فارس با امیر خلبان محسن حیدریان فرمانده پایگاه نهم شکاری بندرعباس (پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی) را در اینجا بخوانید.
پایگاه نهم شکاری بندرعباس
پایگاه نهم شکاری نیروی هوایی، در بندرعباس و در لبه آبهای خلیج فارس واقع شده و از این لحاظ بهعنوان یکی از مهمترین پایگاهای شکاری ارتش به حساب میآید.
وقتی در اسفند ماه سال 1388 عبدالمالک ریگی در آسمان ایران به دام افتاد، این خلبانان فانتوم پایگاه بندرعباس بودند که بیشترین نقش را در فرونشاندن هواپیمای مسافربری حامل ریگی ایفا کردند.
پایگاه شکاری بندرعباس بهدلیل نزدیکی به تنگه هرمز و محل عبور ناوهای نظامی کشورهای فرامنطقهای در خلیج فارس، از اهمیت خاصی برخوردار است.
در سال 92، این پایگاه به نام یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی نامگذاری شد که یک خصوصیت او بنابر گفته دوستان و همرزمانش بسیار بارز و شاخص بود.
او استاد قرآن برای خلبانان نیروی هوایی و از اساتید اخلاق پایگاه بندرعباس و پیش از آن در همدان بهشمار میرفت.
بعد از شهادت خسرو عبدالکریمی در سال 1374 در شمال خلیج فارس، همسر فداکار او راه شوهرش را ادامه داد و امروز این اوست که خانه را به محلی برای برگزاری کلاسهای قرآن تبدیل کرده و خلبانان بندرعباس و استان هرمزگان بیشترین استفاده را از این کلاسها دارند.
آشنایی با هواپیمای P3F
یکی از هواپیماهایی که در نمایشگاه بندرعباس توجه مردم بهخصوص جوانان را به خود جلب کرده بود هواپیمای P3F بود. این هواپیما بر خلاف ظاهری نچندان جنگنده اما از کاربری بسیار بالا و قیمتی بسیار گران برخوردار است.
هواپیمای P3F یک هواپیمای گشت شناسایی است که ماموریت کشف و شناسایی زیردریایی، گشت دریایی و پشتیبانی الکترونیکی سایر هواپیماها و جنگندهها را برعهده دارد و در رزمایش محمد رسولالله(ص) ارتش برای اولینبار از سیستم شنود دریایی این هواپیما استفاده شد.
این هواپیمای کمتر شناخته شده اما بسیار پرکاربرد، در حوزه شناسایی اهداف دریایی استفاده میشود. مأموریتهایی که خلبانان و کادر پروازی و شناسایی در این هواپیما انجام میدهند، بیشتر معطوف به شناورهای سطحی و زیرسطحی در دریاست.
مأموریتهای اصلی هواپیمای P3F
هواپیمای P3F بهمنظور پشتیبانی از ناوها و ناوچههای نیروی دریایی ارتش خریداری شد، بهدلیل بالا بودن فناوریهای به کار رفته در آن و برای تعمیر، ارتقا و نگهداری بهتر این هواپیما، بعد از چند سال به نیروی هوایی ارتش واگذار شد.
هواپیمای P3F سه مأموریت عمده بر عهده دارد: کشف و شناسایی زیردریایی، گشت دریایی و پشتیبانی الکترونیکی سایر هواپیماها و جنگندهها.
مأموریت اصلی این نوع هواپیما، کشف و انهدام زیردریاییهاست. به تعبیر سادهتر، این هواپیما متخصص جنگ با زیردریایی است و این جنگ ضد زیردریایی، هواپیمای P3F را از سایر مأموریتهای محوله به آن متمایز میکند.
برای شناسایی و انهدام زیردریاییها، ابتدا مناطقی که مشکوک به حضور زیردریایی است توسط نیروهای حاضر در منطقه به پست فرماندهی پایگاه هوایی اطلاع داده میشود، سپس هواپیمای P3F به پرواز درآمده و با استفاده از سیستم ایجاد میدان مغناطیسی، مناطقی که ممکن است یک شیء فلزی زیر آب وجود داشته باشد را شناسایی میکند. این شیء امکان دارد یک زیردریایی، قایق و کشتی غرق شده یا هر چیز فلزی دیگری باشد، برای شناسایی دقیق آن در مرحله بعد از سیستم sonobuoy استفاده میشود.
نحوه کار سیستم sonobuoy در هواپیمای P3F
سیستم sonobuoy (گوی شناور) از درون هواپیما به داخل آب و منطقه مشکوک پرتاب میشود، یک میکروفن از آن به طول حدود 60 پا داخل آب شده و تمام صداهای اطراف را ضبط و همزمان برای هواپیما ارسال میکند. متخصصین در داخل هواپیما، صداهای مختلف که ممکن است حتی صدای ماهیها هم در آن وجود داشته باشد را در دستگاههای مخصوص آنالیز کرده و در صورت اطمینان از وجود صدای موتور زیردریایی، مختصات آن از قبیل طول و عرض جغرافیایی و عمق آن را به دست میآورند و در نهایت موشک و اژدر مخصوص انهدام زیردریایی از هواپیمای P3F شلیک میشود.
وجوه تمایز هواپیمای P3F چیست؟
قابلیتهای فراوان سیستمهای الکترونیکی، راداری و شنود هواپیمای P3F از دیگر وجوه تمایز آن با سایر هواپیماهای همکلاس خود است. وجود رادیوهای VHF و UHF بسیار قوی که توانایی ارسال داده را در مسافتهای بسیار طولانی دارد، از دیگر مزیتهای مهم این هواپیماست که با همت متخصصان جهاد و خودکفایی نیروی هوایی ارتش از حالت آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده است.
این هواپیما بهدلیل مدت زمان زیاد پرواز از یک سیستم ناوبری کاملاً مستقل استفاده میکند، این استقلال سیستم ناوبری بدین معنی است که در طول پرواز از رادارهای زمینی استفاده نمیکند و خود به تنهایی میتواند کلیه مسیرها و موقعیتها را شناسایی و به تمام نقاط کره زمین پرواز کند.
از وجوه دیگر تمایز این هواپیما، وجود دوربینهای عکسبرداری بسیار قوی با قدرت زوم 5 کیلومتر است که قابلیت عکسبرداری و شناسایی در تمام نقاط خشکی و دریا را دارد.
استفاده از سیستم شنود دریایی برای اولین بار
سیستم جدیدی که در رزمایش مشترک محمد رسولالله(ص) آجا در هواپیمای P3F استفاده میشود، سیستم شنود دریایی است که عمدتاً برای شنود مکالمات و پیامهای مخابرهشده از زیردریاییها استفاده میشود.
همچنین این هواپیما قابلیت ایجاد اختلال در سیستمهای مغناطیسی انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی را دارد. هواپیمای P3F قابلیت حمل بمب و اژدر را نیز داراست.
گشتهای دریایی نیز بهصورت مداوم برای شناسایی ناوها، ناوچهها و زیردریاییها و رصد تحرکاتی که این شناورها در مناطق مختلف دریا انجام میدهند در طول شبانهروز فعال هستند.
توانمندی نیروی هوایی در تعمیر، تجهیز و به روزرسانی هواپیمای P3F
عمده کاری که درون این هواپیما انجام میشود، کارهای راداری و اطلاعاتی است، به همین دلیل داخل این هواپیما پر است از دستگاهها و ادوات راداری و شناسایی و به خاطر داشتن همین دستگاههای متعدد، بسیار گرانقیمت است.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و آغاز تحریمهای ظالمانه، با تلاش و همت متخصصان فنی نیروی هوایی ارتش، نهتنها این هواپیمای پیچیده غیرعملیاتی نشد، بلکه اغلب دستگاههای راداری و شناسایی آن با انواع رادارهای جدید و بهروز ساخت داخل تجهیز شد، تعمیر و تولید قطعات مرتبط و نیز اورهال کلی هواپیمای P3F نیز در داخل کشور و با تکیه بر دانش بومی متخصصان نیروی هوایی انجام میشود.
ارتباط گسترده P3F با نیروی دریایی ارتش
عمده فعالیت هواپیمای P3F در دریاست، به نوعی میتوان گفت مأموریت نیروی دریایی ارتش را در داخل نیروی هوایی بر عهده دارد. به همین علت با نیروی دریایی ارتباطات گستردهای برقرار میکند. این ارتباط باید به گونهای باشد که بدون اتلاف وقت اطلاعات مختلف و مورد نیاز به یگانهای نیروی دریایی مستقر در منطقه ارسال شود، تا حدی که کارکنان نیروی دریایی با رستههای مختلف و مرتبط در برخی پروازهای شناسایی، خلبانان و کادر پروازی هواپیمای P3F را همراهی میکنند.
علاوه بر این، از طریق ارتباطات رادیویی بهصورت مستقیم نیز با ناوها و کشتیهای خودی مستقر در منطقه ارتباط برقرار میشود تا این ناوها از وضعیت منطقه مطلع شوند.
بهدلیل اینکه سرعت عمل نیروی هوایی در انجام مأموریتهای مختلف بسیار بالاست، با در اختیار داشتن هواپیمای P3F سرعت عمل نیروی دریایی را نیز در انجام عملیات روی آب تا حد قابل توجهی ارتقا بخشیده است.
این هواپیما قابلیت پرواز مداوم تا 12 ساعت را داراست. بهدلیل نزدیکی پایگاه بندرعباس به منطقه، هواپیمای P3F این پایگاه، خلیج فارس، تنگه هرمز و جزایر منطقه را تا سواحل چابهار برای گشت و شناسایی در حدود 3 الی 4 ساعت پرواز میکند و تمام اهداف سطحی و زیرسطحی در دریا که به این مناطق وارد میشوند، شناسایی شده و اطلاعات مربوط به آن در اختیار مراجع مربوطه قرار میگیرد.
عکس: رضا فتحیمقدم
انتهای پیام/3264