اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

نمازهای جمعه را برگزار می‌کنیم/ مردم برای مهار کرونا از خواب غفلت بیدار شوند

امام جمعه اهل سنت قشم گفت: کرونا در قشم همچنان جان می‌گیرد و مردم باید از خواب غفلت بیدار شده، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به تکلیف خود عمل کنند.

نمازهای جمعه را برگزار می‌کنیم/ مردم برای مهار کرونا از خواب غفلت بیدار شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، شیخ عبدالرحیم خطیبی یکم مردادماه در خطبه‌های نمازجمعه اهل سنت قشم اظهار داشت: بیماری کرونا در جزیره و استان ما جولان می‌دهد و عده‌ای همچنان در خواب غفلت هستند.

وی افزود: امروز احساس خطر بیشتری می‌شود و به همین علت نیز اقامه نماز عید قربان را برای پیشگیری از دورهمی‌ و مهمانی‌ها که می‌توانست برای مردم خطرساز باشد با دستور مسوولان، رایزنی‌ها و مشورت‌های علما رسما تعطیل کردیم.

بنای ما بر برگزاری نمازهای جمعه است

امام جمعه اهل سنت قشم تصریح کرد: در پی این اقدام، در سراسر جزیره نماز عید قربان مشابه سنوات قبل برگزار نشد البته نمازهای جمعه حساب دیگری دارد و سعی و بنای ما بر برگزاری نمازجمعه با رعایت دستورالعمل‌ها است.

خطیبی ادامه داد: گلایه‌ای که وجود دارد از آن دسته مردمی است که هنوز متوجه خطر نیستند و تصور می‌کنند که خطری متوجه آنان نیست در حالی که هم اینک بیمارستان قشم مملو از بیمار بستری بوده، دیگر ظرفیتی برای پذیرش ندارد و قرار است برخی از بیماران را به بندرعباس اعزام کنند.

وی اضافه کرد: تا کنون بسیاری نیز تلفات داده‌ایم اما برخی افراد حتی حاضر نیستند کوچکترین دستورالعمل‌ها نظیر همین استفاده از ماسک رعایت کنند و اصرار هم دارند که نمازهای جمعه برگزار شود.

 امام جمعه اهل سنت قشم گفت: البته تناقضی با هم ندارد و نمازجمعه به جای خود یک فریضه است و همانگونه که واجبات و فرایض دیگر نظیر تشییع، غسل و دفن و نماز میت و برگزار می‌شود، از ۱۶۸ ساعت هفته یک ساعت آن نیز نمازجمعه اقامه شود.

خطیبی با بیان اینکه ما به دنبال پاک کردن صورت مساله نیستیم بلکه می خواهیم این مشکل حل شود، بیان کرد: این در حالی است که به عنوان مثال در اسکله‌ها رفت و آمدها برقرار است و در فضای بسته هر یک ساعت حداقل یک شناور رفت و آمد می‌کند.

وی اظهار داشت: ما هشت ماه نمازجمعه را تعطیل کردیم اما فرهنگ سازی لازم برای مهار کرونا انجام نشده و متاسفانه هنوز هم برخی مردم اصرار بر دورهمی‌ها و میهمانی‌های خانوادگی دارند.

مردم با فرهنگ‌سازی از خواب غفلت بیدار شوند

امام جمعه اهل سنت قشم افزود: عده‌ای نیز با وجود انکه آثار مخرب ویروس کرونا را چشیده‌اند و عزیزانی را از دست داده‌اند اما هنوز از خواب غفلت بیدار نمی‌شوند.

خطیبی تصریح کرد: همه فعالان دینی و فرهنگی باید در زمینه فرهنگ سازی ورود کنند و کوتاهی صورت گرفته تا کنون را خاتمه دهند؛ تا کی می‌خواهیم بر سر همین ماسک زدن ساده چانه زنی کنیم؟

وی ادامه داد: بر سر چه می‌خواهیم چانه بزنیم؟ بر سر چه می‌خواهیم لجبازی بکنیم؟ بر سر جان عزیزانمان؟ بر سر جان برادران و خواهران دینی خود؟ بر سر جان پدران و مادران؟ یا عمه‌ها و خاله‌ها و عموها و دایی‌ها که یکی بعد از دیگری دارند قربانی می‌شوند؟

امام جمعه اهل سنت قشم اضافه کرد: این فجایع در اثر بعضی از بی احتیاطی‌های اعضای خانواده‌ها رخ می‌دهد؛ مگر پدران و مادرانی که از دست رفتند و داغ آنان بر جزیره ماند از کجا مبتلا شدند؟

خطیبی گفت: ببینید چند نفر در این چند ماه گذشته تلف شده‌اند! این همه بی‌احتیاطی! به کجا می‌خواهیم برویم؟ منتظر چه هستید؟ دقیقا چقدر باید تلفات بدهیم تا از خواب غفلت بیدار شویم و حاضر بشویم کوتاه بیاییم و دست از لجبازی و چانه زنی بر سر یک ماسک برداریم؟

ممنوعیت استفاده از ماسک در برخی نمازجمعه و جماعت!

وی ادامه داد: در همین جزیره متاسفانه وقتی انسان وارد می‌شود خجالت می‌کشد ماسک بزند و افراد می‌گویند وقتی در نمازجمعه و جماعت شرکت می‌کنیم خجالت میکشیم ماسک بزنیم چون یک نفر هم از ماسک استفاده نکرده است!

امام جمعه اهل سنت قشم اضافه کرد: این را برای عزیزانمان در داخل جزیره عرض می‌کنم که اگر صدای من را می‌شنوند در این رابطه تجدید نظر کنند و گرنه اگر این وضع و فاجعه به همین صورت تداوم داشته باشد شاید با قوه قهریه حتی جمعه‌ها هم تعطیل بشود.

خطیبی اضافه کرد: بحث واکسیناسیون در جزیره هم هست که از بهترین راهکارهای کنترل این بیماری یا کاهش مرگ و میر ناشی از آن است و افراد ۵۰ سال به بالا که امکان واکسیناسیون برای آنها فراهم شده بروند و واکسن را تزریق کنند تا مصونیت و ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شود.

سلامت مردم در گرو پایان لجبازی‌ها

وی بیان کرد: باید دست از لجبازی و چانه‌زنی برداریم و راضی بشویم که در تجمعات رسمی و یا ضروری از ماسک استفاده کنیم؛ اگر تجمع خیلی فشرده است و نمی‌توانیم فاصله اجتماعی را رعایت کنیم از دو ماسک استفاده کنیم.

امام جمعه اهل سنت قشم عنوان کرد: در این صورت حداقل خیالتان راحت است که به مسئولیت خود عمل و تکلیف خود را ادا کرده‌اید.

خطیبی خاطرنشان کرد: تجمعات، دورهمی‌ها، عروسی‌ها، مراسم ختم، تعزیه و مهمانی‌ها و صف‌هایی نظیر صف مرغ که در در اثر بی‌تدبیری‌ها مشاهد می‌شود همگی می‌تواند به تشدید کرونا منجر شود و باید زودتر از خواب غفلت بیدار شویم.

انتهای پیام/۸۸۰۵۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول