اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

رفتارشناسی حاج قاسم و رمز محبوبیتش/ او محور امنیت و شریک غم مردم بود

یک دکترای روانشناسی در بررسی ابعاد رفتاری حاج قاسم و رمز محبوبیش می‌گوید: حاج قاسم محور امنیت ایران بود اما دیگر ابعاد معرفتی او نیز الگویی برای جامعه امروز ماست.

رفتارشناسی حاج قاسم و رمز محبوبیتش/ او محور امنیت و شریک غم مردم بود

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، دکتر پری صیادی از روانشناسان برجسته استان هرمزگان در یادداشت کوتاهی به بیان ابعاد شخصیتی حاج قاسم و تأثیر رفتار او بر مجبوبیتش در ایران و جهان پرداخته است.

در رفتار شناسی شهید قاسم سلیمانی می توان به چند نکته آموزنده دست پیداکرد که از او یک چهره مردمی و محبوب ساخته بود که نه تنها در ایران بلکه در جهان از او به عنوان چهره‌ای برآمده از اندیشه مقاومت یاد می‌شد.

اولین وجه رفتارشناسی او را می‌توان در توجّه به تربیت فرزندانی نیک و صالح دید. زینب سلیمانی اکنون به عنوان دختری سلحشور، مکتب حاج قاسم را در دنیا معرفی و عرضه می‌کند و با درس‌هایی که از مکتب پدر آموخته، نقشی ویژه در معرفی ابعاد مختلف شخصیتی و فکری حاج قاسم به جهانیان دارد.

 

دوم:احترام به همسر؛ نگاهی به همه آنچه که پس از شهادت حاج قاسم در رسانه‌ها از خانواده این شهید بزرگوار بیان و ارائه می‌شود، نشانگر توجه خاص او به خانواده و همسر است. بی شک نقش همسر حاج قاسم در تربیت فرزندان و حراست از کیان خانواده با توجه به انبوهی از مشغله‌های آن شهید بزرگوار، نقشی ممتاز بوده است.

سوم:شراکت در شادی و غصه های مردم؛ حاج قاسم صف اول سرکشی به مردم در غم‌ها و غصه‌ها بود. هزاران خاطره از کمک‌های شبانه‌روزی او به سیل‌زدگان خوزستان و یا نقش او در امدادرسانی به مردم در زلزله بم در میان مردم وجود دارد.

چهارم:باور به مسیر خود؛ حاج قاسم راه خود را شناخته بود و در این راه با مجاهدتی خستگی ناپذیر پیش می‌رفت. او هیچ‌گاه در این راه متوقف نشد و در آخر نیز به فیض عظیمی رسید که همیشه انتظارش را می‌کشید و در تمنای آن بود.

پنجم:اشتیاق به شهادت؛ او همیشه به یاران و همرزمان شهیدیش غبطه می‌خورد و بارها بارها از علما و مراجع و مردم و خانواده‌های شهدا طلب دعای شهادت کرده بود. او مصداق یک مجاهد الی الله بود.

ششم:نظم در کارها؛ حاج قاسم به عنوان فرمانده جریان مقاومت در منطقه به پیروزی‌های فراوانی در 3 دهه اخیر دست یافت که وجه بارز تمامی آنها نظمی بود که بر امور کاری او وجود داشت. مگر غلبه بر دشمن بدون نظم و تقوا ممکن است؟

مهم ترین عنصر در رفتار شناسی یک فرد، اهمیت دادن به ثبات در کارها است که در زندگی آن شهید متبلور بود و ذرّه ای از این راه منحرف نشد.

 در فرمایش امام خمینی (ره) راجع به شهید مطهری می بینیم که فرمودند: تمام کتاب های شهید مطهری اسلامی است،یعنی ذرّه ای انحراف ندارد. همین نکته در باب زندگی شهید سلیمانی وجود دارد که برای ما درس است. او مصداق یک مسلمان واقعی پیرو ولایت بود.

در این عصر تکنولوژی و پیچیدگی اسباب و لوازم علمی، تربیت مشاهده‌ای یکی از بهترین راه‌های الگوگیری است. حاج قاسم را می‌توان الگویی کم‌نظیر برای نسل امروز ما دانست که سراسر زندگی‌اش درس‌هایی از ادب، منش، احترام، اخلاق، متانت و بزرگواری است.

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول