اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

«مطالبه‌گری» و شاخصه‌های آن

همان‌گونه که آمرین به معروف و ناهین از منکر، مشفقانه موضوعی را مطرح کرده و خواستار انجام حق و یا ممانعت از انجام آن هستند، مطالبه‌گری صحیح نیز همان معنا و مفهوم را داراست.

«مطالبه‌گری» و شاخصه‌های آن

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، احمد کناری‌نژاد فعال فرهنگی شهر بندرعباس در یادداشتی در باب مطالبه‌گری و شاخصه‌های آن آورده است:

مطالبه‌گری خواستن یک حق و پیگیری برای رسیدن به آن حق است و به‌عنوان یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر نه‌تنها حق بلکه رسالت عموم مردم در راستای مقابله با فساد، استقرار عدالت حداکثری و در نهایت تحقق تمدن نوین اسلامی در عصر کنونی است.

اما چگونه است که گاه جریان مطالبه‌گری از مسیر اصلی خود منحرف شده و دچار افراطی‌گری و بی‌خردی می‌شود؟

چه می‌شود که تلاش برای اصلاح امور نظام و آرمان‌خواهی جای خود را به تخریب، افترا و جوسازی‌های رسانه‌ای می‌دهد؟ و یا چطور ممکن است سیاست‌زدگی افراطی و تعصبات جناحی، زمینه‌ساز مطالبه‌گری‌هایی غیر عالمانه و به دور از انصاف شده و در این مسیر آبروهایی رفته و دیگر بازنگردد؟

پاسخ تنها یک چیز است: "عدم آگاهی و یا عدم به کارگیری شاخص‌های مطالبه‌گری صحیح"

اینکه به محض دیدن یک ناکارآمدی یا بحران مدیریتی و به صرف ادعا و نقل قول یا شنیده، آبروی کسی را به بازیچه بگیریم، مصداق بی‌اخلاقی است. پس تحقیق و تفحص و سنجیدن تمام جوانب، شرط یک مطالبه‌گری عالمانه و منطقی است.

از آنجا که تخریب، فضای گفت‌وگو را مسدود می‌کند، توجه به اصل انصاف در پرسش‌گری و پرهیز از توأم کردن مطالبه‌گری با پرخاش و بدگویی، شاخصه دیگری در مطالبه‌گری است که رهبر انقلاب آن را متذکر شدند.

نحوه بیان مطالبه به گونه‌ای که اعتراض به نظام تلقی نشود، همراه کردن مطالبه‌گری و انتقاد و اعتراض با راه حل‌های خوب و قابل اجرا و استمرار در مطالبه‌گری تا حصول نتیجه نیز از شاخصه‌های دیگر مطرح شده از سوی رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان بود.

همان‌گونه که آمرین به معروف و ناهین از منکر، مشفقانه موضوعی را  مطرح کرده و خواستار انجام حق و یا ممانعت از انجام آن هستند، مطالبه‌گری صحیح نیز همان معنا و مفهوم را داراست و با توجه به ماهیت مطالبه‌گری در جامعه اسلامی، نقد سیاسی حاکمان و نهادهای سیاسی، مبتنی بر نُصح، خیرخواهی و اخوت اسلامی است.

حال اگر مطالبه‌گری صحیح در جامعه‌ای نهادینه شود و عموم افراد فارغ از جایگاه و منافع خود، در مسیر مطالبه‌گری صحیح و اصلاح حکمرانی گام بردارند، آن جامعه مسیر تعالی را با سرعت افزون طی خواهد نمود.

امید آن که رعایت آداب مطالبه‌گری به مطالبات انقلابی و نه خواهش‌های نفسانی منحصر باشد و در سایه همت مضاعف، در راستای فراهم کردن بسترهای تحول در کشور و زمینه‌سازی تمدن نوین اسلامی، توفیق یابیم.

انتهای پیام/3264

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول