اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

رودخانه جاماش و جلابی از طریق فروش مصالح رودخانه‌ای ساماندهی می‌شوند/ اجرای 100 میلیارد پروژه از محل فروش شن و ماسه رودخانه‌ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: با اجرای مصوبه مجلس مبنی بر اجازه فروش مصالح کف رودخانه‌ها برای ساماندهی آنها، بیش از 100 میلیارد تومان پروژه در این زمینه در سال 99 اجرا خواهیم کرد.

رودخانه جاماش و جلابی از طریق فروش مصالح رودخانه‌ای ساماندهی می‌شوند/ اجرای 100 میلیارد پروژه از محل فروش شن و ماسه رودخانه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، هوشنگ ملایی امروز در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای به بیان چالش‌های حوزه آب در استان و اقدامات انجام شده برای عبور از این چالش‌ها در سال آبی پیش‌رو پرداخت.

برگزیده‌ای از اظهارات مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در ادامه می‌آید.

** امروز حساسیت آب در ایران و جهان به گونه‌ای است که می‌گویند جنگ‌های آینده ممکن است جنگ آب باشد و آب یک مسأله سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و هرکجا آب بوده، توسعه و آبادانی شکل گرفته است و از قدیم آب و آبادی در کنار هم بوده‌اند.

** کشور ما یک کشور خشک است که یک سوم متوسط آسیا و یک چهارم اروپا بارندگی دارد و تبخیر در کشور بین 3 تا 5هزار میلی‌متر در سال است در صورتی که کل بارش ما در سال به طور متوسط 240 میلی‌متر است و اگر آبهای سطحی را مهار نکنیم، کل بارش یک ساله ما در طول کمتر از چند روز تبخیر می‌شود.

** در هرمزگان نیز در سازگاری با خشک‌سالی اقدامات متعدد تاریخی صورت گرفته است که ساخت برکه‌ها و چاه‌های طلا در هرمزگان از جمله این اقدامات و موارد بوده است.

** راندمان آب در تبدیل کانال به لوله در فرآیندهای انتقال بیش از 50 درصد افزایش می‌یابد. گاهی تبدیل یک فرآیند انتقال می‌تواند بر کشاورزی و توسعه یک منطقه اثر گذاشته و بر دیگر حوزه‌های اجتماعی اثر مثبت به جای بگذارد. گاهی آوردن آب به یک منطقه نه تنها موجب تقویت اشتغال می‌شود بلکه آسیب‌های اجتماعی نیز در یک منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده و آن را کاهش داده است.

** ما در سال جهش تولید، طرح‌های خوبی در زمینه کمک به بخش‌های تولیدی انجام داده‌ایم و پروژه‌هایی نیز در دست اجرا داریم.کمک به فرآیندهای تولید صنعتی، آبرسانی به گلخانه‌های بزرگ در هرمزگان از جمله این برنامه‌ها است. آبرسانی به این پروژه‌ها نه تنها منجر به اشتغال می‌شود بلکه با تقویت توان صادراتی کشور در محصولات کشاورزی موجب ارزآوری برای کشور خواهد شد.

** همکاری با نظام صنفی کشاورزی، خانه کشاورز، فرمانداری‌ها و جهادکشاورزی به طور ویژه در دستور کار ما است تا تولید را تقویت کنیم.

** ساختار خدمات در آب منطقه‌ای را نیز به سمت میزهای الکترونیک سوق داده‌ایم. هر مراجعه‌کننده به آب منطقه‌ای هرمزگان را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم که گاها فقط برای یک استعلام دو تا چند بار به ما مراجعه می‌کنند که ما مستقیما در این زمینه ساز و کار را تغییر دادیم و حتی به دستگاه‌هایی که بر بستر خدمات الکترونیک، مکاتبات خود را انجام نمی‌دهند، نامه زدیم و حتی فرآیند رسیدن نامه و پیگیری امور مراجعان را در هر مرحله به صورت پیامکی به آنان اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

** 20 هزار حلقه چاه در هرمزگان داریم که اینها باید هر سال مجوز بهره‌برداری آنها تمدید شود. این فرآیندها در کنار نیازهایی همچون درخواست سوخت و ... را همگی بر بستر سایت شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان قرار داده‌ایم و افراد می‌توانند از راه دور و به شکل مجازی، کارتابل خود را بررسی و مشاهده کنند و وضعیت درخواست خود را در بخش‌های مختلف رصد کنند.

** بزودی وزیر نیرو از این سامانه ارتباطی و پیگیری امور که بصورت پایلوت در هرمزگان اجرا شد، در سطح ملی رونمایی خواهد کرد. این سامانه سبب کاهش تردد مردم و مراجعه عمومی به آب منطقه‌ای خواهد شد و مجوز نیز نهایتا با پست به افراد تحویل خواهد شد.

** شماره تلفن 1811 نیز برای ارتباط مردمی در حوزه مسائل مختلف در آب منطقه‌ای هرمزگان تعیین شده است که به تقویت ارتباط میان مردم و ما و انجام خدمات در چارچوب قانونی و پیگیری امور کمک خواهد کرد.

** با شیوه‌های مختلف توانسته‌ایم که میزان مراجعه ارباب رجوع را کاهش و ارائه خدمات را در بستر الکترونیک تقویت کنیم.

** مجلس مصوبه خوبی در سال جاری برای استفاده از مصالح رودخانه‌ای به منظور ساماندهی وضعیت رودخانه‌ها داشت که بتوانیم از فروش مصالح رودخانه‌ای در زمینه ساماندهی رودخانه‌های جاماش، جلابی، میناب و ... استفاده کنیم. پیمانکار در ازای ساماندهی وضعیت رودخانه و ایجاد دیواره و ... اقدام به برداشت شن و ماسه رسوبی در کف رودخانه می‌کند.

** امسال هدف‌گذاری کرده‌ایم که حدود 100 میلیارد تومان از این محل برای ساماندهی رودخانه‌های استان پروژه صورت گیرد.

** به دهیاری‌ها اجازه دادیم از محل فروش مصالح رودخانه‌ای، بخش همجوار رودخانه با روستا را ترمیم و ساماندهی کنند تا خسارات سیل در محل روستاها به حداقل برسد.

** این روش بهترین راهکار برای کاستن از خسارات ناشی از طغیان رودخانه‌ها است که در سال‌های اخیر با تغییر اقلیم در کشور شاهد خسارات فراوان آن هستیم.

انتهای پیام/88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول