اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

توافق با چین تودهنی محکمی به غرب است/ ایران نمی‌تواند معطل اینستکس بماند

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: آنچه موجب شده تا بتوانیم امید فراوانی به عبور از مرحله لغو تحریم‌های تسلیحاتی در مهرماه داشته باشیم، تدابیر خوب صورت گرفته در راستای تقویت روابط با شرق است.

توافق با چین تودهنی محکمی به غرب است/ ایران نمی‌تواند معطل اینستکس بماند

ایمان غیبی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: تدبیر صورت گرفته برای عبور دادن کشور از مرحله لغو تحریم‌های تسلیحاتی در مهرماه امسال در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تقویت روابط شرق به منظور وتوی هرگونه مکر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها است که تدبیری هوشمندانه و مبتنی بر منطق و عقلانیت است.

وی با بیان این که سقف نگاه اروپایی‌ها برای روابط اقتصادی با کشورمان در حد 5 تا 6 میلیارد دلار در سال است، تصریح کرد: ما به تنهایی با ترکیه بیش از 20 میلیارد دلار در سال روابط اقتصادی داریم و تجربه تحریم‌ها نشان داد که می‌توان اقتصاد کشورمان را در سایه گسترش روابط با همسایگان حفظ و حراست و توسعه داد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با هوشمندانه خواندن توافق تجاری ایران با چین در زمینه ابعاد مختلف توسعه‌ای، خاطرنشان کرد: برای توسعه کشور نمی‌توان معطل غرب باقی ماند و این توافق باید یک دهه پیش صورت می‌گرفت تا می‌توانستیم اکنون از گشایش‌های اقتصادی و ثمرات آن بهره‌مند شویم.

غیبی عنوان کرد: ما در زمینه فروش نفت مشکل داریم و چینی‌ها می‌توانند با خرید نفت ما، پروژه‌های کلان در کشور را به شرط انتقال دانش بومی آن، اجرا کنند و این توافق می‌تواند افق روشنی از پیشرفت و توسعه همه‌جانبه را در کشورمان رقم بزند که ثمرات آن متوجه رفاه، اشتغال و مهار تحریم‌ها خواهد بود.

وی هرگونه توافق با کشورهای خارجی را منوط به اعلام نظر مجلس شورای اسلامی دانست و بیان کرد: مجلس نیز با روحیه انقلابی که در آن سراغ داریم، نقطه پنهان و تاریکی در این توافق باقی نخواهد گذاشت و فرصت تاریخی خوبی برای استفاده از کمک یک ابرقدرت اقتصادی برای ساختن کشور بر پایه معادله برد - برد فراهم شده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: چین قدرت اول اقتصادی جهان است و این قدرت روز به روز در حال رشد بیشتری است و بخصوص در دوران کرونا، چینی‌ها بسیاری از صنایع بزرگ و معتبر جهان را که ورشکست شده‌اند خریداری کرده و به تملک خود درآورده‌اند و دوران پساکرونا، دوران چینی‌ها خواهد بود.

غیبی اضافه کرد: این توافق برای اولین بار در 42 ساله بعد از انقلاب اسلامی رقم می‌خورد و برآورد ارزشی معادل 450 میلیارد دلار برای آن صورت گرفته است و لذا این میزان از سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند کشورمان را در پویایی عظیم اقتصادی قرار دهد.

انتهای پیام/88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول