اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

ابتلای 934 نفر از کادر درمان در هرمزگان به کرونا/ از همه گروه‌های داوطلب تقاضای کمک داریم

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: 934 نفر از کادر درمان در این استان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که متأسفانه دو نفر از این عزیزان را از دست دادیم و تعدادی نیز در وضعیت وخیم هستند.

ابتلای 934 نفر از کادر درمان در هرمزگان به کرونا/ از همه گروه‌های داوطلب تقاضای کمک داریم

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، دکتر حسین فرشیدی صبح امروز در یک نشست خبری آنلاین با اهالی رسانه در هرمزگان به بیان آخرین وضعیت بیماری کرونا و اقدامات صورت گرفته به منظور افزایش ظرفیت‌های بخش بهداشت و درمان این استان در زمینه درمان بیماران مبتلا به کویید - 19 پرداخت.

برگزیده اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه می‌آید.

در ابتدا به خانواده بهداشت و درمان هرمزگان بدلیل شهادت دومین مدافع سلامت این استان تسلیت می‌گویم. بانو «سعادت سجادیان» در راه خدمت به مردم در عرصه سلامت، جان خود را نثار کرد. روند درمان ایشان به خوبی پیش می‌رفت اما عوارض ناشی از ابتلای به این بیماری سبب شد تا وی جان خود را از دست بدهد.

هم اکنون چند نفر از کادر درمان در وضعیت وخیم قرار دارند. از خدای متعال برای ایشان آرزوی سلامتی داریم.

در هرمزگان 11 هزار نفر کادر درمان و پرستار و پرسنل داریم که 534 نفر از آنان تاکنون به این بیماری مبتلا شده‌اند. بیشتر این ابتلائات ظرف یک ماه اخیر رخ داده است.

گروه پرستاری با بیش از 350 نفر ابتلا بیشترین موارد ابتلا را در هرمزگان داشته‌اند. گروه اداری ما نیز با 168 نفر ابتلا، 56 نفر از پزشکان، گروه رادیولوژی نیز 22 نفر، بخش آزمایشگاه 33 نفر، گروه خدمات هم 135 مورد ابتلا داشته‌اند.

خیلی واضح بگویم که برای بخش‌های مختلف درمانی در استان به نیروهای جدید نیاز داریم. افرادی که تخصص لازم را در بخش‌های مختلف بخصوص در بخش پرستاری دارند، می‌توانند به کمک ساختار بهداشت و درمان بیایند و ما در قالب‌های مختلف می‌توانیم با آنها قرارداد همکاری ببندیم و افراد شانس استخدام و قرارداد با وزارت بهداشت را خواهند داشت.

از گروه‌های داوطلب و جهادی نیز خواهش داریم که به کمک ما بیایند.

برخی در منزل نشسته‌اند و مدام انتقاد می‌کنند. وظیفه ما در بخش بهداشت و درمان ارائه خدمات به مردم است. الان کمبود نیرو داریم و افرادی که واقعا دغدغه‌ دارند و هنر دارند می‌توانند به کمک ما بیایند. حتی به نگهبان در ورودی بیمارستان‌ها نیاز داریم. انتقاد مستمر ثمری ندارد.

تمام تلاش ما این است که بیمار کرونایی به دستگاه ونتیلاتور نرسند. 38 نفر اکنون در استان به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند و وضعیت وخیمی دارند.

آمار دقیقی از کل موارد ابتلا در استان در دست نیست و ما آماری که ارائه می‌کنیم از افرادی است که آزمایش کرونا داده‌اند و نتیجه آنها مثبت اعلام شده است.

در مورد بازگشایی‌ها در هفته آینده، 4شنبه و 5شنبه نسبت به جمع‌آوری اطلاعات و وضعیت شهرستان‌ها اقدام خواهیم کرد تا بتوانیم تصمیم جدیدی اتخاذ کنیم.

در زمینه استفاده از ماسک شاهد روند خوبی هستیم. بالای 85 درصد مردم بخصوص در ادارات و کسبه از ماسک استفاده می‌کنند. فاصله‌گذاری فیزیکی نیز بسیار مهم است و رعایت آن در استان زیر 50 درصد است که اعمال آن سخت است. مثلا کنار هم نشستن‌ها در پروازها مناسب نیست. در سطح شهر در مراکز خرید و فروش و بخصوص سوپرمارکت‌ها نیز باید رعایت فاصله اجتماعی بیشتر رعایت شود. گرمای هوا نیز بر این مسأله موثر است و واقعا در برخی از ساعات واقعا هوا گرم است و ممکن است رعایت آن با مشکل مواجه شود.

از مردم تقاضا داریم حتما حدالامکان خریدهای خودشان را به صورت غیرحضوری انجام دهند.

اکنون در اوج بیماری هستیم و مردم تا می‌توانند رعایت کنند و تا می‌توانند از منزل برای کارهای غیرضروری خارج نشوند.

هر کسی که تجمع بالای 10 نفر برگزار می‌کند، مقصر است و احتمال ابتلای به کرونا را به شدت بالا می‌برد. روحانیت و مراجع دینی ما می‌گویند که اگر ما مراسمی را برگزار کنیم و مردم از ناحیه آن به این بیماری مبتلا شوند، ضامن هستند.

در شهرستان‌ها به افزایش تخت آی‌سی‌یو بیشتری نیاز داریم.

هر محدودیتی که ایجاد شود تا آثار آن را شاهد نباشیم، اثربخشی نخواهد داشت. اگر محدودیت با فرهنگ بهداشت فردی همراه باشد، موثر است. مشکل اصلی ما کاهش دادن میزان ترددها است.

ما اکنون کمبود شدید در پرسنل درمانی داریم. در این بخش واقعا مشکل داریم و نمی‌توانیم از پرستارانی که مبتلا هستند، استفاده کنیم.

صنایع استان کمک مالی خوبی برای تأمین برخی از داروها کرده‌اند. بحمدالله مشکل دارویی در استان نداریم و برخی از بیمارانی که مشکل مالی دارند را نیز مورد حمایت قرار داده‌ایم که از کمک‌های استاندار و صنایع و خیران عزیز تشکر می‌کنیم.

بسیج همکاری خوبی با ما دارد و از همان اول پای کار بودند و از آنها تشکر می‌کنیم. کمک بزرگی طلبه‌ها و روحانیون کرده‌اند که ما از آنها نهایت قدردانی را داریم بخصوص در زمینه خاکسپاری اموات کرونایی خیلی به خوبی به ما کمک کردند. ما تعریف و تمجید زیاد شنیده‌ایم اما دیگر بخش‌ها کمک زیادی به ما نکرده‌اند.

فرآیند جذب 600 نیروی جدید که از آقای نوبخت معاون رییس جمهور برای آن قدردانی می‌کنیم، زمان‌بر خواهد بود. این مجوز در مراحل ابتدایی است و به آزمون نیاز دارد ولی ما مجوزی 50 نفره را از وزیر بهداشت گرفته‌ایم که معاونت درمان و دفتر پرستاری پیگیر آن هستند.

درباره نحوه اجرای دستورالعمل‌ها باید بگویم که ما بر اساس فرمول مشخصی که حاصل محاسبه تعداد مبتلایان، تعداد فوتی‌ها و تعداد افراد بدحال است، آن را محاسبه و عملیاتی می‌کنیم. هر شهرستانی که فوتی ناشی از کرونا داشته باشد، وضعیتش قرمز خواهد بود. ستاد استانی با پایش این اطلاعات، آنها را به تهران در ستاد مرکزی کرونا اعلام می‌کند و اخذ تصمیمات ویژه و سطح محدودیت‌ها در قالب کمیته ویژه و ستاد ملی صورت می‌گیرد.

سطح محدودیت‌ها در هرمزگان در سطح 3 و 4 است. اجرای هر سطح جدیدی از محدودیت‌ها به اجازه ستاد مرکزی نیاز دارد.

مهم‌ترین تأثیر در کاهش بیماری، کاهش ترددها و کاهش مراجعات و جدی‌ساختن نگاه جامعه به یک موضوع است. اگر اداره‌ای را تعطیل کنیم ولی کارمندان آن عازم سفر شوند، تصمیم مناسبی نخواهد بود.

آمار و ارقام نباید ما را فریب دهد. کاهش آمارهای فوتی در حدی نیست که از وضعیت اخطار خارج شویم.

چاقی یکی از عوامل پرخطر در ابتلای به بیماری کرونا است. بیماری‌های زمینه‌ای در بدحالی بسیار موثر هستند. وقتی فرد چاقی به کرونا مبتلا و به آی‌سی‌یو می‌رسد، ماندگاری آنها در آی‌سی‌یو بالاست و زمان زیادی می‌برد تا حالش بهبود یابد.

برخی داروها در مقالات جهانی مورد تأیید قرار گرفته است ولی ما نمی‌توانیم از آن به عنوان گزینه‌ای دائمی در درمان استفاده کنیم ولی اگر بیمار و پزشک نسبت به استفاده از دارویی، اصرار داشته باشند و تأثیر آن را بپذیرند، ما اجازه استفاده از آن را می‌دهیم.

ما تا الان 321 مورد فوتی ناشی از ابتلای قطعی به کرونا داریم و 91 مورد نیز مشکوک به کرونا بوده‌اند.

اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که افراد فاقد علائم با آزمایش مثبت، 10 روز باید قرنطینه را رعایت کنند اما افرادی که مبتلا شده‌اند و بهبود یافته‌اند تا دو هفته پس از پایان علائم می‌بایست در قرنطینه بمانند. 

بیشترین میزان احتمال انتقال بیماری در بیمارانی است که در آی‌سی‌یو و در پی ابتلای به کرونا بستری می‌شوند.

این بیماری ویژگی‌های متفاوتی دارد و در مورد آن نمی‌توان به طور قطعی سخن گفت. استفاده از ماسک و رعایت فاصله یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید با رعایت آن اهتمام داشته باشیم.

اعتقاد من این است که باید ماسک رایگان ارائه شود اما عملی نیست و خیلی جاها پول آن را از مردم می‌گیرند. اکنون ماسک به اندازه کافی در جامعه در دسترس است و کارخانه خوبی در استان راه‌اندازی شد و کارگاه‌های دست‌ساز نیز فعال هستند و امیدواریم بتوانیم قیمت ماسک را به زیر 1000 تومان برسانیم.

اکنون مشکلی که داریم در افتتاحیه‌ها و مراسم‌ها، حضور متراکم افراد است. خواهش داریم که این مراسم‌ها حتما از طریق بسترهای مجازی برگزار شود. این ترددها خیلی خطرناک است و ممکن است سبب ابتلا شود. از مسؤولان می‌خواهیم که حتما برگزاری مراسمات را با رعایت کمترین میزان افراد صورت گیرد.

انتهای پیام/88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول