اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

تاریخی ترین شهر هرمزگان محروم از اقامتگاه بوم گردی

شهر بندرلنگه با بیشترین خانه های تاریخی در هرمزگان محروم از اقامتگاه بومگردی است.

تاریخی ترین شهر هرمزگان محروم از اقامتگاه بوم گردی

فارس پلاس، بندرلنگه، فتح الله میرکمانداری؛ بوم گردی یا اکوتوریسم در تعریف خلاصه یعنی احترام به طبیعت، احترام به فرهنگ­ گذشته و حال حاضر مردمانی که از سال ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند.

بوم گردی ، واژه ی پیچیده و غریبی نیست، رفتن و بودن در طبیعت و عشق ورزیدن به آن است؛ سفری است مسئولانه که موجب رشد و پایداری زیست بوم ، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنین منطقه ی گردشگری خاصی می شود.

حال چندسالی است که در کشور ما هتل‌ها و مسافرخانه‌ها کم‌کم جای خود را به اقامتگاه های بوم گردی در اقصی نقاط کشور و در مناطقی با هر نوع شرایط آب و هوایی داده اند و این اقامتگاه ها توانسته اند جذب حداکثری مسافر و توریست را داشته باشند.
 از عمده مزیت های این اقامت‌گاهها در دسترس بودن آنهاست چرا که این مکان ها بر خلاف هتل ها و مسافرخانه ها که فقط در مراکز شهرستان‌ها احداث شده اند در روستاها و شهرهای کوچک با همان اقلیم بومی به راحتی یافت می شوند.

یکی از مهمترین نتایج این نگرش به گردشگری و طبیعت گردی ، ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی منطقه و کسب در آمد برای آنان است؛ که از این طریق ساکنین منطقه ترغیب به حفظ محیط زیست، آداب و رسوم و آنچه برای گردشگران جذاب است می شوند به این ترتیب اکوتوریسم می تواند در حفظ و پاسداری محیط زیست طبیعی و انسانی و همچنین توسعه پایدار تاثیرگذار باشد.

حال بندرلنگه به‌واسطه اینکه تا حدود هفتاد سال پیش مرکز عمده صید مروارید دنیا بوده به بندر مروارید نیز معروف بوده و همچنین زمانی به‌عنوان «یکی از بنادر عمده ایران »، «عروس بنادر ایران»، «پررونق‌ترین شهر ساحلی ایران‌» هم شناخته شده‌است از داشتن حتی یک اقامتگاه بوم گردی نیز محروم است.

 

این در حالی است که شهر بندرلنگه را باید شهر مساجد و بُرکه‌ها نامید، زیرا در این شهر بُرکه‌ها (آب‌انبار) و مساجد ارزشمندی وجود دارد که بیشتر آن‌ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند. به تازگی نیز مروارید خلیج فارس به نام این شهر ثبت جهانی و هنر گلابتون دوزی این شهر نیز ثبت ملی گردیده است.

 

از آثار تاریخی این شهر میتوان به ساختمان قدیم شهرداری، ساختمان فرودگاه قدیم، مسجد غیاث، حسینیه بنگی، مسجد ملک ابن عباس، مسجد افغان، مسجد آقا، مسجد خداداد، حسینیه غضنفری، مسجد گرگ، حسینیه بی‌بی، خانه بستکی، خانه بلوکی، خانه سعدی، خانه واحدی، حمام معتمدی، مجموعه برکه‌های بشاری، عمارت فکری اشاره کرد.

 

جالب توجه که در شهر تاریخی بندر کنگ در همجواری این شهر توسط شهرداری و شورای اسلامی دو اقامتگاه بوم گردی دایر شده و دو اقامتگاه دیگر نیز آماده راه اندازی هستند.

 

اما متاسفانه در بندرلنگه با این قدمت تاریخی و با بیشترین خانه های تاریخی در هرمزگان، اراده ای از سوی هیچ ارگان و بخش خصوصی برای ایجاد اینگونه اقامتگاه ها و حتی ترمیم و بازسازی و مرمت برخی آثار تاریخی از جمله خانه گله‌داری، خانه بستکی، خانه بلوکی، خانه واحدی، خانه هودی، خانه سعدی نیست.
انتظار می رود اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان به این موضوع ورود پیدا کند و به کمک بخش خصوصی بیاید و با در اختیار قرار دادن تسهیلات، مشوق ها و برداشتن موانع  و بروکراسی موجود، این خانه های تاریخی را پس از مرمت به اقامتگاه بومگردی تبدیل کند تا باعث رونق صنعت گردشگری  و در کنار آن اشتغالزایی این بندر تاریخی شود.

انتهای پیام/۸۸۰۲۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول