اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

وزیر جهاد کشاورزی: اعتقادی به واردات غذا نداریم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امنیت غذایی، تامین غذای سالم و مناسب وظیفه ماست گفت: اعتقادی به واردات غذا نداریم و باید تنها در صورتی که تولید داخل آسیب نبیند نسبت به واردات در نقاط حساس روی بیاوریم.

وزیر جهاد کشاورزی: اعتقادی به واردات غذا نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان محمدعلی نیکبخت بعدازظهر امروز در نشست با تشکل‌ها و تولیدکنندگان برتر و  رونمایی از نقشه راه تولیدات محصولات کشاورزی با بیان اینکه دست‌ تک تک تولیدکنندگان را می‌بوسم و افتخار خدمتگزاری شما را دارم اظهار کرد: تولیدکنندگان بخش کشاورزی مسؤولیت خطیر و بزرگی را بر عهده دارند از همین رو وزارت جهاد کشاورزی در کنار آنهاست.

وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم پشتیبان خوبی برای این قشر باشیم افزود: امنیت غذایی، تامین غذای سالم و مناسب برای ملت بزرگ ایران مسؤولیت بزرگ همه ماست به نحوی که توصیه مقام معظم رهبری به دولت تامین معیشت مردم است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ما شرعا و قانونا موظف هستیم در این مسیر حرکت کنیم گفت: توصیه‌های رئیس جمهور هم توجه خاص به تولید و تولیدکننده داخلی است.

وی یادآور شد: اعتقاد ما بر این است که باید از تولیدکننده ایرانی برای تامین غذا حمایت کنیم و اعتقادی به واردات غذا نداریم.

نیکبخت تاکید کرد: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که اگر دچار کمبود شدیم برای تامین مایحتاج به سمت خارج نرویم، باید تنها در صورتی که تولید داخل آسیب نبیند نسبت به واردات در نقاط حساس روی بیاوریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه بخش کشاورزی اولویت اول کشور نیست اضافه کرد: تلاش ما بر این است که این وضعیت را تغییر داده و جایگاه واقعی آن را احصا کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ اعتبارات آب و خاک جهاد کشاورزی ۷ هزار میلیارد تومان بود که سال ۱۴۰۲ این میزان به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است ادامه داد: آبخیزداری که روزی جایگاه خاص خود را داشت و مورد توجه همه بود سال ۱۴۰۱، ۴ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲، ۲ هزار میلیارد تومان به آن اختصاص داده شد.

وی تصریح کرد: اولویت‌های وزارت در حوزه سرمایه‌گذاری شیلات است از همین رو فرصت‌های این حوزه اقتصادی در کشور از نظر تولید، اشتغال و ارزآوری بی‌نظیر است و هم اکنون ارزآوری بسیار خوبی به همراه دارد و در آن شاهد صرفه‌جویی ارزی هستیم.

نیکبخت با بیان اینکه اولویت بعدی ما صنایع تبدیلی و تکمیلی است اضافه کرد: در این بخش هم عقب‌ماندگی داریم به نحوی که ۵ هزار و ۳۰۰ واحد طرح صنایع تکمیلی و تبدیل که از میزان پیشرفت ۴۰ تا ۹۵ درصدی برخورداند، در بانک‌ها معطل هستند.

وی با اشاره به اینکه تکمیل این طرح‌ها باعث می‌شود ۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی خام‌فروشی نشود و به محصول فرآوری شده تبدیل شود که قابلیت صادرات دارد گفت: باید نگاه به تولید داخل داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگر با تاکید بر اینکه ۸ هزار تن در روز نیاز گوشت مرغ است یادآور شد: با تمام مشکلات و سختی‌ها تولیدکنندگان باید صبور باشند و دولتی‌ها هم باید پشتیبان کشاورزان باشند، ضمن اینکه اعتقاد دارم باید از نقطه‌نظرات تولیدکنندگان استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: توجه ما به آبخیزداری و آبخوان‌داری است همچنین طرح‌های کوچک که مردم می‌توانند انجام دهند باید مشارکت صورت گیرد تا از خاک محافظت کنیم.

نیکبخت در ادامه تصریح کرد: با امکانات موجود می‌توانیم افزایش قابل توجه تولید داشته باشیم به طوری که صنعت از حلقه‌های مهم تولید است.

وی از برداشت ۶۰ هزار تن گوجه فرنگی در کشور خبر داد و گفت: ۷ تا ۸ هزار تن از این میزان تولید تازه‌خوری است و  اگر صنعت تبدیلی نبود با ضایعات بزرگی در این حوزه مواجه بودیم و می‌بینیم که امروز هر کیلو گوجه صنعتی کمتر از ۳ هزار ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۶۰۰ تومان نیست.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در همه موضوعات تشکل‌ها خودشان باید اقدامات را انجام دهند و این واگذاری باید انجام شود؛ برای برنامه‌ریزی از همه خواستیم با تشکل‌ها صحبت و مذاکره کنند تا تصمیم‌گیر اصلی آنها باشد.

وی افزود: دولت ۴۸۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ برای توزیع میوه شب عید دچار خسارت شد اما وقتی در نوروز سال ۱۴۰۲ تشکل‌ها ورود کردند و دولت زیانی نداد و ضرر به صفر رسید.

نیکبخت ادامه داد: باید امور را تسهیل کنیم و موانع را برداریم تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان کار خود را انجام دهند و تجارت به کمک تولید‌کنندگان توسعه بیاید.

وی در بخش دیگر با بیان اینکه اولویت اول تامین نیاز کشور است و امور را تسهیل می‌کنیم از اجرای مدل خوب حوزه دامداری در استان یاد کرد و گفت: ایستگاه تکثیر گردو، انجمن لبنیات و سیب‌زمینی‌کاران استان اقدامات خوبی صورت گرفته که اقدامات آنها قابلیت تبدیل شدن به الگو برای کشور را دارند.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: تولید گوشت مرغ بسیار سخت است؛ ۱۳۰ میلیون تومان کف قرار دادیم، اگرچه در حوزه ذخایر استراتژیک عقب‌ماندگی داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه در کنجاله در حال جبران عقب‌ماندگی هستیم یادآور شد: به خاطر آسیب واحدها و گله‌های مولد در حال وارد کردن گوشت هستیم.

نیکبخت با بیان اینکه در حال فعال کردن واحدهای تولیدی در حوزه گوشت هستیم اظهار کرد: از سوی دیگر بخش عمده‌ای از نهاده‌ها در اختیار واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی قرار دهند تا در یک دو سال آینده خسارت وارده را جبران کنیم.

پایان پیام/89040/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول