اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

۳۰ هزار بیمار دیابتی همدان در سیستم بهداشتی

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه هفت درصد جمعیت بالای ۳۰ سال همدان دیابتی هستند که جمعیت 30 هزار نفری را پوشش داده‌ایم گفت: حداقل 20 درصد جمعیت بالای 30 سال استان مبتلا به پیش‌دیابت هستند.

۳۰ هزار بیمار دیابتی همدان در سیستم بهداشتی

راضیه سادات میرمعینی؛ رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه روز ٢٣ آبان به عنوان روز جهانی دیابت اظهار کرد: شعار این روز به نام «با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم» نامگذاری شده که می‌طلبد در اهمیت این موضوع با انتخاب‌های درست و به موقع از تبدیل پیش دیابت به دیابت جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از هفت درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان همدان مبتلا به دیابت هستند و تقریبا ۳۰ هزار بیمار دیابتی زیر پوشش سیستم بهداشتی استان قرار دارند گفت: حداقل ۲۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان مبتلا به پیش دیابت هستند.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان با تاکید به اینکه دیابت ملیتوس شامل گروهی از بیماری‌هاست که در آن‌ها غلظت قند خون در اثر نقصان در ترشح انسولین، عمل انسولین یا هر دو افزایش می یابد افزود: این بیماری به دلیل کمبود در انسولین، افزایش قند خون یا هایپرگلیسمی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه انسولین برای استفاده و ذخیره کربوهیدرات، پروتئین و چربی موجود در غذا در بدن ضروری است گفت: بیماری دیابت معمولا با اختلال تحمل گلوکز که اصطلاحا "پره دیابت" یا "قبل از دیابت" شناخته می‌شود، آغاز می‌شود و فرد در این مرحله معمولا هیچ علامت خاصی ندارد.

میرمعینی با بیان اینکه در واقع پره دیابت یا پیش دیابت به افرادی تعلق می‌گیرد که قند خون دوساعت پس از صرف غذا ۱۹۹-۱۴۰ میلی گرم سر دسی لیتر و قند خون ناشتای آن بین ۱۲۵-۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر است عنوان کرد: در کشور ایران افراد بسیاری مبتلا به پره دیابت هستند.

وی بیان کرد: تشخیص به‌موقع پره دیابت اهمیت بسیاری دارد زیرا معالجه و بهبود در این بیماری و اقدام به کنترل عوامل خطر آن از جمله کاهش وزن از طریق اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت‌ بدنی می‌تواند از بروز دیابت نوع دوم و عوارض مرتبط با آن مانند بیماری قلب و عروق، مشکلات بینایی و بیماری‌های کلیوی که غالبا قبل از تشخیص بالینی دیابت ایجاد می‌شود پیشگیری کند.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان ادامه داد: در این مرحله که افزایش قند فرد هنوز در حد تشخیص بیماری دیابت نیست با برنامه‌های اصلاح شیوه زندگی می‌توان بیش از ۷۰ درصد از دیابتی شدن فرد پیش‌گیری کرد، از طرف دیگر کشف اختلال تحمل گلوکز یا دیابت با انجام یک آزمایش ساده و غیرتهاجمی نظیر انـدازه‌گیری قنـد ناشتا(در دو نـوبت) و یـا آزمـایش تحمل گلوکـز خوراکی(OGTT) میسر ‌است.

وی با بیان اینکه با انتخاب درست و به موقع از تبدیل پره دیابت به دیابت جلوگیری کنیم افزود: مشورت با کارشناسان تغذیه در خصوص رژیم غذایی، اجتناب از مصرف فست فودها و غذاهای فرآوری شده، انتخاب مواد غذایی کم قند یا بدون قند از بین مواد غذایی ، به‌عنوان مثال غلات کامل، ماست غیرطعم‌دار و حذف شکر از برنامه غذایی در پیشگیری از بیماری دیابت موثر است.

میرمعینی به اهمیت حذف نوشیدنی­‌های شیرین از رژیم غذایی، اعتدال در مصرف میوه، عسل و سایر مواد طبیعی شیرین، استفاده از سبزیجات قبل از وعده اصلی غذا و کاهش وزن اشاره کرد و گفت: دیابت در بین افراد چاق شایع‌تر است که افراد می‌توانند با کاهش پنج درصد از وزن خود احتمال ابتلا به دیابت را ۷۰ درصد کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه افزایش فعالیت بدنی و کاهش استرس و هیجانات در کنترل بیماری دیابت مهم است گفت: انجام پیاده‌روی نیز موثر است؛ هیچ چیز سریع‌تر از فعالیت بدنی نمی­‌تواند به کنترل قند خون کمک کند.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه ۳۰ دقیقه ورزش در روز تا ۴۰ درصد عوارض دیابت را کاهش می­‌دهد خاطرنشان کرد: ورزش کردن یکی از بهترین روش­‌ها برای کنترل استرس است، اگر با ورزش موفق به کنترل استرس نشدید، حتما از یک مشاور کمک بخواهید.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول