اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

پیگیری نامگذاری خیابانی به نام اهداکنندگان عضو در همدان

رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو در استان همدان از پیگیری نامگذاری خیابانی به نام اهداکنندگان عضو در همدان خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم در باغ بهشت قطعه‌ای به نام اهداکنندگان عضو اختصاص یابد.

پیگیری نامگذاری خیابانی به نام اهداکنندگان عضو در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مجید حمیدی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز اهدای عضو اظهار کرد: سال ۱۳۸۱ آئین‌نامه اهدای عضو به وزارت بهداشت ابلاغ شد و از آن زمان به بعد شناسایی بیماران مرگ مغزی برای اهدا مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از خانواده‌ها به اهدای اعضای عزیزان خود رضایت نمی‌دهند و تعداد زیادی اعضای قابل اهدا نیز به خاک سپرده می‌شود گفت: تقریبا ۲۵ میلیون نفر در کشور در انتظار اهدای عضو هستند که نیاز است نسبت به مرگ مغزی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی خاصی صورت گیرد.

نخستین نمایندگی انجمن اهدای عضو در همدان شکل گرفت

رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو در استان همدان با بیان اینکه از سال ۹۴ انجمن اهدای عضو در راستای فرهنگ‌سازی و رضایت‌گیری از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی تشکیل شد یادآور شد: نخستین نمایندگی انجمن اهدای عضو سال ۹۵ در استان همدان شکل گرفت.

وی با تاکید به اینکه نهادینه‌سازی اهدای عضو نیاز به فرهنگ‌سازی دارد افزود: سال ۱۴۰۰ انجمن اهدای عضو در استان ثبت شد و ما طی این سال‌ها همچنان به دنبال اقداماتی در راستای کمک به بیماران نیازمند اهدای عضو بودیم چراکه طبق فرمایش خداوند در قرآن کریم، نجات جان انسان نجات دادن خلق آدم است و باید هرآنچه می‌توانیم در این راستا تلاش کنیم.

حمیدی با اشاره به اینکه کاهش آلام بیماران نیازمند اهدای عضو از سوی خداوند حسنه زیادی دارد عنوان کرد: در دنیا دو نوع مرگ وجود دارد یکی قلبی و دیگری مغزی که از ۱۰۰ مرگ ۹۹ مورد قلبی است و یک مورد مغزی است و آن هم گلدینگ تایم دارد.

وی بیان کرد: خانواده‌هایی که منتظر درمان و احیای عزیزان خود هستند، با شنیدن خبر مرگ مغزی به هم می‌ریزند و ما آنها را درک می‌کنیم و برایمان هم سخت است که موضوع اهدای عضو را مطرح کنیم اما باید بپذیریم که مرگ مغزی بازگشتی ندارد و در آن لحظه بهترین تصمیم را بگیریم.

۲۰۰ خانواده همدانی رضایت به اهدای عضو عزیزان خود را دادند

رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو در استان همدان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ خانواده هم استانی راضی به اهدای عضو عزیزان خود شده‌ا‌ند که می‌طلبد از تک تک آنها قدردانی صورت گیرد چراکه نهایت ایثارگری را داشتند افزود: متاسفانه تعداد مرگ مغزی بالاست و نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر در مورد آن هستیم تا عضوی قابل اهدا خاکسپاری نشود.

وی از علت‌های مرگ مغزی را تصادف، سقوط از بلندی، انواع نارسایی مغزی و مسمومیت عنوان کرد و گفت: ۵۰ درصد افرادی که دچار سانحه تصادف می‌شوند، در صحنه حادثه فوت می‌کنند و از ۵۰ درصدی که به بیمارستان منتقل می‌شوند ۵۰ درصد نیز کاندیدای اهدای عضو هستند.

کاهش آمار اهدای عضو با بیماری کرونا

حمیدی با اشاره به اینکه از هر بیمار مرگ مغزی سنین ۲۰ تا ۴۰ سال، متوسط سه تا چهار عضو قابل اهدا است افزود: بالاترین آمار رضایت اهدای عضو کشور در سال ۹۸ بود که یک‌هزار و ۴۰۲ نفر را شامل می‌شد و این تعداد در سال۹۹ به۸۴۰ نفر رسید و متاسفانه طی دو سال اخیر هم به علت بیماری کرونا، آمارها کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ۳ هزار بیمار نیازمند عضو پیوندی در طول سال دستشان به پیوند نمی‌رسد و هر دو ساعت یک نفر از ۲۵ میلیون نفر منتظر اهدای عضو، فوت می‌کنند گفت: نیازمندان اهدای عضو همواره منتظر هستند برایشان شرایط پیوند عضو فراهم شود و متاسفانه مشکلات خیلی زیادی را تحمل می‌کنند.

رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو در استان همدان با اشاره به اینکه طبق شاخص اهدای عضو به ازای یک میلیون نفر جمعیت کشور، مشخص می‌شود که چقدر اهدای عضو در آن کشور طی سال وجود داشته است خاطرنشان کرد: کشور اسپانیا بالاترین شاخص را دارد  که ۵۴ مورد است.  

وی با اشاره به اینکه این میزان در سال ۹۸ در کشور ۱۴.۴ نفر بود و در همدان از سال ۸۱ که آئین نامه اهدای عضو  ابلاغ شده تا سال ۸۹، ۱۰ نفر بود خاطرنشان کرد:‌ این میزان از سال ۸۹ تا ۹۳ نیز در استان ۴ نفر را شامل می‌شد.

بیشترین اهدای عضو همدان در سال ۹۷

 حمیدی با بیان اینکه سال ۹۷ بالاترین آمار را داشتیم و سال ۹۸ کمتر شد گفت: در سال گذشته ۱۲ مورد رضایت‌گیری به اهدای عضو انجام شد که هشت بیمار به تهران منتقل شد و پنج بیمار نیز شرایط اهدا را داشتند و کار انجام شد.

وی با اشاره به اینکه هشت عضو حیاتی انسان قابلیت اهدا دارند و نسوج نیز حتی بعد از مرگ افراد قابل برداشت است گفت: ۵۳ نسج در ایران قابل برداشت است و این میزان در دنیا ۸۲ نسج را شامل می‌شود.

رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو در استان همدان با بیان اینکه هر نوع قطع ارتباط شخص با محیط اطرافش کما نام دارد و کما نیز زیر مجموعه‌های مختلفی دارد و سخت‌ترین نوع  آن زمانی است که فرد دچار مرگ مغزی شود افزود: مرگ مغزی هیچ جای دنیا درمان ندارد و از لحاظ علم پزشکی برابر با مرگ است‌.

وی با اشاره به اینکه ثبت اهدای عضو به صورت سیستمی و در کشور انجام می‌شود و از سوی وزارت بهداشت سایتی برای تخصیص اهدای عضو فعال شده است افزود: در استان همدان لیست انتظار بیماران پیوند کلیه به صورت سیستمی و جداگانه فراهم شده اما اطلاعات سایر بیماران نیازمند به غیر از کلیه در دسترس نیست.

حمیدی از رضایت‌گیری به اهدای عضو دو بیمار مرگ مغزی طی امسال در استان خبر داد که از هر کدام چهار عضو اهدا شده است خاطرنشان کرد: بیشترین آمار مرگ مغزی طی یک سال، ۶۵ مورد بوده که ۲۴ مورد رضایت‌گیری به اهدای عضو انجام شده است.

وی با بیان اینکه هرسال قریب به ۵۰ درصد خانواده‌ها رضایت به اهدای عضو عزیزان خود را می‌دهند عنوان کرد: در سال‌های ۹۵ و ۹۷ در استان  جشن «نفس» برگزار شد که به دنبال این هستیم با فراهم شدن شرایط بار دیگر برگزار شود و استمرار یابد.

ثبت اطلاعات ۳۰ هزار همدانی رضایتمند به اهدای عضو

رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو در استان همدان با بیان اینکه صدور کارت اهدای عضو مدت زمان طولانی دارد و قبلا مرکز مختلفی مانند هلال احمر  نیز صادر می‌کردند گفت: قبل از سال ۹۴ امکان رهگیری اطلاعات دارندگان کارت اهدای عضو نبود اما در حال حاضر فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۳۰ هزار نفر از استان همدان نام خود را در سایت اهدای عضو ثبت کرده‌اند ادامه داد: البته کارت اهدای عضو جنبه قانونی ندارد و تنها برای فرهنگ‌سازی است.

حمیدی با اشاره به اینکه با سازمان شهرداری رایزنی‌هایی صورت گرفته تا خیابانی به نام اهدا‌کنندگان عضو در استان نامگذاری یا دیوارنوشته‌هایی برای این منظور داشته باشیم گفت: به دنبال این هستیم پارکی را به نام جان‌آفرینان ابتدای شهرک مدنی نامگذاری کنیم.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم قطعه‌ای را به نام اهداکنندگان عضو در باغ بهشت همدان داشته باشیم که خوشبختانه در ملایر این امکان فراهم شده است خاطرنشان کرد: از بین ۶۷ مرکز دانشگاهی که کار اهدای عضو را انجام می‌دهد از لحاظ فرهنگ‌سازی همدان معمولا رتبه  ۲۹ تا ۳۳ را داشته است.

رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو در استان همدان بیان کرد: بالاترین آمار فرهنگ‌سازی به اهدای عضو در کشور مربوط به شهر فسا است و همدان نیز در غرب شرایطی بهتری دارد.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول