اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

عدم آگاهی‌بخشی در شیوع آنفلوآنزا و آلودگی هوا توجیهی ندارد

عضو شورای اسلامی شهر همدان ضمن انتقاد از عدم هشدار و آگاهی‌بخشی عمومی در خصوص شیوع ویروس آنفلوآنزا و آلودگی هوا در همدان گفت: بی‌توجهی نسبت به سلامت شهروندان پذیرفتنی نیست.

عدم آگاهی‌بخشی در شیوع آنفلوآنزا و آلودگی هوا توجیهی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ حسین قراباغی ظهر امروز در نطق پیش از دستور صحن شورا، اظهار کرد: مدتی است با ورود ویروس آنفولوآنزا تعدادی از همشهریان همدانی، جان خود را از دست داده و تأسف‌بارتر و حزن‌انگیزتر این است که عده زیادی از خردسالان و کودکان نیز قربانی این اپیدمی مرگ‌بار شدند.

چرا آمار دقیق از افراد مبتلا به آنفلوآنزا اعلام نمی‌شود؟

وی با گلایه از اینکه وقتی در برهه‌ای از زمان، شرایط حاد و بحرانی به عینه مشهود است؛ چرا اقدامات مناسبی صورت نگرفت؟ افزود: چرا آمار دقیق از افرادی که به این ویروس مبتلا شدند و جان‌باختگان آن به تفکیک سن و جنسیت اعلام نمی‌شود؟ مگر مدیران مرتبط با وجدان‌شان سوگند یاد نکرده‌اند تا همواره با مردم صادق باشند؟

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه نقش دستگاه‌های اطلاع‌رسانی در خصوص ویروس آنفلوآنزا بسیار کمرنگ بود ادامه داد: در بحران اخیر، از شورای هماهنگی روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی استانداری که متشکل از مدیران روابط عمومی دستگاه‌ها است و بر اساس مصوبه وزارت کشور، دارای جایگاه خاصی از جمله وظیفه آگاهی‌بخشی عمومی بوده؛ هیچ‌گونه اقدام ملموسی صورت نگرفته است.

وی گفت: سوال دیگر در اذهان عموم این است که فعالیت صنعتی آنچنانی در شهر همدان وجود ندارد و فعالیت این شهر بر دو اصل گردشگری و کشاورزی شناخته می‌شود پس چرا آلودگی هوا باید از حد اخطار گذشته و شاخص آلایندگی‌ها به گونه‌ای باشد که حتی برای شهروندان سالم نیز خطرناک باشد؟!

قراباغی در ادامه گفت: در شهر تهران برای مدیریت این وضعیت با درصد پایین‌تر و در راستای رعایت سلامت عمومی به مدت یک هفته تعطیلی اعلام می‌شود؛ اما در همدان با مواردی که به آن اشاره شد؛ شهروندان باید به فعالیت روزانه خود ادامه دهند و برای مدیران مرتبط بحث سلامت شهروندی اصلاً در اولویت نباشد؟

چرا از سوی اداره محیط زیست، به شهروندان هیچ گونه هشداری اعلام نشد

وی ادامه داد: اگر در کلانشهر تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و با توجه به فعالیت‌های صنعتی که در آن صورت می‌گیرد شاهد این وضعیت باشیم، تا حدی قابل قبول بوده است؛ اما برای شهر همدان این وضعیت قابل‌ قبول نیست.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان ضمن گلایه از اینکه چرا از سوی اداره محیط زیست، به شهروندان هیچ گونه هشداری اعلام نشد و عمق بحران رسانه‌ای نشد گفت: بر فرض، مدیران دولتی برای ارائه آمار و رعایت ملاحظات سازمانی، همچنین تکالیفی که از سوی استان برای آنها مشخص می‌شود، دارای محدودیت‌هایی هستند؛ اما صداوسیمای همدان که یک مجموعه حاکمیتی است و نقش اطلاع‌رسانی عمومی را برعهده دارد؛ چرا به طور جدی‌تر ورود نداشت؟!

وی با اشاره به عدم اطلاع‌رسانی به موقع، افزود: چرا در سیاست‌های جدید دولت موارد و مطالب مهم و سرنوشت‌سازی مانند ابلاغ قیمت بنزین، تعطیلی مدارس و... ساعت ۱۲ نصف شب اطلاع‌رسانی می‌شود؟

قراباغی گفت: در بحث آلودگی‌های اخیر و شیوع ویروس آنفلوآنزا مجموعه‌های اداره کل مدیریت بحران استانداری، بهداشت و درمان، محیط زیست، آموزش‌ و پرورش و هواشناسی در وظایف ذاتی خود در آموزش شهروندی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی برای مباحث پیشگیرانه شامل تعطیلی مدارس و ادارات دولتی و محدودیت‌های ترافیکی شهری و هشدارهای لازم برای کاهش حداقلی آسیب‌ها، در دو بحران یاد شده اقدام چشمگیری نداشتند و در مجموع کوتاهی کردند.

قدردانی از پیگیری دادستان همدان

وی ضمن قدردانی از پیگیری دادستان همدان به عنوان نماینده مدعی‌العموم که نسبت به آغاز سخن و دستور بررسی در این مورد که راساً و مستقیماً با جان و سلامتی شهروندان ارتباط داشته است؛ اظهار کرد: بر این اساس انتظار داریم این موضوع به صورت ویژه و خارج از تشریفات متداول قضایی در دستور کار خود قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت: نمایندگان مردم در مجلس در این زمینه باید برای کسب رضایتمندی عمومی، موضع خود را مشخص نکرده و به طور جدی‌تری اقدام می‌کردند.

وی با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در این زمینه چیست؟ افزود: در یک مورد به صورت مصداقی اشاره می‌کنم که در بحث جاده سلامت در مسیر گنج‌نامه که در حد طرح موضوع در کمیسیون سرمایه‌گذاری شورا مطرح شد به مدت دو هفته مورد هجمه‌ از سوی رسانه‌های مکتوب، فعالان فضای مجازی و به تعبیری برخی نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد قرار گرفتیم؛ اما چرا در این خصوص سکوت اختیار کردند؟

انتقاد بر شورای شهر نیز وارد است

قراباغی با بیان اینکه این انتقاد بر شورای شهر نیز وارد است و باید جدی‌تر ورود پیدا می‌کردیم گفت: در بحث آلودگی‌های اخیر اعضای شورای شهر تهران برای اهمیت سلامت شهروندی به طور مستقیم ورود داشته و با برگزاری جلسات خارج از نوبت با محوریت شورای شهر اقدام کردند؛ از این رو شایسته است در این باره تجدیدنظر کنیم.

وی تأکید کرد: شورای شهر باید در مواقع بحرانی با برگزاری جلسات فوق‌العاده، کمک حال مدیریت ارشد استان باشد.

این عضو شورا در پایان سخنانش با بیان اینکه به عنوان نماینده مردم همدان در پارلمان شهری یک مطالبه‌گر هستم گفت: در جایگاه عضو شورای شهر و با توجه به انتظارتی که موکلان اینجانب از من دارند و حدود و اختیارات قانونی خود؛ مطالبه‌گرم و خواستار پاسخ روشن در این مورد دارای اهمیت‌ هستم.

انتهای پیام/  3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول