اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

کمبود آب و مشکلات زیست محیطی در کمین ایران/ 110 درصد منابع آب تجدیدپذیر در کشور مصرف می‌شود

رئیس سازمان محیط زیست گفت: مطابق با استانداردهای جهانی 40 درصد از آب تجدیدپذیر هر کشور می‌بایست به مصرف برسد و لازم است مابقی را در محیط زیست نگهداری کرد در حالی که در کشورمان میزان مصرف آب تجدیدپذیر 110 درصد است.

کمبود آب و مشکلات زیست محیطی در کمین ایران/  110 درصد منابع آب تجدیدپذیر در کشور مصرف می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از نهاوند، عیسی کلانتری عصر امروز در بازدید از کارخانه سیمان نهاوند با بیان اینکه توسعه می بایست با توجه به ظرفیت مکان برنامه ریزی شود افزود: ما حق نداریم بگوئیم چون در یک منطقه آب وجود دارد پس همه را باید مصرف کنیم زیرا با انجام این کار آینده کشور را با مخاطره روبرو می‌سازیم.

وی افزود: در صورت ادامه این روند مصرف، در سال‌های آینده ما با کمبود آب و مشکلات زیست محیطی شدیدی مواجه می شویم.

رئیس محیط زیست کشور با بیان اینکه هدف و سیاست محیط زیست توسعه پایدار و حفظ محیط فعلی و انتقال آن به آیندگان است افزود: هدف اصلی محیط زیست توسعه پایدار به دور از مسایل سیاسی و خطی است و لذا ما در این سازمان اصول توسعه پایدار را رعایت کرده و به شایعات گروه‌های سیاسی توجهی نداریم.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند اهداف زیست محیطی را اجرا کند اضافه کرد: محیط زیست مربوط به همه مردم است و حفظ آن وظیفه شرعی و قانونی آنان است زیرا ما حتی با وجود 4 هزار محیط‌بان به تنهایی قادر به حفظ کامل آن نیستیم.

کلانتری با مهم خواندن نقش مردم در حفظ محیط زیست افزود: مردم نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارند و لذا باید از مناطق حفاظت شده استفاده درست کنند، حفظ محیط زیست را جزء حقوق شهروندی خود بدانند و از حاکمیت حفظ آن را مطالبه کنند.

وی با تجلیل از کارخانه سیمان نهاوند به عنوان زیرمجموعه بنیاد مستضعفان که پنج سال متوالی به عنوان صنعت سبز معرفی شده است افزود: یکی از اهداف بنیاد مستضعفان بهبود محیط زیست است که بر مبنای این سیاست توانسته مجموعه تحت مدیریت خود را به این سمت سوق دهد.

کلانتری با بیان اینکه در مساله محیط زیست نباید منافع کوتاه‌مدت بر منافع درازمدت ترجیح داده شود افزود: اگر سختگیری‌هایی در حوزه محیط زیست وجود دارد به خاطر حفظ منابع زیست‌محیطی این سرزمین است.

وی با اشاره به اثر توسعه ناپایدار در وقوع سیل اخیر در کشور گفت: اگر چه در سیل اخیر میزان خسارت ما به لحاظ انسانی در مقایسه با سایر کشورها کمتر بود اما چنانچه در برنامه‌هایمان توسعه پایدار را لحاظ می‌کردیم حتما با خسارت کمتری مواجه می‌شدیم.

این مسوول در این رابطه گفت: در سال 2007 سیلی مشابه سیل امسال کشورمان در آمریکا جاری شد که ظرف مدت یک هفته بیش از 1500 نفر کشته شدند اما در ایران تعداد کشته‌ها کمتر از 80 نفر بود که تعدادی از آنها هم به خاطر عدم رعایت نکات ایمنی بود.

وی همچنین در خصوص انتقال آب دریای خزر به استان سمنان گفت: با توجه به بارش سالانه 900 میلیمتر در شمال کشور و ورودی آب از چندین استان به این منطقه فقط 17 درصد از آب تجدیدپذیر استفاده و مقداری از آن نیز تبخیر می‌شود.

کلانتری افزود: در شرایطی که استان‌هایی مانند کردستان، زنجان و قزوین به شدت نیازمند آب هستند برخی می‌گویند که کسی حق ندارد از آب منجیل استفاده کند و این برخلاف مصالح ملی کشور است.

وی گفت: در راستای طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان که قبل از دولت فعلی طراحی شده بود و هم اکنون نیز از سوی نمایندگان مسکوت مانده برخی می‌گویند که انجام این کار باعث شوری آب خزر می‌شود در حالی که میزان ذخیره آب این دریا 80 هزار میلیارد متر مکعب است و این رقم 80 برابر آب تجدیدپذیر خزر است.

در این جلسه استاندار همدان نیز گفت: شهرستان نهاوند از مستعدترین مناطق استان در بخش گردشگری است که ما برخی از مناطق آن را به عنوان مناطق ویژه معرفی کرده و در نظر داریم اقدامات خاصی روی آن انجام دهیم تا بیش از گذشته مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

سید سعید شاهرخی با مقایسه نهاوند با شمال کشور افزود: نهاوند یک شمال بدون شرجی و بدون ترافیک و پسماندهای زیست‌محیطی در استان است که می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران باشد.

قابل ذکر است کارخانه سیمان نهاوند در سال 84 کلنگ‌زنی شده و در سال 89 به بهره‌برداری رسید؛ این کارخانه سالانه یک‌میلیون تن تولید داشته و برای 320 نفر به طور مستقیم و برای 2 هزار نفر غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

کارخانه سیمان نهاوند سال گذشته 300 هزار تن محصولات خود را از طریق بندر امام خمینی صادر کرده و 7 میلیون دلار برای کشور ارزآوری کرده است؛ همچنین این کارخانه پنج سال متوالی به عنوان صنعت سبز در کشور معرفی شده است.

انتهای پیام/ 3140/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول