اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان:

آخرین مرمت طاق یخدان میرفتاح مربوط به 10 سال قبل بود نه سال گذشته

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان انتشار اخباری مبنی بر اینکه مرمت سال گذشته یخدان میرفتاح غیر اصولی بوده را رد کرد و گفت: تابستان سال گذشته این بنا در بخش کف و معبر مورد مرمت قرار گرفت و آخرین مرمت در طاق آن مربوط به 10 سال قبل است.

آخرین مرمت طاق یخدان میرفتاح مربوط به 10 سال قبل بود نه سال گذشته

علی مالمیر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان در خصوص وضعیت آثار تاریخی پس از بارندگی‌های اخیر اظهار کرد: همواره در هنگام بارندگی آثاری که خشتی هستند، آسیب‌پذیرند که بر این اساس هر ساله یکی از اقدامات ما حفاظت و نگهداری و مرمت آثار تاریخی است.

وی با تاکید بر اینکه باران به ابنیه با معماری خشتی آسیب می‌زند ادامه داد: این مسئله مستلزم این است که به صورت مستمر بناها مرمت شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه برخی بناها با وجود اقدامات مرمتی تاب نیاورده و تخریب شدند افزود: جدی‌ترین آسیب به یخدان میرفتاح وارد شد و طاق فوقانی خشتی آن فرو ریخت.

وی شدت و مدت بارش باران اخیر را بی‌سابقه دانست و افزود: بنای تاریخی یخدان میرفتاح نیز حجم بارش را تحمل نکرد و فرو ریخت که پس از بررسی‌های لازم مرمت بنا در دستور کار قرار می‌گیرد.

مالمیر انتشار اخباری مبنی بر اینکه مرمت سال گذشته این بنا غیر اصولی بوده را رد کرد و گفت: تابستان سال گذشته این بنا در بخش کف و معبر مورد مرمت قرار گرفت و هیچگونه اقدام مرمتی در طاق ان انجام نشد بنابراین اینکه گفته می‌شود طاق بنا سال قبل مرمت شده، صحت ندارد.

وی با بیان اینکه آخرین مرمت طاق یخدان میرفتاح به 10 سال قبل برمی‌گردد بیان کرد: در مرمتی که سال قبل در کف و معبر این بنا انجام شد مشکلی ایجاد نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه با اشاره به برخی از بناها و آثار تاریخی نیز صدمات جزئی وارد شده است گفت: برخی از بناها نیز دچار نشتی آب شده‌اند که طبیعی است زیرا بناهای تاریخی خشتی هستند و این مسئله جزئی است و مرمت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بناهای مدرن نیز نیازمند نگهداری هستند خاطرنشان کرد: اینکه اکنون برخی بناها باید ایزوگام شده و نگهداری با حساسیت بیشتری انجام شود به این دلیل است که در برابر شرایط جوی مقاومت کنند.

مالمیر برآورد اولیه مرمت یخدان میرفتاح را 300 میلیون تومان دانست و گفت: با این وجود باید بازدید میدانی صورت گیرد تا میزان هزینه مرمت مشخص شود.

وی نداشتن تلفات جانی در بحران اخیر را بسیار پراهمیت دانست و افزود: پل زرامین آسیب جزئی دیده و به این دلیل محدودیت عبور و مرور در آن اعمال شد تا خدای ناکرده مشکلی پیش نیاید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان مدیریت بحران در استان را عامل نبود مشکل تلفات جانی در بارندگی اخیر دانست و بیان کرد: به پل فرسفج نیز طی بارندگی اخیر آسیب جزئی وارد شد که مرمت آن پیچیده نیست‌.

وی با بیان اینکه هر سال مرمت آثار تاریخی انجام می‌شود افزود: قبل از وقوع باران و برف نیز اقداماتی چون جلوگیری از آبگرفتگی و جمع شدن برف روی بام بنا انجام می‌شود.

مالمیر با بیان اینکه در بارندگی اخیر بسیاری از مدیران شهرستان‌ها شبانه‌روزی از بناها سرکشی داشته و پاکسازی داشتند گفت: با این وجود به علت خشتی بودن بناها وقوع چنین اتفاقاتی طبیعی است.

انتهای پیام/89003/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول