اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

توسعه گردشگری سبب رونق بیش از ۱۰۰ رشته شغلی می شود

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: صنعت گردشگری یکی از تاثیرگدارترین بخش در رونق اقتصادی بوده و توسعه ان سبب رونق بیش از ۱۰۰ رشته شغلی می شود.

توسعه گردشگری سبب رونق بیش از ۱۰۰ رشته شغلی می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس فرید جواهرزاده در نخستین کنفرانس ملی گردشگری سلامت، طبیعت گردی و طبیعت درمانی بسکی در دانشگاه ازاد اسلامی واحد گنبدکاووس اظهار کرد: شعار ملی گردشگری  امسال" رویش اندیشه های نو در گردشگری ایران" بوده و رونق و فعال شدن صنعت گردشگری  بدون رویش اندیشه های نو در سیاست کلان کشور میسر نیست.

وی تصریح کرد: رشد مداوم اقتصاد ایران، رشد مسکن و عبور از تورم یکی از عوامل مهم در توسعه و رونق صنعت گردشگری است. رونق و توسعه گردشگری سبب رونق بیش از ۱۰۰ رشته شغلی می شود.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های انجمن علمی طبیعت گردی ایران محیط زیست شمال کشور به ویژه تالاب میانکاله و اراضی پیرامون آن و جزیره آشوراده است.این جزیره به عنوان ذخیرگاه حیات وحش و محیط زیست و یکی از مناطق حفاظت شده ایران بوده و اجرای طرح های گردشگری و تفرجگاه در ان به هیچ عنوان صلاح نیست.

وی ادامه داد: بررسی های انجام شده توسط دانشگاه های مختلف نشان می دهد که ایجاد طرح های گردشگری در این مناطق با مفاد کنفواسیون تنوع زیستی که ایران نیز به ان پیوسته تضاد داشته و طبق قوانین و مقرارت مربوطه مانند شورای عالی معماری و شهرسازی به اقلیم منطقه اسیب می زند.

جواهرزاده گفت: جزیره اشوراده و تالاب میانکاله جزو با ارزش ترین مناطق زیست بوم شمال کشور بوده و در این مناطق تنوع گیاهی و جانوری منحصر به فردی وجود دارد و این طرح ها سبب اسیب به این مناطق خواهد شد.

وی مشکل اصلی کشور را کمبود اب و یا بی ابی برشمرد و بیان کرد: برای حفظ اب های موجود و حل مشکل کمبود اب و یا بی ابی باید از داشته های زیستی خود ثروت سازی کرده و برنامه دقیق داشته باشیم ضمن اینکه با حمایت از جوامع محلی انها را در حفاظت از طبیعت مشارکت دهیم.

رئیس انجمن طبیعت گردی ایران ابراز کرد: در جای جای ایران ظرفیت های خوبی در حوزه گردشگری وجود دارد و می بایست  مدیریت مقاصد گردشگری داشته باشیم.سازمان های مدیریت مقاصد گردشگری صرفا فعالیت های بازاریابی گردشگری را انجام نداده بلکه از تمام ظرفیت ها در این راستا استفاده نمایند.

وی افزود: باور کنیم جنگل های هیرکانی فاخرترین اثر طبیعی بوده و برای حفاظت از ان باید از تمامی منظومه گردشگری مانند آثار ملموس،غیرملموس و غیره و همچنین ستارگان این منظومه گردشگری مانند پدر طبیعت ایران مرحوم غلامعلی بسکی بهره برد.

جواهرزاده خاطرنشان کرد: گردشگری استان گلستان پیشران توسعه بوده و باید به رفاه اجتماعی تبدیل شود.

کار آفرینی و اشتغال  سبب تخریب غیرقابل جبران محیط زیست نشود

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات  جنگل ها و مراتع کشور گفت: تلاش کنیم تا به بهانه ایجاد کارافرینی و اشتغال باعث تخریب غیرقابل جبران محیط زیست نشویم‌.

محمد درویش اظهار کرد: در برنامه پنج ساله ششم توسعه قرار بود مبلغ هفت میلیارد دلار از محل توریسم سلامت پول تولید کنیم و این تولید پول و کارافرینی بدون الودگی هوا، تخلیه اب سفره های زیرزمینی و خطر فرونشست زمین و غیره باشد.

وی تصریح کرد: در ابتدای برنامه پنج ساله ششم توسعه تعادل بخشی ابهای زیرزمینی تصویب شد و امسال مدیر تعادل بخشی ابهای زیرزمینی با اعلام شکست این تعادل بخشی اطهار کرد که علاوه براینکه نتوانستیم به اهداف خود برسیم بلکه در برداشت بی رویه ابهای زیرزمینی به تراز منفی ۱۴۰ میلیارد مترمکعب رسیدیم و این یعنی به اندازه پنج دریاچه بزرگ مانند ارومیه، اب از دست داده و در قرن ۲۱ ایران این رکورد را دو بار شکسته و از ان خود کرده است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات جنگ ها و مراتع کشور خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم زندگی پایدار و رو به رشد داشته باشیم باید به سمت کسب و کارهایی که به سرمایه های بی بدیل طبیعی خسارت وارد نکند حرکت کنیم که یکی از انها گردشگری سلامت است.

وی ادامه داد: در استان اصفهان شخصی بنام مسعود سرامی با راه اندازی شارک سلامت توانسته مبلغ ۳ میلیارد دلار تولید ثروت کند در صورتی که مجوع درامد این استان در حوزه های مختلف کشاورزی، دام، صنعت و غیره حدود همین مبلغ است. صنایع  آلاینده در اصفهان سبب شد تا زاینده رود در این استان از دست رفته و یکی از مهلک ترین جریان فرونشست ها در ایران در این استان رخ دهد و شاید در سالهای اتی شاهد فرونشست آثار عظیمی چون نقش جهان، سی و سه پل و غیره در این استان باشیم.

درویش گفت: متاسفانه برخی از مافیاها دوست ندارند که  فعالیت های بدون الودگی هوا، عدم برداشت بی رویه اب شهرک سلامت این استان به گوش مردم و مسئولان رسیده و همواره وی را برای فعالیت های سالم تحت فشار قرار می دهند.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول