اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

ثبت «شهر ملی زیورآلات سنتی ترکمن» در یکی از شهرهای گلستان

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس گفت: قرار است یکی از شهرهای گلستان به عنوان «شهر ملی زیورآلات سنتی ترکمن» ثبت ملی شود و تلاش داریم نام گنبدکاووس را به عنوان این شهر ثبت کنیم.

ثبت «شهر ملی زیورآلات سنتی ترکمن» در یکی از شهرهای گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، مریم آقاتابای در نخستین همایش تخصصی زیورآلات گلستان به یاد پیشکسوت این رشته «مرحوم غلام آق» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس اظهار کرد: بعد از ثبت «شهر ملی فرش ترکمن» تلاش داریم با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یکی از شهرهای گلستان را به عنوان شهر ملی زیورآلات سنتی ترکمن ثبت کنیم و با توجه به وجود هنرمندان متعدد و با تجربه این رشته در گنبدکاووس امید داریم نام شهر گنبدکاووس به ثبت ملی برسد.

وی تصریح کرد: تعداد ۳۲ هنرمند زیورآلات سنتی ترکمن در شهرستان گنبدکاووس محصولات خود را تولید کرده و در سراسر کشور و کشورهای همسایه به فروش می‌رسانند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: امروز نخستین همایش تخصصی زیورآلات سنتی ترکمن در گلستان به میزبانی گنبدکاووس در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و در این همایش نام «مرحوم غلام آق» به عنوان پیشکسوت این رشته هنری گرامی داشته شد و از خانواده این مرحوم تجلیل شد.


زیورآلات سنتی ترکمن


زیورآلات سنتی ترکمن

 

وی ادامه داد: «مرحوم غلام آق» در سال ۱۳۱۷ متولد شده و در طول زندگی به هنرنمایی در رشته زیورآلات سنتی ترکمن پرداخت و در حفظ ترویج و توسعه آن بسیار کوشید.

آق‌آتابای گفت: این هنرمند موفق به کسب مدرک درجه یک هنرمندی شده و در سال ۹۵ به عضویت موسسه هنرمندان پیشکسوت درآمد، وی پلاک ماندگار این رشته را از آن خود کرد و در سن ۸۳ سالگی در زادگاه خود گنبدکاووس دارفانی را وداع گفت.

وی بیان کرد: در حاشیه این همایش نمایشگاه زیورآلات سنتی ترکمن با تولیدات ۱۲ هنرمند این رشته برپا بود و بعد از همایش از کتاب «دایره سرخ» با موضوع زیورآلات سنتی ترکمن رونمایی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: همچنین در حاشیه این همایش تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با موضوع اجرای پروژه‌های علمی، آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی و غیره براساس نیازهای استان و کشور، همکاری در تالیف و انتشار کتب، مقالات، نشریات علمی، پژوهشی، حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلی، همکاری در توسعه و ترویج فرهنگ علم‌آموزی، برگزاری نشست‌های فرهنگی و علمی مشترک، استفاده متقابل از ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی موجود در استان منعقد شد.

* «سمپوزیوم ملی آجر» در مهرماه در گنبدکاووس برگزار می‌شود
شهردار گنبدکاووس گفت: سمپوزیوم ملی جر با حضور هنرمندان کشور در حوزه هنرهای تجسمی در مهرماه امسال در گنبدکاووس برگزار می‌شود.

سیدعلی‌اصغر موسوی در این همایش اظهار کرد: «سمپوزیوم ملی آجر» به مدت دو هفته با حضور تمامی هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی کشور در گنبدکاووس برگزار می‌شود و در این سمپوزیوم هنرمندان آثار خود را در اماکن عمومی، پارک‌ها و دیگر نقاط شهرستان به نمایش می‌گذارند.

وی تصریح کرد: هفته آینده پوستر این سمپوزیوم رونمایی شده و دبیرخانه آن در شهرداری فعال خواهد شد.

شهردار گنبدکاووس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه متاسفانه مفاخر کشورمان توسط برخی از کشورهای دیگر به ثبت جهانی رسیده تلاش داریم تا در آینده نزدیک اندیشمند «منطقه جرجان عنصرالمعالی کیکاووس بن وشمگیر» را به نام شهر گنبدکاووس ثبت جهانی کنیم و همایش این اندیشمند بزرگ در آبان ماه در شهرستان گنبدکاووس برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: گذر فرهنگی هنری با نصب تندیش مفاخر و اندیشمندان منطقه در گنبدکاووس فعال می‌شود.

* ۴ فرهنگسرا در گنبدکاووس احداث می‌شود
رئیس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس گفت: چهار فرهنگسرا در مناطق مختلف شهر گنبدکاووس احداث می‌شود تا مردم به ویژه جوانان دسترسی آسان به این فرهنگسراها داشته باشند.

پرویز ناصری اظهار کرد: مشکلات حقوقی «پارک داریوش» حل شده و این مکان که به یک مخروبه تبدیل شده به یک فضای سبز و تفریحی مناسب به همراه یک فرهنگسرا تغییر داده می‌شود، در فاز نخست برای این فضا در این پارک ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام/۲۳۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول