اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گلستان در زمره استان‌های کم‌آب کشور/ مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: آمارها نشان می‌دهد استان گلستان یک استان کم‌آب است که صرفه‌جویی در مصرف آب را باید جزو اولویت بدانیم.

گلستان در زمره استان‌های کم‌آب کشور/ مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیدمحسن حسینی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب اظهار کرد: در راستای ترویج فرهنگ صرفه‌جویی رویکرد فرهنگی و رسانه‌ای را پیگیری می‌کنیم، چرا که اعتقاد داریم هیچ کاری به سرانجام نخواهد رسید مگر آنکه فرهنگ صحیح مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه راه‌های صرفه‌جویی باید ترویج و عملیاتی شود نقش رسانه‌ها را در این زمینه بسیار مهم خواند و بر لزوم فرهنگ‌سازی این مهم در جامعه به ویژه خانواده‌ها تاکید کرد.

* 80 درصد آب‌های سطحی تبخیر می‌شود/ 2.5 میلیارد مترمکعب از آب باران تبدیل به آب‌های تجدیدپذیر می‌شود

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان،کلنگ‌زنی مرکز توانمندسازی بانوان و اجرای طرح گنجینه آب را که تاکید بر فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی در مصرف آب دارند را از جمله اقدامات مورد نیاز در این حوزه ذکر کرد.

حسینی با اشاره به اینکه 80 درصد آب‌های سطحی تبخیر می‌شود، گفت: 2.5 میلیارد مترمکعب از آب باران تبدیل به آب‌های تجدیدپذیر می‌شود که نیمی از این آب‌ها سطحی و نیمی آب‌های زیرزمینی است.

* در استان گلستان سالانه به ازای هر نفر یک هزار و 400 مترمکعب آب تجدیدپذیر داریم در حالی که این رقم در مازندران 2000، سمنان 1600 و خراسان‌شمالی 1900 مترمکعب به ازای هر نفر آب تجدید‌پذیروجود دارد

وی سرانه مصرف آب برای هر نفر گلستانی را یک‌هزار و 400 مترمکعب به ازای 2 میلیون جمعیت استان ذکر کرد و افزود: در استان گلستان سالانه به ازای هر نفر یک هزار و 400 مترمکعب آب تجدیدپذیر داریم و این در حالی است که در استان مازندران به ازای هر نفر 2 هزار مترمکعب، استان سمنان یک‌هزار و 600 مترمکعب و خراسان شمالی یک‌هزار و 900 نفر به ازای هر نفر آب تجدیدپذیر وجود دارد.

به گفته سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان؛ متوسط جهانی 7 هزار و 600 مترمکعب پتانسیل آب تجدیدپذیر به ازای هر نفر است این آمارها نشان می‌دهد استان گلستان یک استان کم‌آب است و عقل حکم می‌کند که صرفه‌جویی در مصرف آب را اولویت بدانیم.

حسینی بیان کرد: از مجموع آبی که در استان مصرف می‌شود 9.5 درصد در بخش شرب اعم از «شهری و روستایی» است، که با این تفاسیر انتظار می‌رود خیلی از نظر تامین آب دچار مشکل نشویم اما اشکالاتی که در این زمینه وجود دارد نشان می‌دهد منابعی که آب را استحصال می‌کند در کل استان پراکنده است.

* در فصل تابستان که 35 هزار حلقه چاه فعال است مشکل کم آبی هویدا می‌شود

وی ادامه داد: ما اگر 700 حلقه چاه در بخش آب شرب داشته باشیم در این بین 35 هزار حلقه چاه پراکنده در استان وجود دارد در فصل غیرزراعی که چاه‌های کشاورزی خاموش و چاه‌های شرب روشن است مشکلی بابت تامین آب مردم وجود ندارد اما در فصل تابستان که 35 هزار حلقه چاه فعال است مشکل کم آبی هویدا می‌شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان تاکید کرد: اگر در حریم آب‌های شرب آبخوان‌خوار و چاه‌های غیرمجاز حفر شده باشد چاه‌های شرب دچار مشکل می‌شود. آبخوان‌های کم‌عمق 31 خرداد نسبت به متوسط مقداری وضع بهتری داشتند به طوری که 24 میلیون مترمکعب آبخوان‌های کم‌عمق نسبت به متوسط درازمدت وضع‌شان بهتر است.

حسینی با اشاره به اینکه آبخوان‌های عمیق نسبت به متوسط 31 میلیون مترمکعب کاهش داشته است، ابراز کرد: آبخوان‌های کم عمق استان اگر به عدد 200 میلیون مترمکعب هم برسد برای تامین آب شرب فایده‌ای ندارد چراکه این آب‌ها آلودگی دارند.

* به لحاظ تامین آب در تابستان دچار مشکل خواهیم شد که راهکار آن صرفه جویی در مصرف آب شرب و آب کشاورزی است

وی با بیان اینکه چاه‌های شرب در آبخوان‌های عمیق حفر شده است، گفت: برای کیفیت آب بهتر از آبخوان‌های عمیق استفاده می‌شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان، شمار چاه‌های عمیق را 8 هزار حلقه عنوان کرد و افزود: آبخوان‌های عمیق 31 میلیون مترمکعب نسبت به متوسط کاهش دارد که نشان می‌دهد به لحاظ تامین آب در تابستان دچار مشکل خواهیم شد که راهکار آن صرفه جویی در مصرف آب شرب و آب کشاورزی است.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول