اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

نماز راهکاری برای برون‎‎رفت از آسیب‎های اجتماعی است/ فقر محصول بی‎عدالتی است

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز آسیب‎های اجتماعی جوانان، نوجوانان، مردم، جامعه، اقتصاد و سیاست ما را تهدید می‎کند، گفت: نماز راهکاری برای برون‎‎رفت از آسیب‎های اجتماعی است.

نماز راهکاری برای برون‎‎رفت از آسیب‎های اجتماعی است/ فقر محصول بی‎عدالتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، آیت‎الله سیدابراهیم رئیسی صبح امروز در اجلاسیه سراسری نماز در دانشگاه آزاد اسلامی گرگان اظهار کرد: نماز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی موضوع بسیار پُربحث و قابل توجهی برای حوزه و دانشگاه است.
وی  ادامه داد: اجلاس سراسری نماز در پرداختن به موضوع نماز برکت بسیاری داشته است و برای این اقدام باید سپاسگزار و شاکر خداوند باشیم، به برکت اجلاسیه سراسری نماز و پیام‎های مقام معظم رهبری و پیگیری مسؤولان اجرایی، اندیشمندان مقالات بسیاری را در خصوص نماز نگارش کردند.
رئیس قوه قضاییه متذکر شد: با وجود تمام اقدامات انجام شده در حوزه نماز باز هم ظرفیت برای بحث، بررسی و پردازش وجود دارد و این اجلاس فرصتی مناسبی است تا بازنگاهی به عملکرد مسؤولان و مخاطبان انجام شود.

* شرط اساسی برای هدایت انسان عبادت پروردگار بوده است
رئیسی با بیان اینکه شرط اساسی برای هدایت انسان عبادت پروردگار بوده است، گفت: انسان با هوی، هوس‎ها و کشش‎های نفسانی مواجه است و تنها راهی که می‎تواند انسان را از شیطنت‎ها، لغزش‎ها و خطاها مصون نگه دارد ذکر است و کامل‎ترین ذکر نماز است.
وی با تأکید بر اینکه طبیعت و سرشت انسان نیازمند ارتباط با خداوند است و کامل‎ترین ارتباط با خداوند می‎تواند در پرتو نماز صورت بگیرد، افزود: ارتباط با خداوند از راه نماز رمز حیات طیبه و سلوک در این عالم و سعادت در عالم آخرت است و در قرآن کریم نیز نسبت به اقامه نماز قریب به 17 مرتبه تأکید شده است.
رئیس قوه قضاییه به ارتباط نماز و عدالت اشاره کرد و گفت: نماز از خانه آغاز و به مدرسه منتهی می‎شود و دانشگاه و هر اداره و کوی و برزنی باید جلوه اقامه نماز باشد اما میعادگاه ارتباط با خداوند نماز است و مساجد، خانه‎های خداوند در زمین و مرکز ارتباط با خداوند هستند.
رئیسی تأکید کرد: اقامه نماز نعمتی است که جامع همه بایدها و نبایدهای الهی است و رمز و رازی که در این معدن پررمز و پراسرار نهفته، بی‎شمار است.

* توجه قلب و جان انسان به اسرار و حقیقت نماز امری بسیار مهم و کلیدی است
وی توجه قلب و جان انسان به اسرار و حقیقت نماز را امری بسیار مهم و کلیدی دانست و ابراز کرد: وقتی نماز مصلی بالا برفت انسان هم بالا می‎رود و مورد عنایت حضرت حق قرار می‎گیرد.
رئیس قوه قضاییه نماز را دستگاه انسان‎سازی خواند و گفت: جامعه قرآنی براساس نماز ساخته می‎شود و از نکات قابل تأکید در قرآن کریم و روایات و اهداف انبیاء عبادت خدوند است و مهم‎ترین نکته در این باب اجرای عدالت است.
رئیسی با طرح این پرسش که چگونه می‎توان جامعه باعدالت ایجاد کرد، گفت: چطور ممکن است بدون قانون عادلانه از مجریان عادل، اقدامات توأم با عدالت  و جامعه برخوردار از عدالت برخوردار بود، این مسائل در پرتو نماز بوجود می‎آید.
وی با بیان اینکه کسی از عدالت بهره‎مند نمی‎شود مگر آنگه از راه ارتباط با خداوند و نماز به این مهم دست یابد، خاطرنشان کرد: مسأله نماز مأموریت همه انبیاء است و با نماز ارتباط با خداوند و عدالت شکل می‎گیرد تا عدالت در جامعه ایجاد شود.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات با توجه به نماز و قانون خداوند قابل حل است، متذکر شد: در همه تهدیدات باید به ارتباط با خداوند متوسل شد و راه رهایی از مشکلات اقتصادی و آسیب‎ها نماز است.

* آسیب‎های اجتماعی جوانان، نوجوانان، مردم، جامعه، اقتصاد و سیاست ما را تهدید می‎کند
رئیسی با بیان اینکه امروز آسیب‎های اجتماعی جوانان، نوجوانان، مردم، جامعه، اقتصاد و سیاست ما را تهدید می‎کند، تصریح کرد: همه زوایای اجتماعی در پرتو ارتباط با خداوند شکل می‎گیرد و حقیقت نماز می‎تواند فرد، جامعه، اقتصاد، سیاست و حکمرانی در جامعه را در برابر تهدیدات مصون‎سازی کند.
وی با بیان اینکه امروزه ظلم به خداوند، به خود و دیگران و ظلم به هستی و طبیعت انسان را تهدید می‎کند، بیان کرد: برای برقراری تعادل در این چهار زاویه باید براساس عدالت عمل کرد و این مهم تنها در ارتباط با خداوند حاصل می‎شود.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اقامه نماز نفی هرگونه ظلم و ستم است، گفت: نخستین پیام اقامه نماز نفی حکومت آل‎سعود بر عربستان سعودی است، اقامه نماز اقتضائاتی دارد و آن اقتضائاتی حکومتی است که براساس حق و عدالت باشد.
رئیسی بیان کرد: این اجلاس به اقامه نماز در مساجد، مدارس و سایر ادرات و سازمان‎ها می‎پردازد اما باید جلوه‎های اقامه نماز را به آن چیزی که حقیقت نماز را گسترش می‎دهد اختصاص داد.
وی خاطرنشان کرد: امروز پناه بردن ما به قانون خداوند و نماز راه رهایی از آسیب‎های اجتماعی است و نماز راهکاری برای برون‎‎رفت از آسیب‎های اجتماعی است.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: برخی از ارتباطات دیجیتال به عنوان تهدید یاد می‎کنند اما ما معتتقدیم می‎توان این فضا را به فرصت تبدیل کرد و راه مصون‎سازی نوجوانان و جوانان از فضای دیجیتال ارتباط با خداوند و نماز است.
رئیسی تأکید کرد: فضای مجازی باید از سوی مسؤولان مدیریت شود اما باید در پرتو نماز مصون‎سازی شود تا از طریق ارتباط با خداوند تزلزل‎ها و لغزش‎ها از انسان دور شود.
وی تأکید کرد: امروز در پرتو نماز می‎توانیم از استکبار، خودبزرگ‎بینی و خودمحوری رهایی پیدا کنیم و امروز جامعه ما از آسیب‎های اجتماعی و فساد اخلاقی، فکری و اجرایی و عمل رنج می‎برد و برون‎رفت از این فسادها با ارتباط با خداوند شکل می‎گیرد.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در بین مفاهیم دینی اسلام بعد از توحید هیچ مفهومی به گستردگی عدالت وجود ندارد، ادامه داد: امروز برخورداری از عدالت اجامعی، اقتصادی و قضایی و فرهنگی و عدالت در حوزه‎های متعدد در پرتو نماز و برخورداری تمام زوایای جامعه از اقامه نماز شکل می‎گیرد و نماز می‎تواند جامعه را به اهداف بلند و عالی سوق دهد.

*بسیاری از مفاسد در پرتو نماز کاهش می‎یابد
رئیسی گفت: اقدامات مختلف در دستگاه های اجرایی و قانونگذاری و قضایی را ضرورت می‎دانیم اما راه کاهش جرم‎ها و آسیب‎های اجتماعی گسترش معنویت اخلاق و توجه به معنویت و نماز در جامعه است و این مهم از راه‎های مهم کاهش آسیب‎ها در جامعه است.
وی با بیان اینکه وقتی جامعه از عدالت اقتصادی برخوردار باشد شاهد وجود فقر و فقیر در جامعه نیستیم، بیان کرد: فقر محصول بی‎عدالتی‎های اجتماعی و اقتصادی در جامعه است که به دلیل رفتار انسان‎ها و قانون‎های ناعادلانه ایجاد می‎شود.
رئیس قوه قضاییه در پایان تأکید کرد: در پرتو نماز، اخلاق و معنویت بسیاری از مفاسد جامعه کاهش می‎یابد و جامعه در برابر بسیاری از تهدیدات مصون می‎شود.
انتهای پیام/83018/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول