اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

خسارت 1920 میلیارد تومانی سیل به کشاورزی گلستان

با گذشت بیش از دو ماه از وقوع سیلاب ویرانگر در استان گلستان، حال شاید سیل از میان ترکمن‎صحرا رفته باشد اما سیلی سیل بر صورت مردم کشاورز این منطقه همچنان باقی مانده است.

 خسارت 1920 میلیارد تومانی سیل به کشاورزی گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، دیگر از خوشه‎های طلایی گندمزارهای ترکمن‎صحرا خبری نیست؛ این بار نه آتش بلکه سیل تمام خرمن‎های معیشت مردم ترکمن‎صحرا را با خود برده است.

 مردمی که تنها دلخوشی آنها مزراع و چند رأس دامی بود که به‎واسطه آن امرار معاش می‎کردند حال پس از سیلاب، ناامیدانه چشم‎انتظار تحقق وعده‎های دولت هستند.

فریاد کشاورزان گلستانی از سیلی سیل بلند است

حال شاید سیل از میان ترکمن‎صحرا رفته باشد اما سیلی سیل بر صورت سرخ مردم کشاورز این منطقه همچنان باقی مانده است و فریاد مردم این مناطق از سیلی سیل بلند است، در حالی که می‎بایست خود را برای کشت دوم آماده می‎کردند دستان خالی آنها مانع از این کار شده و شرایط به گونه‎ای است که کشاورزان در تابستان گرم و در فصل زراعت به فکر زمستان سرد و کم‎درآمد خود هستند.

حال  تنها امید کشاورزان آن است که مسؤولان به مشکلات و دغدغه‎های آنها سریع‎تر رسیدگی کنند، شاید اعطای تسهیلات نیز به‎دلیل دستان خالی و مشکلات فراوان در منطقه سیل‎زده آنگونه که باید نتواند حلال مشکل سیل‎زدگان باشد.

به‌نظرمی‎رسد همچون دهه 60 و پس از جنگ باید اقدامات‌جهادی در مزارع سیل‎زده ترکمن‎صحرا اتفاق می‎افتاد اما به دلیل وسعت بالای سیل و خسارات ناشی از آن ساخت منازل مسکونی و زیرساخت‎ها در اولویت مسؤولان قرار گرفت و کسی صداهای فروخفته کشاورزان ترکمن‎صحرا را نشنیده است.

کشاورزانی که پس از برداشت محصولات خود در سال‎های گذشته تابستان را به خوبی و خوشی در کنار خانواده سپری می‎کردند امسال در ماتم محصولات برباد رفته خود خانه‎نشین شدند و از آنجایی که بسیاری از این اراضی کشاورزی بیمه نبودند به نظر می‎رسد پرداخت اندک غرامت دولت به کشاورزانی که اراضی آنها دچار تخریب 100 درصدی شده نمی‎تواند گره از کار کشاورزان باز کند.

ایران در بخش کشاورزی جزو کشور‌های بلاخیز است و شرایط اقلیمی، آفات و بیماری‌ها محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند.

باید گفت حوزه کشاورزی و باغداری تامین‎کننده سلامت و استقلال غذایی جامعه و از عوامل موثر در توسعه اقتصادی هر کشور محسوب می‌شود و کشاورزی عرصه‌ای است که در صورت بروز نارسایی و خلل در این حوزه، یکی از ارکان اصلی و اساسی توسعه اقتصادی تضعیف و متزلزل می‌شود.

 استان گلستان از آخرین روزهای سال 1397 مورد بی‎مهری طبیعت قرار گرفت و تا امروز درگیر خسارت‎ها و پیامدهای ناشی از سیل است.

از 540 هزار هکتار کشت پاییزه در استان گلستان، 317 هزار هکتار آن خسارت دید و 100 هزار هکتار آن به طور 100 درصدی از بین رفت.

یکی از کشاورزان خسارت‎دیده از سیل گلستان می‎گوید؛ بعد از گذشت دو ماه از وقوع سیل همچنان آب در مزارع کشاورزی ما باقی مانده است.

وی می‎افزاید؛ متأسفانه زمین بنده و سایر کشاورزان این منطقه هنوز از سیلاب تخلیه نشده و امکان کشت دوم نداریم.

او ادامه می‎دهد؛ تنها دو هکتار گندم کشت کرده بودم که در سیلاب زیرآب رفت و تمام محصول پوسیده است.

با وقوع سیلاب چشم امید کشاورزان به تعیین خسارت سیل و پرداخت غرامت آن و احیای مجدد اراضی کشاورزی سیل‎زده است که با توجه به خسارت وارده و متضرر شدن کشاورزان از سیل می‎طلبد مسؤولان با حذف بروکراسی اداری، رسیدگی به پرونده‎های سیل‎زدگان و پرداخت خسارت‎ها را در اولویت قرار دهند تا قشر کشاورز در کنار درد و رنج و عواقب ناگوار سیل، نگرانی و دغدغه دیگری نداشته باشد.

کشاورز دیگری که زمین کشاورزی آن بر اثر سیلاب دچار خسارت شد در این باره ابراز می‎کند؛ متأسفانه هنوز موفق به دریافت خسارات ناشی از سیل نشدم، در حال حاضر نیز مدارک همراهم است متأسفانه گرفتار بروکراسی اداری شدیم و هر روز بهانه‎ای می‎آورند و کارم انجام نشده است.

یکی‌ازکشاورزان سیل‎زده‌که اراضی‌کشاورزی وی براثر سیل خسارت100 درصدی‌دید درگفت‎وگو با خبرنگار فارس یادآور می‎شود؛ زمین کشاورزی بنده اجاره بود، خسارت‎هایی که دولت می‎دهد پاسخگوی میزان اجاره‎ام هم نیست البته زمان پرداخت خسارت‎ها نیز مشخص نیست.

وی یادآور می‎شود؛ متأسفانه با گذشت بیش از دو ماه از وقوع سیل ویرانگر در استان گلستان هنوز سیلاب از اراضی کشاورزی استان گلستان تخلیه نشده است که امیدواریم این مهم در اسرع وقت اتفاق بیفتد و کشاورزی منطقه رونق بگیرد.

پرداخت‎ خسارت بخش کشاورزی مناطق سیل‎زده تا یک ماه آینده

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی نیز در این باره اذعان کرد: حداکثر ظرف یک ماه آینده کل پرداخت‎ها و کمک‎های بلاعوض با بررسی‎های میدانی دقیق انجام می‎شود.

سیدمحمد موسوی افزود: پرونده‎های همه افرادی که مورد تأیید و تصویب قرار می‎گیرد بلافاصله به بانک‎های عامل معرفی می‎شود.

وی یادآور شد: 272 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 253 میلیارد تومان نیز تسهیلات بانکی قرض‎الحسنه به استان گلستان اختصاص یافت که در این فرایند بررسی، تأیید، تصویب، معرفی و پرداخت را در فرصت زمانی نهایی خواهیم کرد.

تخلیه سیلاب از اراضی کشاورزی گلستان تا 10 روز آینده

سرپرست استانداری گلستان نیز از تشکیل 3 هزار و 958 پرونده کشاورزی در گلستان خبر داد و اظهار کرد: 49 میلیارد و 559 میلیارد تومان برآورد خسارت داشتیم که تاکنون 50 درصد برآورد خسارت را به کشاورزان پرداخت کردیم.

میرمحمد غراوی تصریح کرد: در مجموع 8 هزار پرونده برای جبران خسارت در استان گلستان تشکیل شده و میزان برآورد اولیه خسارت آن 96 میلیارد تومان است و از این مقدار تاکنون 8 میلیارد و 600 میلیون تومان پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: پیش‎بینی می‎شود تا دو روز آینده این میزان به 24 میلیارد و 780 میلیون تومان برسد که می‎تواند کمک مؤثری به کشاورزانی باشد که کشت اول خود را از دست دادند.

سرپرست استانداری گلستان با اشاره به تسهیلات بخش کشاورزی بیان کرد: براساس ابلاغیه هیئت وزیران 254 میلیارد تومان نزد هشت بانک عامل در استان گلستان قرار گرفته است که تسهیلاتی با نرخ سود چهار درصد به کشاورزان خسارت‎دیده از سیل پرداخت می‎شود.

غراوی ابراز کرد: همه پرونده‎های کشاورزان سیل‎زده آماده شده و در اختیار بانک‎ها قرار می‎گیرد تا بلافاصله پرداخت غرامت آغاز شود.

وی متذکر شد: حدود 2 هزار و 500 هکتار از اراضی گلستان در سیلاب قرار دارد و این میزان تا یک هفته آینده تخلیه می‎شود و یا به سمت رودخانه هدایت خواهد شد.

سرپرست استانداری گلستان با بیان اینکه احتمالاً تا یک هفته الی 10 روز آینده اراضی کشاورزی استان گلستان به طور کامل از سیلاب تخلیه شود، تصریح کرد: قسمت‎هایی که آبگرفتگی دارد عمدتاً شیب کمی دارد و امکان تخلیه آن به سمت رودخانه‎ها و مسیل‎ها وجود ندارد و به همین دلیل کار تخلیه آب از طریق پمپاژ انجام می‎شود.

غراوی با بیان اینکه هنوز اعتبار لازم برای اجرای پروژه‌های زیرساختی ابلاغ نشده است، ابرا کرد: با توجه به فصل برداشت محصول و آسیب جاده‌های بین مزارع و انتقال محصولات کشاورزان از زمین به مراکز خرید به توجه ویژه دولت نیاز داریم.

خسارت 1920 میلیاردی سیل به بخش کشاورزی گلستان

معاون برنامه‎ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان گلستان نیز با اشاره به خسارات سیل به بخش کشاورزی اظهار کرد: در مجموع بر اثر سیلاب یک هزار و 920 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان گلستان خسارت وارد شد.

آمنه جمشیدی رودباری ادامه داد: ارزیابی و بازدید میدانی توسط کارشناسان ما در مراکز خدمات جهاد کشاورزی و ثبت نقاط یو.تی.ام زمین‎های خسارت‎دیده برای مستندسازی آغاز شده و کار رسیدگی به بیش از 8 هزار پرونده مربوط به خسارت‎دیدگان بخش کشاورزی انجام شده است.

وی تأکید کرد: در پرداخت خسارت اولویت مربوط به کشاورزانی است که دچار خسارت 100 درصدی شدند و به ترتیب در مراحل بعدی پرداخت خسارت به سایر کشاورزان انجام می‎شود.

معاون برنامه‎ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان گلستان بیان کرد: هر شهرستانی که پرونده‎ها را تشکیل می‎‎دهد و اطلاعات را وارد سامانه می‎کند و اطلاعات وارد کارگروه استانی می‎شود پس از این زمان حداکثر تا یک هفته معرفی به بانک برای پرداخت خسارت‎ها انجام خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار فارس، بلاتکلیفی و بی‎انگیزگی کشاورزان بدترین اتفاق در استانی است که قطب کشاورزی کشور محسوب می‎شود و در این شرایط لازم است اجرای طرح‎های حمایتی سرعت بیشتری بگیرد تا با افزایش انگیزه کشاورزان احیای اراضی کشاورزی و کشت دوم از سر گرفته شود و البته از نکته نیز نباید غافل شد که کشاورزان گلستانی خسارت‎دیده از سیل در انتظار اقدامات عملی دولت در سطح ملی برای جبران خسارت، تأمین اعتبارات موردنیاز برای انجام طرح‌های پیشگیرانه از سیل و نیز پاسخگویی مسؤولان ارشد استان و شهرستان‌های آسیب‌دیده هستند

انتهای پیام/83018/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول