اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

سنگینی بار بی‌تدبیری مسوولان بردوش مردم

با گرانی «خرما» و «حذف شکر» از ضیافت افطاری دیگر سفره‌های ماه رمضان شیرین نیست، مردمی که توان خرید خرمای 32 هزار تومانی را ندارند، از خوردن زولبیا و بامیه فاصله گرفتند و حالا در صف «شکر» انتظار کمی تدبیر و امید را از مسوولان دارند.

سنگینی بار بی‌تدبیری مسوولان بردوش مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در کشور ایران ماهانه نزدیک به 2 میلیون تن شکر مصرف می‌شود که متاسفانه بر اثر سیل اخیر تولید این کالا در فروردین امسال دچار خسران شد و باعث شد که توزیع آن به تعویق بیافتد.

وقوع سیلاب سبب شد که برخی کارخانه‌ها تحویل‌ شگر را عقب انداختند و در بازار با کمبود روبه رو شدیم که در این زمینه  نسبت به واردات شکر و استفاده از ذخایر استراتژیک اقدام شد.

متاسفانه در ایام مبارک رمضان شاهد صفوف طولانی مردم برای خرید شکر در برخی از فروشگاه‌های شهرستان گرگان هستیم؛ باتوجه به اینکه در ماه پرخیر و برکت رمضان قرار داریم و شکر به عنوان یکی از کالاهای ضروری محسوب می‌شود و مردم برای درست کردن فرنی و شیربرنج و غیره بر سر سفره سحر و افطاری‌شان به این کالا نیاز دارند.

هر روز شاهد راه افتادن بازار سیاه در مورد یکی از اقلام ضروری مردم هستیم، یک روز برنج، روغن نباتی، گوشت مرغ و گوساله و حالا هم نوبت شکر دولتی است.

متاسفانه امروزه به‌جای اینکه تمهیدات لازم برای توزیع کالاهای پُرمصرف اندیشیده شود مشاهده می‌کنیم که تنها انتظار در صف‌های طولانی از جمله صف شکر نصیب مردم شده است و می‌طلبد که مسوولان استان گلستان در این زمینه تدابیر لازم را بیاندیشند.

* آیا انصاف است مردم ساعت‌ها برای دریافت شکر در صف بایستند

گلستان عبداللهی 57 سال سن دارد و در حالی که در صف طولانی شکر ایستاده بود در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: نیم ساعت است که در ماه مبارک رمضان و با دهان روزه در صف شکر ایستادم تا شاید شکر به من برسد مسوولان کمی به فکر مردم باشند تورم واقعا در جامعه بیداد می‌کند حداقل با این تورم‌ها دیگر صف ایستادن برای اقلام ضروری در شان یک شهروند نیست مسوولان متولی به این مسائل رسیدگی کنند.

مردم واقعا گناه دارند با دهان روزه در این صف‌های طولانی بایستند و ساعت‌ها وقت بگذارند تا یک بسته شکر دریافت کنند آیا این انصاف است متاسفانه اصلا مدیریت خوبی در این زمینه در شهرستان گرگان انجام نمی‌شود.

من در خانه یک فرزند معلول ذهنی دارم و همسرم راننده بود و با 10 سال سابقه بیمه اکنون خودش را بازنشسته کرده است و توان کار کردن ندارد و در حال حاضر بیکار است و ما زندگی‌مان را با حقوق ماهیانه 400 هزار تومان سپری می‌کنیم توان ادامه زندگی با این شرایط واقعا برایمان سخت است.

* مسوولان روی قیمت‌ها نظارت بیشتری انجام دهند/ می‌خواهم درد و دلم را مسوولان بشنوند و کاری انجام دهند

شهروند دیگری که در صف طویل شکر ایستاده بود درحالیکه از شرایط موجود گلایه می‌کرد در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان افزود: من 38 سال سن دارم و اکنون یک ساعت است که در این صف ایستادم تا نوبتم شود و شکر دولتی از این فروشگاه دریافت کنم خواسته‌ام از مسوولان این است که نظارت‌ها را بیشتر کنند یک نفر چندین بار است که شکر دولتی دریافت می‌کند و یک نفر دیگر حتی رنگ آن را به چشم نمی‌بیند به عنوان مثال من حتی نتوانستم یکبار از این شکر یارانه‌ای بهره‌مند شوم مسوولان نظارت‌ها را بیشتر کنند.

مردم قدرت خرید اقلام ضروری خودشان را ندارند مسوولان روی قیمت‌ها نظارت بیشتری انجام دهند بسیاری از مردم قدرت خرید حتی اقلام ضروری که به صورت دولتی در اختیار مردم قرار داده می‌شود را ندارند من از ساعت 7 و 30 دقیقه صبح همراه با کودکم در این صف ایستادم تا شاید شکر دولتی بتوانم تهیه کنم.

همسر من گچکار است و یک روز سرکار است و 10 روز دیگر آن بیکار است و خودم نیز بیمه قالیبافی دارم و الان دو ماه است که نتوانستم بیمه‌ام را پرداخت کنم و الان بیمه‌ام را قطع کردند می‌خواهم درد و دلم را مسوولان بشنوند و واقعا کاری انجام دهند.

*مسوولان به فکر کارگران باشند

در این صف طولانی شکر سراغ شهروند دیگری می‌رویم و از نحوه توزیع شکر دولتی از او سوال می‌کنیم در حالیکه این شهروند از تورم و گرانی و نحوه توزیع اقلام ضروری مردم گلایه می‌کند در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: آیا این انصاف است که برای دریافت شکر دولتی ساعت‌ها در صف طولانی بایستیم تا شاید شکر را با قیمت 2 هزار تومان ارزان‌تر بر سر سفره خانواده بیاویم.

این شهروند گرگانی از خبرنگار فارس درخواست کرد که صحبت‌هایش را بدون کم و کاست به گوش مسوولان برساند تا مسوولان به داد مردم برسد از مسوولان خواهش می‌کنم که به فکر کارگران باشند این قشر زحمتکش را در این وضعیت رها نکنند.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: شکر دولتی به صنف و عموم مردم ارائه می‌شود و متاسفانه مدتی در بازار شاهد کمبود شکر بودیم و از طرفی اختلاف قیمت شکر دولتی با نرخ 3 هزار و 400 تومان و شکر آزاد با نرخ حدود 8 هزار تومان باعث ایجاد صف‌های طولانی شکر در بازار شد.

حسینقلی قوانلو با بیان اینکه توزیع شکر از دو روز گذشته در استان گلستان آغاز شده است، اظهار کرد: اما اگر وزارت جهاد کشاورزی بتواند در عرضه شکر نیاز مردم را تامین کند مشکل شکر حل خواهد شد اکنون ما در حال توزیع شکر هستیم و سهمیه 2 هزار تن شکر به استان گلستان اختصاص داده شد و ما آن را به مراکز پخش ارائه کردیم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان خاطرنشان کرد: دلیلی ندارد مردم در ماه رمضان این همه زولبیا و بامیه بخورند، چه دلیلی دارد مصرف شکر در ماه رمضان افزایش پیدا کند، واردات شکر در این شرایط کمی مشکل است.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم که کمبودها را در استان برطرف کنیم، ابراز کرد: دولت همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا به مردم فشار وارد نشود ولی مردم هم باید شرایط بد اقتصادی را درک کنند و با توجه به اینکه تولید کنندگان شکر در استان ما نیستند و بخشی از واردات به خراسان و استان‌های دیگر حواله داده می‌شود باعث شد تا اندکی ورود شکر به استان طول بکشد اما از روز گذشته توزیع شکر در استان گلستان آغاز شده است.

وی از اختصاص سهمیه 2 هزار تن شکر به استان گلستان خبر داد و اذعان کرد: از این میزان شکر حدود یک‌هزار تن جذب شد و 60 تن دیگر در مرحله بعد به استان جذب کردیم و اکنون 2 هزار تن شکر برای صنف و صنعت اختصاص داده شد و ۸۰۰ تن شکر برای عرضه عمومی به استان گلستان اختصاص پیدا کرد که در حال توزیع آن در استان گلستان هستیم.

قوانلو با اشاره به اینکه گرانی در جامعه وجود دارد و این افزایش قیمت‌ها ناشی از جنگ اقتصادی دشمن است، ادامه داد: امروزه آمریکا تمام واردات ما را تحت فشار خود درآورده است و ما اکنون در جنگ اقتصادی قرار دادیم و نباید انتظار داشته باشیم که مانند گذشته همه کالاها به وفور موجود باشد و هیچ افزایش قیمتی نداشته باشیم، دشمن با همه توان به مقابله اقتصادی آمده است پس هم افزایش قیمت و کاهش عرضه را خواهیم داشت و انتظار است که مردم تحمل بکنند اما مردم بدانند که دولت تمام توانش را گذاشته تا وضعیت را کنترل کند.

وی گفت: امسال وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد کمبود شکر در بازار خواهیم داشت که بخشی را با واردات جبران می‌کنیم در زمینه واردات تا زمانی که ارز آن تامین شود و پول منتقل شود واقعاً گرفتار بحران خواهیم بود و مردم باید مصرف‌شان را کنترل کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حال باید منتظر ماند و ببینیم که مسوولان استانی از جمله رئیس سازمان صمت گلستان و سازمان جهادکشاورزی استان گلستان چه تدبیری برای مدیریت آشفته بازار کالاهای اساسی و تعیین تکلیف قیمت‌ها و نحوه عرضه مناسب در بازار خواهند داشت.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول