اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

فارس گزارش می‌دهد

قزلسفلو: توزیع رایگان 450 هزار نهال به روستاهای گلستان/ عبدوس: اعتبار 80 میلیارد ریالی برای پارک ملی گلستان

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: 450 هزار نهال مثمر در روستاهای هدف استان گلستان به صورت رایگان توزیع می‌شود و متقاضیان می‌توانند به صورت رایگان نهال‌ها را دریافت کنند.

قزلسفلو: توزیع رایگان 450 هزار نهال به روستاهای گلستان/ عبدوس: اعتبار 80 میلیارد ریالی برای پارک ملی گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، درختان، ریه‌های کره زمین هستند که نیاز به مراقبت همیشگی داند و دوستداران طبیعت در پایان بهمن و اوایل اسفند هر سال نهال‌های کوچکی را در دل خاک قرار می‌دهند اما باید دید که چه تعداد از این درخت‌ها در باغات به ثمر می‌رسد.

سال گذشته بخشی از شهرک اندیشه در شهرستان گنبدکاووس درختکاری شد و اکنون که سری به درختان آنجا زدیم خوشبختانه رسیدگی به این درختان به خوبی صورت گرفته بود همچنین نگاهی به نهال‌هایی که منابع‌طبیعی در روز درختکاری طی دو سال گذشته در جاده سلامت کاشته بود می‌اندازیم درختان سرپا بودند اما متاسفانه مشکلات زیست‌محیطی در کمینشان بود.

علاوه بر درخت‌کاری‌های منابع‌طبیعی سری به مسیر گنبدکاووس به مینودشت زدیم جایی که مردم این شهرستان اقدام به کاشت 4 هزار و 500 اصله نهال کرده بودند و برای این مسیر از آبیاری تحت‌فشار تعبیه شد.

در زمینه توسعه و حفاظت منابع‌طبیعی استان گلستان گفت و گویی صمیمی با ابوطالب قزلسفلو مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گلستان و امیر عبدوس مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان صورت گرفت که در ادامه باهم با هم می‌خوانیم.

* 550 هکتار از اراضی گلستان در قالب جنگل‌کاری در دستور کار قرار گرفت

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گلستان اظهار کرد: در سال جاری قریب به 550 هکتار از اراضی استان گلستان در قالب جنگل‌کاری در دستور کار قرار گرفت که قسمت اعظم آن انجام شده است و در ارتفاعات که پوشیده از برف بود جنگل‌کاری همچنان ادامه دارد.

قزلسفلو خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته و در سال جاری سعی کردیم درختکاری را با مشارکت مردم، شوراها، دهیاران و بخشداران در قالب بوستان‌های روستایی پیگیری شود و از مشارکت مردم کمک گرفتیم و خوشبختانه موفقیت نهال‌کاری‌ها رضایت‌بخش بود.

وی تصریح کرد: در روستاهایی که عرصه‌های ملی در حاشیه روستاها واقع شده است و قابلیت کشت نهال و بوستان را دارد برنامه‌ریزی کردیم که نهال‌ها را از طریق اداره‌کل منابع‌طبیعی در آن روستا تامین کنیم و کاشت و نگهداری از نهال‌ها را به مردم روستا واگذار کردیم که خوشبختانه در این بخش توفیقات خوبی داشتیم.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گلستان افزود: نهال‌کاری در حاشیه جاده‌ها آسیب‌ها و خساراتی را متحمل شدیم و بخشی از آن ناشی از آتش زدن کاه و کلش مزارع گندم بود و بخشی از آسیب‌ها به دلیل حضور فشرده دام‌ها است.

* پارک ملی گلستان در حال ثبت جهانی یونسکو است/ وضعیت حیات‌وحش پارک ملی گلستان نسبت به سایر مناطق کشور از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است

مدیرکل محیط زیست استان گلستان با بیان اینکه پارک ملی گلستان دارای شهرت جهانی است، ابراز کرد: پارک ملی گلستان به عنوان یکی از 11 ذخیره‌گاه زیست‌کره‌ای در جهان به ثبت رسیده است و اکنون این پارک جنگلی نیز در حال ثبت جهانی یونسکو است.

امیر عبدوس خاطرنشان کرد: طی دو الی سه ماه گذشته از سوی سازمان یونسکو بازرسی‌هایی از پارک ملی گلستان صورت گرفت و مورد پذیرش آنها قرار گرفت و مراحل اداری آن در یونسکو درحال پیگیری است و منطقه جهان‌نما در استان گلستان نیز همین شرایط را داراست و دارای ثبت جهانی است.

وی تصریح کرد: وضعیت حیات‌وحش پارک ملی گلستان نسبت به سایر مناطق کشور از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است و پلنگ را به عنوان شاخص حیات وحش استان گلستان با جمعیت بسیار خوبی در پارک ملی گلستان وجود دارد و این شاخص نشان می‌دهد که سایر زیست‌مندهای ما در پارک ملی از جمعیت خوبی برخوردار هستند.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان اذعان کرد: برای نخستین‌بار بر لایحه بودجه کشور؛ ردیف مستقل به پارک ملی گلستان به مبلغ 8 میلیارد تومان اعتبار برای پارک ملی گلستان در نظر گرفته شده است و نخستین پارک ملی در کشور است که ردیف مستقل دریافت می‌کند و برای سال 1398 در کمیسیون تلفیق نیز به تصویب رسید.

عبدوس اظهار کرد: برای زیرساخت‌های منابع آبی پارک ملی گلستان بالغ بر 500 میلیون تومان اعتبار دریافت کردیم و امیدواریم در سال آتی با تامین اعتبار بسیاری از نیازهای پارک ملی گلستان تامین خواهد شد.

وی در خصوص کنترل فاضلاب در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: سه نوع فاضلاب در استان‌های شمالی می‌توان مشاهده کرد فاضلاب خانگی، فاضلاب صنعتی و پس‌آب‌های کشاورزی است در زمینه کنترل فاضلاب‌های صنعتی، قانونگذار اختیارات خاص و ویژه‌ای را در اختیار محیط‌زیست قرار داده است و ما از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کنترل فاضلاب صنعتی استفاده می‌کنیم که خوشبختانه در این زمینه موفقیت‌های خوبی را کسب کردیم.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان افزود: در زمینه فاضلاب‌های خانگی که متولی آن شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی هستند و محیط‌زیست مکاتبات و پیگیری‌های لازم را به متولیان امر داشت و با توجه به اینکه برای کنترل فاضلاب خانگی نیاز به اعتبار داریم و برای اینکه تمامی فاضلاب خانگی استان گلستان کنترل شود نیاز به زمان داریم.

عبدوس گفت: در زمینه پس‌آب‌های کشاورزی نیز تمام تلاش‌های خودمان را می‌کنیم تا مصرف کود و سموم کشاورزی را کاهش دهیم و در این زمینه از ظرفیت‌های قانونی نیز استفاده کردیم و خوشبختانه این موارد نیز کاهش پیدا کرد ولی همچنان باید این روند ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، یکی از مشکل اساسی در زمینه آسیب به نهال‌ها و درختان در استان گلستان مربوط به موضوع آتش کشیدن کاه و کلش در مزارع است که متاسفانه این اقدام به صورت عمدی یا سهوا اتفاق می‌افتد و درنتیجه تعدادی از درختان در این آتش‌سوزی از بین می‌روند.

اگرچه کاشت درخت و نهال بسیار حائز اهمیت است اما مهمتر از آن نگهداری و به ثمر رساندن نهال است که برای این امر مهم تمامی مردم و مسؤولانان باید دست به دست هم دهند و پای کار بیایند.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول