اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

هدف‌گذاری رشد تولید گوشت ماهی خاوریاری از 16 به 100 تن تا ۱۴۰۴

به گفته رئیس مؤسسه تحقیقات بین‌الملی ماهیان خاویاری یکی از افق‌های روشن این موسسه در بحث تکثیر و پرورش است که در افق ۱۴۰۴ بتوانیم بحث تکثیر ماهی را از ۲ میلیون قطعه به پنج میلیون قطعه و گوشت ماهیان خاویاری از پنج هزار تن به ۱۰ هزارتن ارتقا دهیم.

هدف‌گذاری رشد تولید گوشت ماهی خاوریاری از 16 به 100 تن تا ۱۴۰۴

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، علی نقی سرپناه پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در ایستگاه تحقیقات تاسماهیان گیلان در چایجان رودسر اظهار کرد: ایران به لحاظ پرورش ماهیان خاویاری از ویژگی‌های ممتازی در دنیا برخوردار است. 

وی با اشاره به اینکه کشورهای آمریکا، چین و ایران دارای چنین مؤسسه‌ بین‌اللملی ماهیان خاویاری است، افزود: در دنیا ۲۷ گونه ماهیان خاویاری داریم که در ایران پنج گونه در دریای خزر با گونه‌های هیبریت به هفت گونه می‌رسد. 

رئیس مؤسسه تحقیقات بین‌الملی ماهیان خاویاری با بیان اینکه در زمینه ترویج، تکثیر و اشتغال از طریق مؤسسه بین‌المللی ماهیان خاویاری در کشور، حدود ۱۹۶ مرکز تکثیر و پرورش گونه‌های با ارزش تخصصی ماهیان خاویاری در ایران ترویج کرده و اشتغالزایی شده است، تصریح کرد: در این خصوص در یک افق بسیار روشن قرار داریم که در بخش آبزی‌پروری، بهداشت و بیماری‌ها در فیزیولوژی و شیمی اکولوژی بازسازی ذخایر و به ویژه در بخش ژنتیک و بیدتکنولوزی سرآمد همه کشورها خصوصاََ کشورهای اروپایی و آمریکایی هستیم. 

سرپناه با بیان اینکه تنها کشور ایران توانسته با کمک محققین و دانشمندان در تمام پروسه‌ها یکه تازی و علم نوردی کند، تصریح کرد: یکی از افق‌های روشن این مؤسسه در بحث تکثیر و پرورش است که در افق ۱۴۰۴ بتوانیم بحث تکثیر ماهی را از ۲ میلیون قطعه به پنج میلیون قطعه و گوشت ماهیان خاویاری از پنج هزار تن به ۱۰ هزار تن و همچنین خاویار از ۱۶ تن به ۱۰۰ تن ارتقا دهیم. 

وی در خصوص اهمیت ماهیان خاویاری و ارزش آن بیان کرد: این ماهی برای انواع بیماری‌های خاص مانند سرطان، گوشت خاویار حایز اهمیت بوده و دارای آنتی اکسیدان بالایی است. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول