اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

۷۰ درصد فعالیت‌های باستان‌شناسی برون‌سپاری شد/افزایش فضای موزه کشور با موافقت رئیس‌جمهور

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه در حال حاضر برای بیشتر پروژه‌های باستان‌شناسی از ظرفیت داخلی استفاده می‌شود، گفت: هرچند در حوزه پژوهشی باستان‌شناسی برون‌سپاری به معنای اصلی آن رایج نیست اما تاکنون بین ۶۰ تا ۷۰ درصد فعالیت‌های باستان‌شناسی برون‌سپاری شده است.

۷۰ درصد فعالیت‌های باستان‌شناسی برون‌سپاری شد/افزایش فضای موزه کشور با موافقت رئیس‌جمهور

به‌ گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مصیب امیری امروز در همایش نگرشی تحلیلی بر چشم انداز باستان شناسی کشور در رشت با بیان اینکه ایران به ‌عنوان بهشت باستان شناسان شناخته می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر در بسیاری از پروژه‌های باستان‌شناسی نیروهای جوان فعالیت دارند و اگرچه ایران به ‌عنوان بهشت باستان‌شناسان شناخته می‌شود اما شاید نتوان از تمامی ظرفیت‌ها بهره گرفت.

وی با بیان اینکه پنج پژوهشکده با ۳۵۰ نیرو زیرمجموعه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری هستند، گفت: این پژوهشکده‌ها شامل باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، روانشناسی، بافت‌شناسی و حفاظت و مرمت می‌شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان اینکه بین وزارت میراث فرهنگی و پژوهشگاه تعامل خوبی وجود دارد، افزود: پژوهشگاه می‌تواند پل ارتباطی بین آموزش و وزارت میراث‌فرهنگی باشد و از همه ظرفیت‌ها برای رشد میراث‌فرهنگی کشور استفاده می‌کنیم.

امیری همچنین تأکید کرد که دانشگاه‌ها باید به سمتی بروند که آموزش‌ها هدفمند بوده و بر حسب نیاز کشور دانشجو تربیت کنند.

تخریب میراث فرهنگی قابل جبران نیست

رئیس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران نیز در این همایش با بیان اینکه میراث فرهنگی تنها جایی است که وقتی تخریب شود، تمام می‌شود و قابل جبران نیست، اظهار کرد: خارج‌شدن از بحث باستان شناسی، جزیره‌ای شدن، عدم تصمیم‌گیری یکپارچه مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد.

محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار با تأکید بر اینکه برای ساخت پروژه‌ها به آثار تاریخی و باستانی توجه شود، گفت: چرا که ممکن است که آن‌ها در اجرای این پروژه‌ها از بین بروند که دیگر قابل جبران نیست.

وی با اشاره به استفاده از نام جعلی در حوزه خلیج فارس بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که هویت سرزمینی ما در خطر است و باید بیش از پیش در این حوزه مراقبت کرد.

رئیس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران یکی از بزرگترین چالش‌ها در حوزه باستان شناسی را ضعف مالی دانست و افزود: بیشتر فعالیت‌های باستان‌شناسی به نجات بخشی متمرکز شده اما همان هم به درستی انجام نمی‌شود.

اسماعیلی جلودار با تأکید بر ضرورت ایجاد تشکیلات صنفی گفت: سال‌هاست تشکیلات صنفی قرار است انجام شود اما تنها در حد انجمن‌های باستان‌شناسی و سمن‌ها مانده و هنوز به‌نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه خارج‌شدن از بحث باستان‌شناسی، جزیره‌ای شدن، عدم تصمیم‌گیری یکپارچه مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد، تصریح کرد: باید برای ساخت پروژه‌ها به آثار تاریخی و باستانی توجه شود چرا که ممکن است که آثار تاریخی در اجرای این پروژه‌ها از بین بروند که دیگر قابل جبران نیست.

رئیس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران با اشاره به ضرورت اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان رشته باستان‌شناسی افزود: آموزش عالی قارچ‌گونه فارغ‌التحصیلان را به جامعه تحویل می‌دهد بدون اینکه فکری برای اشتغال آن‌ها شود.

افزایش فضای موزه کشور با موافقت رئیس‌جمهور

رئیس موزه ملی ایران نیز در این همایش با بیان اینکه در پرتو تمامی تلاش‌ها و موزه‌داری کشور در جایگاه شایسته قرار نداریم، اظهار کرد: باید با استفاده از ظرفیت باستان‌شناسان در پروژه‌های عمرانی خسارت‌ها را به آثار تاریخی به حداقل برسانیم.

جبرئیل نوکنده با بیان اینکه با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه باستان‌شناسی امروز ایرانی به گذشته خود افتخار می‌کند و باید این گذشته را به آینده وصل کنیم، تصریح کرد: از سال ۱۲۹۵ موزه ملی ایران در دارالفنون شکل گرفت و تا امروز فقط محل نمایش موزه‌های ملی ایران کمتر از هشت هزار متر مربع است درحالی که ما جزو اولین‌های تمدن جهان بودیم.

وی با بیان اینکه ایران را به‌عنوان بهشت باستان‌شناسان می‌شناسند، گفت: با این تمدن بزرگ آیا فقط در ۱۰ هزار متر مربع باید میراث ایران را به نمایش گذاشت.

رئیس موزه ملی ایران با اشاره به بازدید رئیس‌جمهور از موزه ملی ایران طی چندین ماه قبل و موافقت ایشان برای تبدیل دستگاه‌های دولتی به موزه در میدان مشق تهران و تبدیل این میدان به میدان موزه افزود: باید بیش از ۲۵ هکتار موزه ایجاد شود تا تاریخ این کشور و مردم را بتوانیم در ان به نمایش بگذاریم.

به گزارش فارس، پنج هزار اثر تاریخی و فرهنگی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۲۰ اثر تاریخی از این تعداد شامل بناهای تاریخی و محوطه ها در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول